Motorsåg och handhållet

STIHL MS 261 Gen 3 kommer 2020 med Light 04

150 inlägg 39614 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

STIHL MS 261 Gen 3 kommer 2020 med Light 04

Fredrik Reuter  
#587344 Motorsågen Stihl MS 261 är en proffsmotorsåg i den populära 50-kubiksklassen som tillsammans med Husqvarnas 550 XP dominerar försäljningen i femtiokubiksklassen. I början av nästa år kommer den tredje generationen av 261 och med den en del nyheter.

I början av 2016 släppte Stihl version 2 av MS 261 och kallade den då "FaceLift", du kan läsa mer om detta i tråden Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift.

Fyra år senare blir det nu dags för Generation 3 av MS 261 och i jämförelse med Gen 2 "FaceLift" så säger nu Stihl initialt att den nya kommer såga 20% effektivare och kommer dessutom att bli lättare är föregångaren. Vi vet inte så mycket ännu, men troligtvis har förbättringar gjorts generellt på sågkroppen, kanske för att öka effekten men också för att få ner vikten.

Som det ser ut så kommer inte MS261 Gen3 att ha bränsleinsprutning, det känns som att Stihl då hade kommunicerat mer i termer om MS 261i eller liknande. Eller vad tror du?

Annars verkar Stihl släppa ett nytt skärsystem tillsammans med nya MS261 och de verkar kalla det "Light04". Bilden nedan visar troligtvis tredje generationen av MS 261 tillsammans med det nya svärdet och vad man kan förmoda, en ny kedja. Är det frågan om lättare grejer som dessutom skär snabbare så är det troligtvis 1,3 mm spårvidd. Är det någon som vet något mer så är det bara att skriva i tråden.

Kan det vara en vidareutvecklad Picco PS kedja?

I vår artikel Skogsforum jämför 550XP Mk II mot Stihl MS 261 (video) kan du läsa mer om kedjor och kapkapacitet och även se vår video när vi testade MS 261 Gen2 mot Husqvarna 550 XP Mark II.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 261 Gen 3 kommer 2020 med Light 04

anersimyra  
#587348 Själv uppskattar jag min 261 mer ju mera jag kör den och kommer välja den nya stihlen framför 550 mkII

Avatar Fallback

Re: STIHL MS 261 Gen 3 kommer 2020 med Light 04

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587349 Kan det vara så att 04 indikerar drivlänksbredd? 0,04'' motsvarar 1mm och har de börjat förutsättningslöst så borde det gå att dimensionera en kedja som håller med 1mm drivlänkar.

Rena spekulationer från min sida men utvecklingen har onekligen gått åt det hållet.

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 261 Gen 3 kommer 2020 med Light 04

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587361 Att en kedja har smalare drivlänk betyder i sig inte så mycket. Oftare när de verkligen skär smalare är det för tanden inte är så värst långt ut från sidolänkens linje. Det betyder oftast att de även är något lägre.

1,1mm finns ju redan utan större framgång. 1mm borde då vara rätt onödigt o lägga pengar på.

Ska man ha smala spår kedjan löper i får det nog smörja på annat sätt än genom hål o mellan drivlänk.
Eller tryck pumpar istället för flödes pumpar..

Avatar Fallback

Re: STIHL MS 261 Gen 3 kommer 2020 med Light 04

axwell  
#587366
busholle skrev:an det vara så att 04 indikerar drivlänksbredd? 0,04'' motsvarar 1mm och har de börjat förutsättningslöst så borde det gå att dimensionera en kedja som håller med 1mm drivlänkar.

Rena spekulationer från min sida men utvecklingen har onekligen gått åt det hållet.


Tror inte på den gissningen, kommer med en egen lika långsökt.

Svärdet i originalleverans väger 0.4 kg.

Det som talar mot det är att branschen till stor del är kvar i inch.

Gissning nr 2: Svärdstoppen är avsedd för en ny motorsågkedja .404 med låga tänder som en .325. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 261 Gen 3 kommer 2020 med Light 04

HannuRöj  
#587371 Ingen kedja och svärd gör sågmodellen en nyhet...
Men om nyheten är utrustad med elsystem av 500i, kan man säga den är en riktiga nyhet. Generatorbaserad elsystem är båda lättare, effektivare och smalare.
Om vi tänker såg med elstyrd förgasare och bränslepump, eller insprutning, är det nästan samma sak. Namnet kan bli i eller c-m.
Då vet jag namnet, skriver jag det på min egen köplista! :-bd

Avatar Fallback

Re: STIHL MS 261 Gen 3 kommer 2020 med Light 04

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587376 På tide at Husqvarna kjem på banen med noke nytt og lettare, ellers blir dei akterutsegla og da som skjer til slutt at proffsagene deiras blir fasa ut.
Ikkje bra.

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 261 Gen 3 kommer 2020 med Light 04

Björn T  
#587395
1568831605_7d2b9bee-89c9-4b6c-a06c-bb0731d0e7c1.jpeg
Bild på Stihl nya kedja 0,325 och 1,3 spårvidd

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 261 Gen 3 kommer 2020 med Light 04

Björn T  
#587405
Mange skrev:Att en kedja har smalare drivlänk betyder i sig inte så mycket. Oftare när de verkligen skär smalare är det för tanden inte är så värst långt ut från sidolänkens linje. Det betyder oftast att de även är något lägre.

1,1mm finns ju redan utan större framgång. 1mm borde då vara rätt onödigt o lägga pengar på.

Ska man ha smala spår kedjan löper i får det nog smörja på annat sätt än genom hål o mellan drivlänk.
Eller tryck pumpar istället för flödes pumpar..


Finns Det någon pump i hela värden som kan göra sitt jobb utan tryck?

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 261 Gen 3 kommer 2020 med Light 04

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587407 Jadå. Arkimedes pumpen är ett väl känt exempel.
De oljepumparna på såg är utan tryck och det har visat sig funka särskilt bra på sågar.
Skulle det bli stopp på flödessidan så händer inget, bara o rensa o köra på igen.
Är det tryck pump så hoppar en anslutning eller går nåt sönder..

Edit. Förtydligande.
Senast redigerad av Mange ons 18 sep 2019, 21:58, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: STIHL MS 261 Gen 3 kommer 2020 med Light 04

Hepo  
#587408
Björn T skrev:
1568831605_7d2b9bee-89c9-4b6c-a06c-bb0731d0e7c1.jpeg
Bild på Stihl nya kedja 0,325 och 1,3 spårvidd

Hej är det en pixel kedja motsvarande xcut 33 och oregon speedcut?

Avatar Fallback

Re: STIHL MS 261 Gen 3 kommer 2020 med Light 04

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587418 Da ser ut som ei chisel kjeda, Oregon spedcut og x cut er vel semichisel, eller micro chisel. Har iverfall avrunda hjørner.

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 261 Gen 3 kommer 2020 med Light 04

Björn T  
#587430 Vad jag förstår är det en vidareutvecklad Picco PS kedja, med 0,325 delning.

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 261 Gen 3 kommer 2020 med Light 04

Fredrik Reuter  
#587437 Hej,
Det är väldigt lätt att det blir rörigt med sågkedjor och system.
Om jag förstått det hela rätt:

PIXEL: Husqvarnas systemnamn på 1,3 mm spårvidd. Idag dominerar SP 33 X-Cut som är .325" delning med (typ) semi-chisel tand samt "pixel-svärd".

PICCO: Stihls namn på deras 1,3 mm spårvidds kedja, enbart i 3/8 delning idag men finns med både full-chisel (PS) och semi-chisel (halvmejsel) i PM3. Det finns inga PICCO svärd utan idag används Rollomatic ES Light.

SPEEDCUT: Oregons namn på deras 1,3 mm system. Idag enbart .325" delning med (typ) semi-chisel tand och lättviktssvärd.

LIGHT 04: Stihls kommande system för 1,3 mm spårvidd. Jag tror PICCO/Rollomatic kommer leva kvar och att LIGHT04 blir .325" delning och att kedjan är nyutvecklad. Den har troligtvis visats för ÅF redan och kanske är det därifrån bilden kom som Björn lade in ovan? Den nya kedjan kommer troligtvis både i hel- och halvmejsel (semi- och full-chisel) och kommer då heta RS och RM. Ryktet säger att den nya kedjan får namnet pro på slutet.

Det låter som att ett framtida test med alla dessa 1,3 mm system kan bli intressant! Vis av lärdom är det dock viktigt att kalla hela denna gren för 1,3 mm system, Pixel, Picco och Speedcut är produktnamn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 261 Gen 3 kommer 2020 med Light 04

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587447 Det här med marknadsföring är inte lätt alltid. Det är i konstant förändring eftersom nya idéer och prudukter ska ut och då gasas det på lite för o väcka intresse.

Kan förtydliga detta lite från Oregons produkter.
Speedcut kedjan heter 95TXL och ersätter tidigare variant på 95 kedjan som hette VPX.
Då Speedcut (95 kedjan) lansereades bestämdes även att de andra skulle få nya "familj namn" De tidigare familjnamnen var Super 70, Super 20 tex baserat på delning, idag är det mer tilltänkta användare..
Ny familjnamnen:
ControlCut (20 serien i BPX,25AP)
PowerCut (20serien LPX, 70serien LPX)
AdvanceCut (90PX,91PX)
VersaCut (91VXL) f.ö min favorit i 3/8Hobby, (27X
Ripcut (91R, 73RD,75RD)
DuraCut (M-serien)
I dessa familjer delades även de olika svärdsmodellerna upp.

Modellnamnen finns kvar för oss som håller på men familjnamnen är det som syns i marknadsföring

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).