Motorsåg och handhållet

Dagens samlarsågar

477 inlägg 62345 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

DennisCA  
#760566 Hur är det med kedjebroms, eller är det något annat, som typ de fasta kastskydden man kunde se på äldre sågar?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

DennisCA  
#760568 Är det nån som kan identifiera denna såg? Nån som vill ha den, tycker spontant 500kr är i överkant dock.

https://www.findit.fi/sv/1798507.htm

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

totte  
#760575
DennisCA skrev:Hur är det med kedjebroms, eller är det något annat, som typ de fasta kastskydden man kunde se på äldre sågar?


Sågar från tidigt 70-tal hade ett handskydd. T ex så här på min Jonsereds 621

$matches[2]


eller så här på min Partner R19

$matches[2]


Till Partner fanns också en "korg" som omslöt handen och satt löst glidande på bågen.

1654945222_partner.jpg


Samtliga varianter är bara skydd som skall hindra att handen halkar ner på kedjan, ingen broms. Första sågarna med broms kom väl runt 1973. Från 1975 blev det lag med kedjebroms i Sverige, om jag nu minns rätt på årtalen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

johan eriksson  
#760577
DennisCA skrev:Är det nån som kan identifiera denna såg? Nån som vill ha den, tycker spontant 500kr är i överkant dock.

https://www.findit.fi/sv/1798507.htm


Jonsereds Raket XB.
Priset skulle jag nästan säga är billigt.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

totte  
#760578
DennisCA skrev:Är det nån som kan identifiera denna såg? Nån som vill ha den, tycker spontant 500kr är i överkant dock.

https://www.findit.fi/sv/1798507.htm


Sparade bilden.

1654945781_elraket.jpg


Tror det är en Jonsereds XB, även kallad El-Raket. Jonsereds första med elektrisk tändning. Om den är komplett och inte skuren eller helt ihoprostad inuti så är det ett riktigt hyggligt pris för en samlare.

Såg att Johan hann svara först

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

DennisCA  
#760584 Jag är personligen inte intresserad av så gamla grejor att dom inte kan nyttjas praktiskt, men om nån är intresserad så kan jag eventuellt hjälpa till.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

johan eriksson  
#760587 Vad skulle du gissa att det kan kosta att skicka den till Sverige?
Den väger under 10kg.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

DennisCA  
#760589 Ser ut att bero på paketstorleken. Ett XL paket som är 59x36x60 cm kostar 34,90 €, för upp till 10kg. Går att mata in andra egna storlekar.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

johan eriksson  
#760591 Ska fundera lite 😀

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760597 Skulle vilja ställa mig i kö på denna xb om det går. Backar Johan är jag sugen.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

johan eriksson  
#760679 Ta du den Mange, du är ju i Finland nu och det kanske funkar att hämta den på resan.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760824 Nä, jag är hemma nu.
Huset fullt av samlare o myser som en prins.
Jag tar den gärna om det går att lösa på nåt vis.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

DennisCA  
#760828 Jag kan förmodligen hämta den och skicka den på posten, om inte säljaren själv är villig att skicka direkt, eller om du vill jag ska inspektera den först.

En annan fråga, jag surfar ofta omkring på skogsforum och läser gamla trådar om äldre sågar, jag såg du skrev att kastkydden på Jonsered 452or var ofta ombyggda. Hur menade du då? Har folk byggt om till bromsband?

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760843 Nä, inspection är inte nödvändigt.
Jag tar den som den är.
Vill han skick hit går det bra.
Betalning kan jag ordna med swish, bank-bank eller paypal. Se om du fåf till det på nåt enkelt bra sätt.

452 hade aktivering av broms på två sätt. Handtag som vanligt och med svärdet.
Vid kast åkte det upp lite och broms aktiverades.
Som vanligt nör det är nptt nytt ska det stelopereras om det går för att inte behöva anpasa sig lika mycket.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

DennisCA  
#760848 Ah bara en ren försämring alltså...

Ska fråga säljaren hur han vill ha det.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).