Motorsåg och handhållet

Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

20 inlägg 1318 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

JensSkoog  
#592841 KM130 är en kombimaskin, som man kan koppla till olika prylar som svärd och kedja, röjsågsklinga, häcksax och annat. FS130/131 är en gräsröjare som kan köras med klinga. Den har fast riggrör med och känns mycket smidigare i gräsröjning och med klinga än KM'n. Jag använder ofta min FS130 i trädgårdar där jag behöver hög precision när jag trimmar gräs, men ochså i klenröjning i skogen när det är högt antal mindre stammar och småbuskar. Jag är ju en gammal gubbe så det känns bra att släppa bära på 460 eller 480 när jag inte behöver. :wink:

Husqvarna 550 XP Mark II motorsåg

Initium  
#592960 Hvordan vil en Husquarna 336 FR oppleves sammenlignet med en KM / FS 130 ?
Omtrent like kraftig ? Bedre ? Dårligere ?

TS
Användarvisningsbild

JensSkoog  
Initium skrev:Hvordan vil en Husquarna 336 FR oppleves sammenlignet med en KM / FS 130 ?
Omtrent like kraftig ? Bedre ? Dårligere ?

På papperet är HVA36fr och FS130 ungefär lika starka, så då beror det ju på vad du själv föredrar och känner dig bekväm med. Skulle aldrig köpa en såg utan att jag hade klämt och kramat lite på den och provkörd så jag fick en känsla av hur jag skulle gilla gå med den. Bara se till att du handlar med en seriös återförsäljare som kan ge dig bra och snabb service när du behöver :wink:

KM130/130 är en annan sak. Det är en kombimaskin, så om du är i behov av kedjeröjare/häcksax och andra prylar som den kommer med, är den ett bra val. Idag har jag gått över ett par hundre meter häck med KM130R(rundhandtag) och i veckan som kommer ska jag använda den i eftersatt röjning med svärd/kedja. KM130R kan man inte köra klinga på, då måste man ha en ren KM130.

En annan sak är att jag upplever Stihls fyrmixmotorar som sitter i FS130 och KM130 som stillegående och bränslesnåla. En sak är priset på en såg och hur billig man kan få den, men bensin/olja blir ingen liten summa genom åren. Själv körer jag upp ungefär 12 - 15 dunkar a 25 liter i året, och det blir ju ochså lite pengar av :grin:

Initium  
#592967 Ja, hele påenget er at jeg ikke vil legge en bråte med penger i en ryddesag, men syns samtidig at KM131 sin "stang" blir veldig lang .....

Jeg får stikke innom Husqvarna i morra, og høre hva de tenker...

TS
Användarvisningsbild

JensSkoog  
#592975 Ja, när jag tittar efter vad du skrivit om dina behov så skulle jag absolut värdera dom två du nämner som mest aktuella, Husquarna 336 FR eller Stihl FS131. Senn köper du en Strandklinga, så har du det som behövs. :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).