Motorsåg och handhållet

Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

112 inlägg 12265 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593440 Det har jag inte märkt på nån av de såg jag kört raps i eller av de som servats här. Märkligt...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

dhaglund  
#593533 Känns otroligt konstigt att köra med mineralolja och skvätta ur litervis med olja på marken. Det finns ju ingen som skulle ta en dunk med motorolja och hälla ut i lingonriset (hoppas jag). Ändå är det accepterat när man häller det i en motorsåg först. Tänk om, tänk rätt!

Speciellt när rapsolja är billigt och bra att hålla på med. Dessutom håller sig ju sågen ren och fin.

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Avslutat-02  
#593535 Jag betalar mindre för mineralolja än för rapsolja...

jag kör då slut på mina dunkar först innan jag ens funderar på att byta...

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

430kan  
#593735 Kör med OK Q8 T55 80W 90 Hypoid GL5 \:d/ dvs lätt begagnad transmissionsolja som den gamle volvon donerar sådär var 1000e timme eller vad det nu är :wink: Ca 50 liter om jag minns rätt och, allvar nu 8) , har övertygat mig eftersom den har en ngt högre viskositet en 10w - 30 och klibbar fast bättre. Nackdel, doften, syrlig/frän, man kan märka lite av det från sågbyxorna.
Kör 550 xp och har laborerat med dosen olja, ca mittläge på smörjningen blir bra med 80w-90 även när det är skånekallt dvs ned till -12, under detta går jag ogärna ut :oops:
Har laborerat med rapsolja och 10w-30 , ren eller blandad ca 50/50 och tycker inte att det klibbar på ngt bra på svärdet men kedjan får nog vad den ska ha. Noshjulet på svärdet får sig alltid några droppar olja och dras runt för hand då man tankar, alltid gör det ngt. Raps är mög när det är kallt men, som ngn sagt tidigare, ta in det i stugvärmen över natten och håll traktorhytten varm så går det.
Var dum och körde med blandning av raps och dåligt filtrerad spillolja, motorolja, och det kostade mig två oljepumpar :oops: Sågen var gamla och väl avskrivna men ändå,,,,

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

ananders  
#593738 Använder Willys rapsolja, fungerar ypperligt åtminstone ner till -20 grader.
Kostar 13,80 kr/liter exkl moms (12%).

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Avslutat-02  
#593756 Sist jag köpte olja så betalade jag 195 kr för 20 L inkl moms.

Jag köpte väl en 20 dunkar....
Blir alltså 9.75 kr/L inkl moms....

Då springer jag inte och köper raps...
Hade jag kunnat köpa oljan på 20 L dunk ja kanske, men inte släpa på små flaskor

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Sture Andersson  
#593758 Det är tack vare detta förträffliga forum som jag börja testa rapsolja för några år sen ,och det har jag inte ångrat ,fungerar helt suveränt.En orsak att en del är inte använder rapsolja är nog att dom blandar ihop det med Vegetabiliska eller biologiska sågkedjeoljan,och tror att det är samma grej .Men rapsolja har inte alls dom problemen som Vegetabiliska eller biologiska sågkedjeoljan oljor har .Försök sprida detta så att vi slutar att tippa ut massa olja i naturen .

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Avslutat-02  
#593759 Hur man vrider på det så är det ändå olja....
Den sprids den också, rapsoljan. Kan vara bättre för miljön....

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

halvproffs  
#593763
vinterrojarn skrev:Hur man vrider på det så är det ändå olja....
Den sprids den också, rapsoljan. Kan vara bättre för miljön....


Har du provat att steka korvskivorna i mineraloljan. Tror nog att det är betydligt bättre i rapsolja :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593764 Värst med smörjoljorna tycker jag är oljedimman man står o andas in. Känns betydligt bättre när den är livsmedelklassad.

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Avslutat-02  
#593765 Där använder jag vanligt smör.

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Palakangas  
#593766
halvproffs skrev:
vinterrojarn skrev:Hur man vrider på det så är det ändå olja....
Den sprids den också, rapsoljan. Kan vara bättre för miljön....


Har du provat att steka korvskivorna i mineraloljan. Tror nog att det är betydligt bättre i rapsolja :mrgreen:

I Vinterstaden har de hydraulolja i fritösen🤭

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Avslutat-02  
#593767 Nä men i blodet

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Palakangas  
#593768
vinterrojarn skrev:Nä men i blodet

Samma blodgrupp/viskositet?

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja motorsåg STOU 10w 30 traktorolja?

Avslutat-02  
#593804 samma seghet som kall hydraulolja..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).