Motorsåg och handhållet

byta drivhjul på motorsågen

5 inlägg 14862 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

byta drivhjul på motorsågen

Kvistfri  
#2269 är det nån som vet hur man tar loss centifugralkopplingen på jonsered så man kommer åt att byta drivhjulet? sågen ä en jonsered 2150. har hört att kopplingen sitter fast med vänstergäng och att man får fixa mothåll å sedan slå loss kopplingen med dorn, nån som vet å kan förklara undrar kvistfri?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2272 Man kan knacka försiktigt utan sätta i ett kolvstopp i cylindern, man duttar lite med hammaren på dornet, så brukar dom komma loss !
annars går du in på nån sågbutik och köper ett kolvstopp kostar inte många tior, ett sånt använder man genom tändstifts hålet, ur med stiftet och i med stoppen, när du sätter tillbaka kopplingen så se till att den sitter fast !
och varva inte upp sågen utan att ha en stock att sätta den i !
jag brukar "segsåga" i en stock eftet att jag bytt drivkrans så jag vet att den dras fast ordentligt !

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2273 Skruva ur tändstiftet och stoppa i ett startsnöre elller liknande! det hindrar också kolven från att gå upp och vända! precis som en kolvstopp! enkelt & billigt!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2276 Prova utan kolv stopp.
Har du inte busat för mycket så räcker det med några bestämda dunk.
Inte med 3kg släkka utan en 0,3kg kulhammare eller dyligt.

Funkar inte detta så ta till rep tricket, men var noga o se till att kolven täcker spolkanalerna riktigt först. Annars är det inte kul....

Användarvisningsbild

Re: byta drivhjul på motorsågen

Plankan  
#385243 Snöret funkar säkert, jag tog en 6mm trycklufts slang och pillade ner och det gick bra.
men visst kan det sitta som berget så det gäller att veta vilket håll man ska lossa på.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).