Motorsåg och handhållet

Dagens samlarsågar

477 inlägg 61589 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

totte  
#588139 En annan svensk klassiker, Partner R12.

Stor och tung, över 10 kg. 90 cc och 5 hk. En de få svenska sågar som har bladventil för insuget.

R12 är en direkt efterföljare till R11 och motormässigt i stort sett densamma. R11 hade en utvändig oljepump som satt på startapparaten medan R12 har pumpen inbyggd i oljetanken på sågens undersida.

R11 kom 1958 och var Partners första direktdrivna såg. Den första Partnern från 1955, C6, hade flottörförgasare, motoraxeln i längdriktningen, vinkelväxel och vridbart svärd.

R12 började göras 1962, kom sen 1964 att efterföljas av R14 och 1967 av R16, den första "kuben", hanterlig även i kvistning.

Partners historia illustrerar ganska väl att vad vi kan kalla hanterliga sågar med måttlig vikt passande att använda för kvistning kom under andra halvan av 60-talet. Man kvistar inte gärna med en R12, och knappast med R14 som ändå är ett par kilo lättare.

1569279792_100711_09.jpg

1569279792_100711_08.jpg

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Dagens samlarsågar

Avslutat-02  
#588160


En renoverad R12

Avatar Fallback

Re: Dagens samlarsågar

zebylon  
#588240 Vilket fantastiskt jobb du har gjort, den ser ju nästan ny ut.

Avatar Fallback

Re: Dagens samlarsågar

Avslutat-02  
#588244 Inte jag om du menar sågen på filmen.
Men fin är den, låter väldigt gott...

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

totte  
#588251 Jonsereds 50 kan sägas vara Jonsereds första lätta kvistningssåg. Den kom 1971. Den har volymen 49 cc, 2,7 hk och väger ca 6 kg.

Inte fullt lika lätt och smidig som Husqvarna 140S som kom två år senare, men Jonsereds från den här tiden var regelmässigt mycket tåliga och slitstarka. Modell 50 kunde ha kedjebroms. Bromsen var enbart en bromskloss som pressades ner när kastsyddet trycktes framåt av handen. Dessutom stängdes motorn av men funktionen var ändå inte lika effektiv som en broms med band.

Mitt exemplar saknar broms. Den ligger för närvarande isärplockad i en kartong och saknar en del grejor.

1569350160_120719_07.jpg
1569350159_120719_06.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

halvproffs  
#588288
totte skrev:Jonsereds 50 kan sägas vara Jonsereds första lätta kvistningssåg. Den kom 1971. Den har volymen 49 cc, 2,7 hk och väger ca 6 kg.

Inte fullt lika lätt och smidig som Husqvarna 140S som kom två år senare, men Jonsereds från den här tiden var regelmässigt mycket tåliga och slitstarka. Modell 50 kunde ha kedjebroms. Bromsen var enbart en bromskloss som pressades ner när kastsyddet trycktes framåt av handen. Dessutom stängdes motorn av men funktionen var ändå inte lika effektiv som en broms med band.

Mitt exemplar saknar broms. Den ligger för närvarande isärplockad i en kartong och saknar en del grejor.

1569350160_120719_07.jpg
1569350159_120719_06.jpg


Så mycket säkerheten har förbättrats på sågarna. Inget kastskydd alls från början.
Sen kom den där kåpan som hängde runt bygeln. Sen kom kastbromsen och nu triobrake. Om jag nu minns rätt.
En kamrat tog emot ett kast med handen och sågade sig men jag tror att han inte fick några framtida men. Usch, vill knappt tänka på det.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588314 Tänkte att det kanske var dax för en lite mer udda samlarsåg. Solo Twin 100cc.
Solo 60111Twin. Marknadsfördes som Solo Twin eller Twin Lightweight.
Tillverkades 1965 och nåt år till. Utvecklingskostnad och tillverknings kostnad höll på att knäcka Solo och de hämtade sig aldrig riktigt.
Så vitt jag vet:
Enda rad motorn (avdelat vevhus och ljuddämpare) med två cylindrar som enmans såg.
Fanns i 100cc och 110cc, byggdes troligen under 10 000st. En del skrotades och användes till modell flygplan. Få har serienummer dekalen kvar, men nog många för en lista, min har 6792, högsta nummer hittills är 8443.
Brytar tändning, kolvportat insug, manuell och automatisk oljepump. 9kg
Senast redigerad av Mange ons 25 sep 2019, 10:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588315 Trots att det finns rätt många tillverkade så dyker inte många upp till försäljning eller byte.
I Tyskland finns naturligtvis flest men Australien och USA finns rätt många.
Någon enstaka demo togs hit till Sverige.

Avatar Fallback

Re: Dagens samlarsågar

Westra Aros  
#588376 Hur går dom, fler cylindrar är ju bättre tänker jag

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

totte  
#588385 Fler cylindrar innebär att det är mer komplicerat, fler saker som kan gå sönder och högre vikt, men framför allt, som redan sagts, höga tillverkningskostnader.

Av enmanssågar av modernt snitt finns det väl egentligen bara två, SOLO är den ena och så har Echo gjort en, men den har inte sidoställda cylindrar utan är en boxermotor med en cylinder liggande framåt och en bakåt. http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

En SOLO twin i bra skick och rätt injusterad har ett fruktansvärt drag och ett tjutande ljud som ingen annan såg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588407 Nån riktig höjdar ide är det inte med två cylindrar. Kul, häftigt är det men nog inget bra i serieproduktion.
Husqvarna hade det på bordet men det blev bara en trädocka. Tur det annars hade det nog satt sina spår i ekonmin.

Avatar Fallback

Re: Dagens samlarsågar

Hepo  
#588427
totte skrev:Jonsereds 50 kan sägas vara Jonsereds första lätta kvistningssåg. Den kom 1971. Den har volymen 49 cc, 2,7 hk och väger ca 6 kg.

Inte fullt lika lätt och smidig som Husqvarna 140S som kom två år senare, men Jonsereds från den här tiden var regelmässigt mycket tåliga och slitstarka. Modell 50 kunde ha kedjebroms. Bromsen var enbart en bromskloss som pressades ner när kastsyddet trycktes framåt av handen. Dessutom stängdes motorn av men funktionen var ändå inte lika effektiv som en broms med band.

Mitt exemplar saknar broms. Den ligger för närvarande isärplockad i en kartong och saknar en del grejor.

1569350160_120719_07.jpg
1569350159_120719_06.jpg

Hej har en 621 med denna broms som fungerarar bromsen är för övrigt återfjädrande går inte att starta med broms i.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588430 Återfädrande? Det är inte så bra...
Att den inte går att starta med broms på är för tändning korsluts.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

totte  
#588440 Den första generationen av Jonsereds broms med bara en kloss, återfjädrande bygel och stopp av motorn är förstås bättre än ingen broms alls. Men utifrån dagens krav kan man nog säga att sågen inte har ett fungerande skydd. Husqvarnas broms som kom i början av 70-talet och har ett bromsband som omsluter trumman är mycket effektivare.

I användarmanualen för Jonsereds 50 framgår tydligt av bild och text att bromsen är återfjädrande.
$matches[2]

$matches[2]


I en broschyr för Jonsered 451 som kom 1976, syns att konstruktionen är ändrad så att bromsen skall fastna i tillslaget läge. Sägs också att kedjebromsen är "utvecklad ur Jonseredsstoppet". Bättre än återfjädrande, men inte lika effektiv som en bandbroms.
1569445252_jredbrake3.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588469 621 broms ser lika dan ut. Inget vidare bra...

De här kloss bromsarna var inte så rysligt effektiva. Lite bättre när de tar bort gnistan men inte så det funkar tillfredsställande.
KAS krävde inte så mycket då, bara att det skulle finnas nåt...
När Tvärniten kom på 140 då las ribban stort sett där den är idag.
Krav på Aktivt kastskydd har tillkommit även om inte alla har det....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).