Motorsåg och handhållet

Världens lättaste motorsåg nu ännu lättare

23 inlägg 8571 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Världens lättaste motorsåg nu ännu lättare

JensSkoog  
#797366 Köpte mig en Echo cs 2511 wes efter att jag skrev i den här tråden sist.
Måste säga att den imponerar mig! :-bd :-bd

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Världens lättaste motorsåg nu ännu lättare

JensSkoog  
#797368
Funderarn skrev:Sent svar. Echo cs 2511 wes vikt med 12" svärd 1,1 3/8 kedja fulltankad. 😎 Första bilden endast såg torrvikt. Topphands versionen kan vara något lättare. Förvånad över hur bra den går

Glömde fråga vad du använder sågen i @Funderaren.
Jag använder den i trädgårdar men också i skogen när jag
röjer stigar och stamkvistar. På min sitter 1/4" kedja, men
jag tänker byta över till 3/8 1,3 mm.

Användarvisningsbild

Re: Världens lättaste motorsåg nu ännu lättare

Funderarn  
#797374 Har haft den en vecka. Skall användas till mindre träd, vedsåg och lite buskar på hobby nivå. Om man önskar så är det ganska enkelt att få ut 1,4-1,5kw om man gör en "muffler mod" och ställer om förgasaren lite efteråt 😉. För övrigt så är detta en såg i Echos proffsklass "X" Stihls minsta är väl i hobby segmentet?

Användarvisningsbild

Re: Världens lättaste motorsåg nu ännu lättare

JensSkoog  
#797379 Om jag inte minns fel så klassade Stihl MS150 som världens minsta
och lättaste proffsåg, men nu går den under rubriken "hem och fritid".
Jag körer ju Stihl hela vägen, men måste medge att den lilla Echoen
ska jag absolut inte byta bort för nån MS150!
Använde den senast i går för att kapa kubbar som var
lite för långa innan klyvning.

Användarvisningsbild

Re: Världens lättaste motorsåg nu ännu lättare

Funderarn  
#797412 Med 3/8 får du högre kedjehastighet enligt instruktionsboken 🤔. Däremot verkar alla komma med 12" 1,1mm 3/8 Oregon svärd och kedja i Finland. Trots att det enligt instruktionsboken isåfall skall vara 1,3mm kedja 😲. Har läst att många tycker 1,1mm kedja är mycket sämre än 1,3mm men vad är egentligen den största skillnaden? Går det inte tyngre och tar längre tid med 1,3 jämfört med 1,1?

Användarvisningsbild

Re: Världens lättaste motorsåg nu ännu lättare

JensSkoog  
#797422
Funderarn skrev:Med 3/8 får du högre kedjehastighet enligt instruktionsboken 🤔. Däremot verkar alla komma med 12" 1,1mm 3/8 Oregon svärd och kedja i Finland. Trots att det enligt instruktionsboken isåfall skall vara 1,3mm kedja 😲. Har läst att många tycker 1,1mm kedja är mycket sämre än 1,3mm men vad är egentligen den största skillnaden? Går det inte tyngre och tar längre tid med 1,3 jämfört med 1,1?

Har bytat över till 1,3 mm på min MS170 och min MS 192 och 194, 12 ", och det funkar hyfsad. På Echoen och på min HT131, teleskopsåg vill jag använda 10", 1,3mm. 1,1 mm kedjan är lite för känslig för det mesta och håller inte skärpan så bra, och om man bara filar och hålle kedjan i skick, känns det som klensågarna toler 1,3 mm bra och jobbar snabbare.

Användarvisningsbild

Re: Världens lättaste motorsåg nu ännu lättare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797441 Drivlänkens tjocklek i sig påverkar inte mycket.
Svärdslängd, Tänders form och skärets bredd påverkar mer.
Jag tycker det blir avsevärt mycket mindre drifttimmar på skärutrustning med 1,1 och mer strul.

Användarvisningsbild

Re: Världens lättaste motorsåg nu ännu lättare

JensSkoog  
#797444
Mange skrev:Drivlänkens tjocklek i sig påverkar inte mycket.
Svärdslängd, Tänders form och skärets bredd påverkar mer.
Jag tycker det blir avsevärt mycket mindre drifttimmar på skärutrustning med 1,1 och mer strul.

Just så är det, "Mange". :-bd
Kan också tillägga att med 1,1 mm upplever jag oftare kedjeavhopp än med 1,3.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).