Motorsåg och handhållet

Kamineldning.. såg?

4 inlägg 1355 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kamineldning.. såg?

gogge  
#589724 Har idag en 346:a som jag använder.
Men har önskemål om en lite lättare såg.
Det är främst när jag kör lite grenar å annat mindre. (Inte direkt till "vedbacken" grovt)
Även fast detta går till "kamineldning" i slutändan. El är uteslutet, det går helt bort, pga avstånd.

Är det någon som har nå tips på en mindre såg, el kanske tom har någon över som bara ligger.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kamineldning.. såg?

JensSkoog  
#589820 Finns ju många bra sågar, men om jag bara skulle ha en såg till myshuggning så skulle jag köpa en Stihl MS193. Det är en lätt och tolig såg, som här i Norge kostar drygt fyra tusen. Finns billigare och dyrare sågar, men många av dom som har fått lära vedhuggning av mig, har hamnat på den sågen, eftersom den är lätt, lättstartad och stark nog om man inte har för bråttom. Vet ju att Båda Husqvarna och Echo har bra småsågar ochså, men jag vet inte så mycket om dom.

Avatar Fallback

Re: Kamineldning.. såg?

gogge  
#589850 Har kikat lite på den. Många verkar gilla den vad jag har hört iaf. Du bekräftar ju det som jag hört, det känns ju bra.. Å även, 170 modellen verkar med vara en lite smidigare variant. 170:an är väl tom ca tusenlappen billigare. 193 kan man ju hitta för runt 3000 så visst skulle det vara en tänkbar kandidat.
Även om inte priset är viktigast. Man blir bara besviken om man går å ångrar sej..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kamineldning.. såg?

JensSkoog  
#589860 170/171 är bra hobbysågar som man kan få rätt billigt. Viktigaste
är att man köper en som inte har verktygslös kedjespänning, enligt mig.

Men, 193'an är hacket vassare än 170'n. Jag har en 170 ochså till
användning av hobbysågare som ska lära lite, men när dom
får provkörd 192/193'an ett tag, så köper dom den :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).