Motorsåg och handhållet

Vilken kombidunk ska jag välja, Stihl eller Husqvarna

20 inlägg 9147 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken kombidunk ska jag välja, Stihl eller Husqvarna

yzrej  
#591542 Jag förstår att många tycker att detta är en struntfråga typ Aftonbladet eller Expressen men jag vill veta vilken av de två jag bör välja. Jag tycker också att 5+3 liter kombination är tyngsta laget för mig som är lite till åren och inte förtjänar mitt levebröd i skogen utan har det som en lite mer avancerad hobby. Jag funderar på den lilla Stihl dunken 3+1,5 liter med säkerhetspip för både soppa och olja. Är det någon som har erfarenhet av den eller av har en bättre ide på vad man ska använda ?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken kombidunk ska jag välja, Stihl eller Husqvarna

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591547 Den Stihldunk som jag sett såg så billig och simpel ut att jag inte ville ha den. Ett tips: Även om du köper en stor dunk så behöver du inte fylla den full.

Användarvisningsbild

Re: Vilken kombidunk ska jag välja, Stihl eller Husqvarna

machonisti  
#591565 Går även bra att binda ihop två tomma oljedunkar. Fyll dem med vardera. Lägg över nacken så har du händerna fria till resten.

Användarvisningsbild

Re: Vilken kombidunk ska jag välja, Stihl eller Husqvarna

StefanN74  
#591580
yzrej skrev:Jag förstår att många tycker att detta är en struntfråga typ Aftonbladet eller Expressen men jag vill veta vilken av de två jag bör välja. Jag tycker också att 5+3 liter kombination är tyngsta laget för mig som är lite till åren och inte förtjänar mitt levebröd i skogen utan har det som en lite mer avancerad hobby. Jag funderar på den lilla Stihl dunken 3+1,5 liter med säkerhetspip för både soppa och olja. Är det någon som har erfarenhet av den eller av har en bättre ide på vad man ska använda ?


Jag använder stihls 3+1,5. tycker den passar utmärkt att hänga i kroken på brytjärnet och ha över axeln om jag behöver gå en längre sträcka.

Avatar Fallback

Re: Vilken kombidunk ska jag välja, Stihl eller Husqvarna

Ent  
#591581 En ryggsäck att stoppa ner dunk, verktyg, timmersax, brytjärn och övriga tillbehör i ger en hand fri och den andra till såg eller röjsåg. Jag tyckte att det var den smidigaste lösningen innan ATVn kom in i bilden.

Användarvisningsbild

Re: Vilken kombidunk ska jag välja, Stihl eller Husqvarna

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591603 När man är 2 är det lättare, en tar såg, dunk o ryggsäck, den andre såg, vedkasse, brytjärn o ryggsäck.
Är man själv är det svårt att få med sig mer än såg o dunk/brytjärn o lite matsäck på ryggen

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Vilken kombidunk ska jag välja, Stihl eller Husqvarna

Amatörhuggare 62  
#591618 Haft denna sedan semestern.
Tycker den funkar bra.
Och gängor till piparna,håller än.

Trevlig Helg i skogen

Avatar Fallback

Re: Vilken kombidunk ska jag välja, Stihl eller Husqvarna

Avslutat-02  
#591625 Köpte hvas nya dunk och efter ca 1 år så gick piparna sönder.. visst jag bytte nog kanske 2 på den gamla men den var 12 år gammal.... :shock:

Avatar Fallback

Re: Vilken kombidunk ska jag välja, Stihl eller Husqvarna

Amatörhuggare 62  
#591637 Ja vinterrojaren, samma problem här. Med den, och gamla funkar.
Man måste ju,som certifierad, ha ny dunk. Så då köpte jag Stihlen.
Å testar den.
Godkväll

Avatar Fallback

Re: Vilken kombidunk ska jag välja, Stihl eller Husqvarna

Avslutat-02  
#591659 Det håller jag med dig om, trevlig kväll på dig.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vilken kombidunk ska jag välja, Stihl eller Husqvarna

rejser  
#591672 Kör på nya 5+3 Husqvarnan , verktygen sitter på plats, ordentliga pipar på både bensin och olja, enkel att hålla ren och man får lätt ned en kedja eller 2 i facket. Den o matsäck så klarar man sig en dag i skogen.

Avatar Fallback

Re: Vilken kombidunk ska jag välja, Stihl eller Husqvarna

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591682 Den större dunken räcker i två dagar. Så då behöver man inte ta hem den förrän man har alla andra prylar på plats.

Avatar Fallback

Re: Vilken kombidunk ska jag välja, Stihl eller Husqvarna

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591690 Stihl uten tvil!

Användarvisningsbild

Re: Vilken kombidunk ska jag välja, Stihl eller Husqvarna

rejser  
#591693
Skogsola skrev:Den större dunken räcker i två dagar. Så då behöver man inte ta hem den förrän man har alla andra prylar på plats.


2 dagar?

Avatar Fallback

Re: Vilken kombidunk ska jag välja, Stihl eller Husqvarna

Prickskytt  
#592260 Har Husqvarnas kombidunk Classic, gillar funktionen när man tankar bensinen att man bara trycker ner pipen och när det blir tyst så är sågen full utan spill. skulle vilja ha samma funktion med oljan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).