Motorsåg och handhållet

DeWalt Flexvolt

46 inlägg 7583 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: DeWalt Flexvolt

Avslutat-02  
#594499 Ja han hade kunnat jämfört med en likvärdig maskin, men var inte det han sa att han gjorde?

ja ja... strunt samma det jag tyckte var så var att jag fick fram detta på youtube i morse vid 5 tiden, sedan när jag kollade här på forumet då fanns denna tråden... mysko men roligt.....

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: DeWalt Flexvolt

totte  
#594552 Den där Wranglerstar har vid alltför många tillfällen visat väldigt tydligt att han rätt dålig koll på det han sysslar med. Som underhållning för den som vill se hur en amatör bär sig åt må det vara hänt, som underlag för bedömning av maskiner och metoder ger jag inget alls för hans videor.

Avatar Fallback

Re: DeWalt Flexvolt

axwell  
#596639 Här en norsk test av några batterisågar.

Ryobis 36 volt är nu utgående modell, säljs av bla Bauhaus för 3500 inkl 5Ah batteri+ klen laddare.
Troligen slut i Sverige.

Fyra olika segrare beroende på vad man prioriterar.
https://www.tu.no/artikler/blogg-stor-t ... sin/405480

Avatar Fallback

Re: DeWalt Flexvolt

axwell  
#638607 Nu har Expressen tittat på batteridrivna sågar, har inte inloggn där men en Stihl verkar ligga risigt till. :???: :???:
https://www.expressen.se/premium/konsum ... gst-betyg/

Användarvisningsbild

Re: DeWalt Flexvolt

totte  
#638627 Betalartikel tyvärr.

Avatar Fallback

Re: DeWalt Flexvolt

axwell  
#638750
totte skrev:Betalartikel tyvärr.


Ja, uttryckte mig otydligt.

Hoppades att nån som kan logga in där, i stora drag, kan berätta vad dom kom till.
Senast redigerad av axwell sön 19 apr 2020, 18:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: DeWalt Flexvolt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638823 Ser ut på bilden som de gjort ett uthållighets test. Kapat trissor. Undra om de haft samma skärutrustning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: DeWalt Flexvolt

totte  
#638884 Har fått texten skickad med PM. Här nedan en mycket kort sammanfattning, vad jag vågar lägga ut.

Citat om hur testet gjorts:
Vi använde björkstammar med diameter mellan 25 och 27 centimeter.

Vi gjorde fem stamkapningar innan vi började med nästa såg, för att batterierna inte skulle bli för varma och motorerna överbelastas.

När vi använt alla sju sågarna började vi om igen och upprepade allting tills strömmen tog slut.

Vi testade även att kvista med sågarna för att känna efter hur de var att arbeta med rent ergonomiskt.


Min sammamfattning
Billiga konsumentsågar från Biltema Black&Decker och AL-KO duger inget till. Dålig kraft, tunga, klumpiga och dålig kapacitet.

Ryobi hamnar i mellanklass. Bra kraft men dålig drifttid och tung.

Makita öser på hyfsat men är dyr. Makita har två 18V batterier som kan användas i deras övriga verktyg.

Husqvarna och Stihl slår alla med marginal. Hva är smidigast, Stihl är kraftfullast.

Stihl vinner: "Snabb, uthållig och mest för pengarna"

Egentligen inga som helst överraskningar alltså för oss som är väl bekanta med motorsågar och med andra batteriverktyg.

Användarvisningsbild

Re: DeWalt Flexvolt

JerryH  
#638901 Känns som det missas en del i denna tråden...

Det gnälls att maskinen säljs tool only...
Detta är ju inte en maskin Dewalt säljer för att skogshuggare ska köpa sig en batterisåg. De riktar in sig till snickare som redan har deras flexvoltsystem med tex bordssåg etc. Även snickare kan behöva en motorsåg om de ska in o röja i ett äldre hus och behöver ta av en bjälke eller två. Då är det ju guld värt för dem att kunna dra igång en batteridriven såg, dels startar den direkt, men framförallt så slipper de avgaser i ett stängt utrymme.

Så den där Wranglestar (som jag tröttnat på för rätt längesedan då han gör knepiga tester som verkar coola på Youtube men känns helt fel om man vill ha ett verkligt resultat...) borde testat att såga av ett par bjälkar inne i ett stängt utrymme och sett vilken såg som var bäst att använda där.

Det finns fler än skogshuggare som använder motorsågar...

Men samtidigt känns det som att här inne gnälls det på saker bara för att man kan gnälla..

Avatar Fallback

Re: DeWalt Flexvolt

Hema  
#638937 En sak som framgick, var iaf vilket stort energiinnehåll (energidensitet) som bensin har jämfört med ett batteri.

Användarvisningsbild

Re: DeWalt Flexvolt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638941 Rätt märkligt det kan skilja i olika uträkningar.

   TS
Avatar Fallback

Re: DeWalt Flexvolt

Avslutat-02  
#638945
JerryH skrev:Känns som det missas en del i denna tråden...

Det gnälls att maskinen säljs tool only...
Detta är ju inte en maskin Dewalt säljer för att skogshuggare ska köpa sig en batterisåg. De riktar in sig till snickare som redan har deras flexvoltsystem med tex bordssåg etc. Även snickare kan behöva en motorsåg om de ska in o röja i ett äldre hus och behöver ta av en bjälke eller två. Då är det ju guld värt för dem att kunna dra igång en batteridriven såg, dels startar den direkt, men framförallt så slipper de avgaser i ett stängt utrymme.

Så den där Wranglestar (som jag tröttnat på för rätt längesedan då han gör knepiga tester som verkar coola på Youtube men känns helt fel om man vill ha ett verkligt resultat...) borde testat att såga av ett par bjälkar inne i ett stängt utrymme och sett vilken såg som var bäst att använda där.

Det finns fler än skogshuggare som använder motorsågar...

Men samtidigt känns det som att här inne gnälls det på saker bara för att man kan gnälla..


Svärfar är elektriker, och idag hade de glömt att ladda batterierna till sina sågar på ett bygge...gissa vad de kom och lånade..
Just det, det som alltid fungerar...en vanlig motorsåg... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: DeWalt Flexvolt

Jim_the_one  
#638954 Å dom fungerar lika bra utan som med bränsle?

Avatar Fallback

Re: DeWalt Flexvolt

Avslutat-02  
#638957
Jim_the_one skrev:Å dom fungerar lika bra utan som med bränsle?

Alltid tankade eller dunk brevid...
Med ingen laddare där eller tid för laddning,,, vad händer?
Inget jobbat med den sågen...med bränsle..tanka och kör.

Avatar Fallback

Re: DeWalt Flexvolt

Jim_the_one  
#638962 Men om man glömt å fylla dunken då?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).