Motorsåg och handhållet

Definitioner.

81 inlägg 3360 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593012 Så om vi bara räknar med själva arbetet i skogen, så torde alltså batteridrift (med laddning från elnätet) vara klart miljövänligare än alkylat, som i sin tur är betydligt miljövänligare än macksoppa.

Samma turordning gäller alltså även den egna arbetsmiljön, som inte är helt oväsentlig i sammanhanget.

Sedan angående plaster i motorsåg och röjsåg, så kan ju dessa göras av både oljebaserad och växtbaserad råvara. Å då nya bensinverktyg ofta anklagas för att vara plastiga, så är det kanske ingen större skillnad i mängden plast mellan en batterisåg och en motsvarande modern bensinsåg.

Plaster finns f.ö. i olika kvaliteter och det kan ju diskuteras om inte bra hårdplast är mer miljövänlig än motsvarande lättmetall? Framställning av lättmetall kräver ju en hel del energi och ger dessutom en rejäl miljöpåverkan i både gruvan och smältverket.
/Niklas

Husqvarna 550 XP Mark II motorsåg
Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

vinterrojarn  
#593014 jo där finns det en hel del sanning.

jag hörde om att bilskrotarna aldrig tar reda på plasten från bilarna för det var inte värt det, men att bränna denna plast som för övrigt är helt ren och fräsch, verkar ju vara en idiot tanke...

bättre att använda igen och igen...

är det någon som vet om forskning över hur pass mycket batteri eller övrig eldrift påverkar arbetsmiljön,, med de små utsläpp som dessa maskiner gör.... om det är några partiklar som påverkar människan på annat sätt än man befarat, eller är det något man inte tänkt på......

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593016 Ingen aning angående forskning där om arbetsmiljö, men enligt min erfarenhet, så vinner batterimaskinerna arbetsmiljötestet genom:
* klart lägre ljudnivå
* inget tomgångsknatter
* lättstartad
* låg vikt, som dessutom är konstant under körningen gång.

Edit: Den konstanta vikten är ju särskilt värdefull på röjsågarna, för att minimera risken för stensågning.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 29 okt 2019, 11:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

vinterrojarn  
#593018 javisst man har ju egna värderingar och åsikter.
jag hade bara velat haft en bättre koll...

jag har dock inga problem med något varken avsaknaden av ljud eller att höra ljudet av sågen.
eller av att dunka i ett batteri eller att hälla i bränsle..

men för att förstå mera och bättre så hade allt runt maskinerna som kommer,,, viktig information..
undrar hur pass utsläppen är på en direktinsprutad motorsåg....

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593039
Niking skrev:Så om vi bara räknar med själva arbetet i skogen, så torde alltså batteridrift (med laddning från elnätet) vara klart miljövänligare än alkylat, som i sin tur är betydligt miljövänligare än macksoppa.

Samma turordning gäller alltså även den egna arbetsmiljön, som inte är helt oväsentlig i sammanhanget.

Sedan angående plaster i motorsåg och röjsåg, så kan ju dessa göras av både oljebaserad och växtbaserad råvara. Å då nya bensinverktyg ofta anklagas för att vara plastiga, så är det kanske ingen större skillnad i mängden plast mellan en batterisåg och en motsvarande modern bensinsåg.

Plaster finns f.ö. i olika kvaliteter och det kan ju diskuteras om inte bra hårdplast är mer miljövänlig än motsvarande lättmetall? Framställning av lättmetall kräver ju en hel del energi och ger dessutom en rejäl miljöpåverkan i både gruvan och smältverket.
/Niklas

Materialen och hur de används i en konstruktion är i första hand baserat på tilltänkt användningsområde.
en 36cc maskin avsedd för lite kvistar behöver inte samma konstruktion som en 90cc avsedd för 1m+ träd i fällning och upparbetning.
Jag såg en gång en som tog ner en 1,2m alm med en 020 med 12" 1/4" kedja. Tog några veckor och massor med bränsle men det gick det med.

I en personlig åsikt så tycker jag nog med de bränslen o oljor som finns idag att jag besväras mer av kedjeoljan än sågens bränsle. En såg som går rätt på Aspen besvärar inte mig alls, inte ens innomhus.
Däremot kedjeoljan märker jag rätt snabbt om den inte är för mig. Vissa efter bara nån minuts körning. Håller rapsoljan högt i kurs även jag!
Jag har svårt o bortse från den helhets bild jag har av produktionen av batteri maskiner och tycker inte det är nåt bra o stötta på någotvis och kommer undvika det. Inte ens om det skulle funnits en maskin lämpad för det lilla jag kör hade jag gjort det. Jag kan bara påverka fabrikören på ett sätt och det är vad jag väljer o köpa.
Det valet formar framtiden för bolaget och jag vill hellre det satsas på rejäla produkter som passar fler än en special nish för vissa. Det blir nog inte mycket proffs såg eller produkter för huggare hel eller deltid från HVA i framtiden, där är inga pengar i det tydligen och de satsar hellre på konsumtions såg, varuhus maskiner och villa ägare. Så så får det väl bli då....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593040
Niking skrev:Ingen aning angående forskning där om arbetsmiljö, men enligt min erfarenhet, så vinner batterimaskinerna arbetsmiljötestet genom:
* klart lägre ljudnivå
* inget tomgångsknatter
* lättstartad
* låg vikt, som dessutom är konstant under körningen gång.

Edit: Den konstanta vikten är ju särskilt värdefull på röjsågarna, för att minimera risken för stensågning.
/Niklas

Jag har inte erfarenhet o bedömma vad som är och inte är bra i röjning.
Hur många använder batteri såg idag hela dagar? Finns det och isåfall hur många timmar går de då? Inte/dag utan till de är förbrukade. Finns det nån som kört slut på en än?
Finns det något användningsområde mer än hobby/deltid/lokalt för batterimaskiner i skogen idag?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593041 Själv har jag inga problem med batterier, då jag finner batteridrift ge en överlägsen arbetsmiljö.

Å självfallet är det lönlöst att försöka jämföra en 90-kubikare bensinare med en motsvarande 35-kubikas batterimaskin. Ungefär lika smart som att jämföra säg en större pickup med en vw golf... Inom 5-10 år har vi kanske något batteridrivet som kan jämföras med en 390 eller 660, å då tar vi den jämförelsen.

Jämför istället en 35-kubiks bensinsåg med en motsvarande batterisåg, då de torde ha ungefär samma tänkta användningsområde. Vem vinner den miljökampen?

Egoist eller ej, men för mig är arbetsmiljön helt avgörande och då har bensinsågarna det svårt där det finns jämförbara batterialternativ.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593042
Mange skrev:
Niking skrev:Ingen aning angående forskning där om arbetsmiljö, men enligt min erfarenhet, så vinner batterimaskinerna arbetsmiljötestet genom:
* klart lägre ljudnivå
* inget tomgångsknatter
* lättstartad
* låg vikt, som dessutom är konstant under körningen gång.

Edit: Den konstanta vikten är ju särskilt värdefull på röjsågarna, för att minimera risken för stensågning.
/Niklas

Jag har inte erfarenhet o bedömma vad som är och inte är bra i röjning.
Hur många använder batteri såg idag hela dagar? Finns det och isåfall hur många timmar går de då? Inte/dag utan till de är förbrukade. Finns det nån som kört slut på en än?
Finns det något användningsområde mer än hobby/deltid/lokalt för batterimaskiner i skogen idag?


Beträffande batteriröjsågar, så är det ju väldigt nytt. Särskilt när det gäller batterier + klinga. Så vi får nog avvakta några år innan vi kan uttala oss om praktisk drifttid och livslängd m.m.

Men rent arbersmiljömässigt så tror jag starkt på batteridrift i röjskogen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

vinterrojarn  
#593057 Ni som kör med el och batteri sågar och maskiner, ni är inte oroliga för elkänslighet eller är det bara en psykisk åkomma? jag har inte en aning och dömer ingen varken maskin eller människa, men vi vet ju att bensin sågar och maskiner vibrerar så pass att händer och leder, armar blir skadade, jag vet det av egen erfarenhet...
brukar få händerna och fingrarna avdomnade jämt....

men iallafall... det är ju också en aspekt att titta på i framtidens arbetsmiljö..

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Vardon  
#593071 Hur många elapparater har man inte i hemmet värmepump hushållsmaskiner element och vagabonderade jordströmmar i vattenrör det är nog en större risk förutom för de som kör bensindriven visp och assistent nsturligtvis

Främst för exponeringstiden

Efit: med tanke på hur mycket du jobbar vinterröjaren hade radiokåporna skrämt mig mera än batterisågar med tanke på avstånd till hjärnan , exponeringstid etc

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

totte  
#593074 Vad gäller elöverkänslighet så finns elektriska fält omkring växelströmsledningar och apparater. Några sådana fält alstras inte runt likström. Dock kan förstås motorn i en batteriapparat omges av magnetiska fält. Men de fält vi talar om då är mycket små jämfört med det som skapas kring växelströmsnätet.

Elektriska fält skapas det kring varje besinmotor som har elektrisk tändning.

Vag gäller alkylat så är den ur mångs synvinklar mycket vänligare mot miljön än handelsbensinen, framför allt vad gäller utsläpp av hälsovådliga ämnen. Men klimatmässigt är det ingen skillnad, alkylat är en petroleumprodukt och därmed ett fossilt bränsle som släpper ut fossil koldioxid.

Så att köra på alkylat skall man absolut göra för hälsan, den lokala miljön och maskinernas skull, men man skall inte ha illusionen att det är bättre för klimatet.

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

hlb  
#593077 Likströmsmotorer styrs oftast idag genom styrbara pulser, som kan varieras i antal eller pulstid. Detta är ett mycket mer effektivt system än mormors gamla symaskinspedal och passar också bättre för moderna tyristorer och andra halvledare. Därmed blir de , när det gäller fälten, precis lika "giftiga" som växelströmsmaskiner och kanske värre eftersom pulsfrekvensen oftast är högre än 50 Hz. Ett fält utbreder sig vinkelrätt ut från ledaren, så fort en ström accelererar eller retarderar. (ändrar i styrka). Jag är t.o.m. tveksam till att köra Tesla. Lokförare på malmbanan har ökad cancerfrekvens.

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

vinterrojarn  
#593078
Vardon skrev:Hur många elapparater har man inte i hemmet värmepump hushållsmaskiner element och vagabonderade jordströmmar i vattenrör det är nog en större risk förutom för de som kör bensindriven visp och assistent nsturligtvis

Främst för exponeringstiden

Efit: med tanke på hur mycket du jobbar vinterröjaren hade radiokåporna skrämt mig mera än batterisågar med tanke på avstånd till hjärnan , exponeringstid etc


det skrämmer mig inte, men eftersom jag ej den kunskapen om det besitter så ställde jag frågan.
för det är ju lite detta handlar om, arbetsmiljö och miljöpåverkan..

att radiokåporna sitter på skallen är ju i sig ett problem kanske eller inte det vet jag inte så mycket om..

bensin driven visp eller assistent... =)) =))

jag har inte uttryckt mig negativt utan bara framfört funderingar...

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

vinterrojarn  
#593080
hlb skrev:Likströmsmotorer styrs oftast idag genom styrbara pulser, som kan varieras i antal eller pulstid. Detta är ett mycket mer effektivt system än mormors gamla symaskinspedal och passar också bättre för moderna tyristorer och andra halvledare. Därmed blir de , när det gäller fälten, precis lika "giftiga" som växelströmsmaskiner och kanske värre eftersom pulsfrekvensen oftast är högre än 50 Hz. Ett fält utbreder sig vinkelrätt ut från ledaren, så fort en ström accelererar eller retarderar. (ändrar i styrka). Jag är t.o.m. tveksam till att köra Tesla. Lokförare på malmbanan har ökad cancerfrekvens.


jösses vilken kunskap du besitter... imponerad... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

hlb  
#593081 Till Vardon vill jag säga att jag mätte en gång här hemma och fann ruskigare fält än på jobbet, Strykjärn och lödkolv tror lag toppade resultatlistan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).