Motorsåg och handhållet

Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

59 inlägg 10529 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

saekb  
#596604 Har just fått reda på att min gamla Husqvarna 346 XP har skurit. Lite tråkigt då jag har tyckt att den fungerat jättebra i första och andragallringar. Dessutom tycker jag att bränsleförbrukningen varit låg. Är det värt att kosta på den en reparation för 3500-4000 kr+moms istället för att köpa en ny? Vilken såg i så fall? Bränsleekonomin är viktig.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

Avslutat-02  
#596606 har du rivit isär den så du vet hur pass omfattande skärningen är?
Jag hade kostat på sågen, för det finns få så bra sågar som denna serie...

Sedan framåt kanske funderat på en nyare reserv eller en bättre begagnad såg.

Avatar Fallback

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596611 Har ikkje lest heile tråden men er meir krutt i stil 261 enn Husqvarna xpg.
Eg har prøvd begge to.

Användarvisningsbild

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

Camaro1969  
#596614
can skrev:Har ikkje lest heile tråden men er meir krutt i stil 261 enn Husqvarna xpg.
Eg har prøvd begge to.


enligt testet som finns här var det väl tvärtom? iaf gasresponsen
men det gällde ju nya mark2 sågen

Användarvisningsbild

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596623
berraX skrev:Hej

Jag hänger på i den här trådenför ämnet passar mej också.

Idag har jag en Husqvarna 445 (13") som jag i stort är nöjd med. Funderar nu på att komplettera med något snäppet starkare och lite längre svärd.

Så, vad tycks.....Husqvarna 550 mark2 eller Stihl 261?

Vad skiljer dessa sågar?

Viktigt för mej är driftsäkerhet, lätta att starta och lätta att justera/byta kedja. Stihl är lättare och det är nog en fördel. Lite lägre prislapp på Stihl också. En ny version av Stihl tycks vara på gång. Något att vänta på?
Många funderingar på Stihl men jag är trots allt nöjd med nuvarande Husqvarna också.


Det är väl samma kedja till både 445 och 550, alltså samma fil och filmall, om det har någon betydelse för dig.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596628
Camaro1969 skrev:
can skrev:Har ikkje lest heile tråden men er meir krutt i stil 261 enn Husqvarna xpg.
Eg har prøvd begge to.


enligt testet som finns här var det väl tvärtom? iaf gasresponsen
men det gällde ju nya mark2 sågen

Eg har den gammle 550, men ikkje så gammal kjøpt i sommar

Avatar Fallback

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

berraX  
#596636 Husqvarna 550Mark 2 ...SEK 7490 (inkl moms och frakt)
Stihl 261...SEK 5849 (Inkl moms) men jag får *hämta den själv* i affären. Där ryker minst 2 timmar.

Kan man motivera det högre priset på en Husqvarna? Är de robustare och kan förväntas hålla bättre?

Avatar Fallback

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

Hema  
#596657 Utan att ha egen erfarenhet av hva 543, så hade jag varit intresserad av ett reportage hos motorsågstrimmare Bengt i Skeppshult och då gärna ett test av en trimmad 543:a.

Kanske skulle vara en trimmad version va något att rekommendera? Den finns iaf med handtagsvärme.

Annars sällar jag mig i skaran som säger en såg på minst 60cc.

Användarvisningsbild

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

anersimyra  
#596693
Camaro1969 skrev:jag köpte 550xpg mark2 på hylte jakt o lantmän.

7990:- å då skickade de med en elektrisk kedjeslip =)

stihl säljs ju inte på nätet men priserna finns där så du får prisförhandla så är det klart sen =)

Stihl säljs absolut på nätet..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

berraX  
#596694 Jag tittade på ett antal som sålde Stihl 261. När man kom fram till leverans står det "hämtas i butik".

Användarvisningsbild

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

Bankiren  
#596790 Vad jag förstått det som säljs stihl på nätet, men måste som sagt hämtas i butik.

Enligt min åf måste tydligen butiken provköra alla stihl innan den lämnas över till kund, därför dom inte levererar direkt ut till kund, som husqvarna gör. Vet inte om det är sant, eller bara ett svepskäl till att kunna hålla priserna på en bättre nivå lokalt dock.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

Camaro1969  
#596792
Bankiren skrev:Vad jag förstått det som säljs stihl på nätet, men måste som sagt hämtas i butik.

Enligt min åf måste tydligen butiken provköra alla stihl innan den lämnas över till kund, därför dom inte levererar direkt ut till kund, som husqvarna gör. Vet inte om det är sant, eller bara ett svepskäl till att kunna hålla priserna på en bättre nivå lokalt dock.



om de säljs på nätet men måste hämtas i butik? så säljs dem väl egentligen inte på nätet :-bd

och såklart dåligt svepskäl,
när jag fick hem min husqvarna låg en signerad lapp i av vem som testkört och datum osv...
Senast redigerad av Camaro1969 ons 20 nov 2019, 11:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

Camaro1969  
#596794
anersimyra skrev:
Camaro1969 skrev:jag köpte 550xpg mark2 på hylte jakt o lantmän.

7990:- å då skickade de med en elektrisk kedjeslip =)

stihl säljs ju inte på nätet men priserna finns där så du får prisförhandla så är det klart sen =)

Stihl säljs absolut på nätet..👍🙂



vart kan jag handla dem då?

stihl har "föbjudit" handlarna att sälja över nätet, ska ske över disk

Användarvisningsbild

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

Bankiren  
#596827
Camaro1969 skrev:om de säljs på nätet men måste hämtas i butik? så säljs dem väl egentligen inte på nätet :-bd

och såklart dåligt svepskäl,
när jag fick hem min husqvarna låg en signerad lapp i av vem som testkört och datum osv...

Då är det ändå en transportsträcka från "provköraren" till kunden, där det i teorin skulle kunna hända något med maskinen. Stihl verkar inte lita på transportören helt enkelt! :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596828
Camaro1969 skrev:stihl har "föbjudit" handlarna att sälja över nätet, ska ske över disk


Det är ju möjligt de har, men säljs på nätet likväl.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).