SKOGSFORUM ARTIKEL

Husqvarna 535 iFR - Test av ny skogsröjsåg med batteri

Svara  282 inlägg  21034 visn.  17 följer

Re: Husqvarna 535 iFR - Test av ny skogsröjsåg med batteri

vinterrojarn skrev:
En bättre laddnings möjlighet, där skulle jag hellre se en typ generator som laddar batteriet under körning.

Det där med laddningen bör inte vara så stora problem, man kanske skulle kunna lägga ett hjul emot det som driver axeln...
Och länka upp till en generator...

Hmm ska fundera lite mera, men den tanken tror då jag på....

Planerar du att uppfinna perpetuum mobile, eller?
Senast redigerad av Hugin lör 24 aug 2019, 13:13, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna
Användarvisningsbild

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583618 Kretskort är väl inte värre än kolv + cylinder. Finns ju många bensinare som har skrotats på grund av trasig cylinder och/eller kolv.
/Niklas

Användarvisningsbild

Hugin skrev:
vinterrojarn skrev:
En bättre laddnings möjlighet, där skulle jag hellre se en typ generator som laddar batteriet under körning.

Det där med laddningen bör inte vara så stora problem, man kanske skulle kunna lägga ett hjul emot det som driver axeln...

Hmm ska fundera lite mera, men den tanken tror då jag på....[/

Nja men man får ju tankar om hur man skulle kunna utveckla saker. Jag brukar ringa till hva och samtala lite ibland, vissa saker kan man få deras utvecklare att spåna vidare på, andra saker har de redan tänkt på och förkastat.

Men det bör ju vara en bra grej att kunna ladda batteriet under körning eller?

Det där med att släpa på batterier och ladda hemma under flera timmar, det har jag då nog av med bil och traktor batterier.

En annan sak är ju när de ska lägga till handtagsvärme, då är det ju bättre att kunna ladda maskinen under körning och samtidigt inte belasta batteriet mer än nödvändigt med värmens förbrukning.

Eller vill ingen ha handtagsvärme nu mera?

Ja ja jag lämnar detta åt hva, så blir det väl bara mera grejer som de vill ha extra pengar för.

Som kostnaden för att köpa en batteri maskin och laddaren på sidan om detta, merförsäljning.....

Skrev jag något dumt nu igen? Eftersom man reagerade på generator tanken...?

Jag ville ju bara utveckla sågen till det bättre, batteridriften blir ju kvar men den kan ju gå tills batteriet är utslitet...är inte det rätt i tiden, med alla miljötankar som man ska ta hänsyn till istället för att byta och tillverka en hel drös med batterier.

Ibland blir jag bara trött....... :???: :???:
Senast redigerad av vinterrojarn lör 24 aug 2019, 13:57, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Niking skrev:Kretskort är väl inte värre än kolv + cylinder. Finns ju många bensinare som har skrotats på grund av trasig cylinder och/eller kolv.
/Niklas

Nä det vet jag inte att någon sagt, men ärgade kretskort är inte kul.
Nu verkar de ha ip klassning på denna så den risken är mindre men inte borta.

Användarvisningsbild

#583633 Enkla strömspolar som används på t.e.x små båtmotorer har funnits i flera decennier, inget nytt under solen, så att säga.. :geek: :smile:

Användarvisningsbild

#583635 Och förstås även på motorsågar.. :-bd

Användarvisningsbild

#583636 Det är ju samma sak där, man kan få lite roliga fel när man har med ström att göra.
Men det är inget farligt, ja om det sitter i väggen....

vinterrojarn skrev:
Hugin skrev:
vinterrojarn skrev:

Nja men man får ju tankar om hur man skulle kunna utveckla saker. Jag brukar ringa till hva och samtala lite ibland, vissa saker kan man få deras utvecklare att spåna vidare på, andra saker har de redan tänkt på och förkastat.

Det där med att släpa på batterier och ladda hemma under flera timmar, det har jag då nog av med bil och traktor batterier.

En annan sak är ju när de ska lägga till handtagsvärme, då är det ju bättre att kunna ladda maskinen under körning och samtidigt inte belasta batteriet mer än nödvändigt med värmens förbrukning.

Ja ja jag lämnar detta åt hva, så blir det väl bara mera grejer som de vill ha extra pengar för.

Som kostnaden för att köpa en batteri maskin och laddaren på sidan om detta, merförsäljning.....

Jag ville ju bara utveckla sågen till det bättre, batteridriften blir ju kvar men den kan ju gå tills batteriet är utslitet...är inte det rätt i tiden, med alla miljötankar som man ska ta hänsyn till istället för att byta och tillverka en hel drös med batterier.

Ibland blir jag bara trött....... :???: :???:

Släpp för allt i värden inte din innovation om lösningen med ett laddsystem, som har en verkningsgrad större än 1, till HVA!

Världspatentet på perpetuum mobile är väl onödigt att släppa till dem?

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583641 Att kunna ladda batteriet blir lite knepigare
På bilar använder man fartminskning/inbromsningen för att allstra ström till batteriet.
På ett röjsåg blir de nog inte tillräckligt för att va lönt när klingan ska stanna när du släpper gasen.
Att använda klingan när du gasar för att allstra ström till batteriet skulle vara den berömda evighetsmaskinen som ingen lyckats med ännu, den går att mer energi att hålla den roterande än du kan ladda tillbaka pga överföringsförluster och sen tar arbetet klingan ska utföra redan all kraft motorn kan ge

Användarvisningsbild

#583643 En bättre laddnings möjlighet, där skulle jag hellre se en typ generator som laddar batteriet under körning.

Planerar du att uppfinna perpetuum mobile, eller?[/quote][/quote]

Ibland blir jag bara trött....... :???: :???:[/quote]

Släpp för allt i värden inte din innovation om lösningen med ett laddsystem, som har en verkningsgrad större än 1, till HVA!

Världspatentet på perpetuum mobile är väl onödigt att släppa till dem?[/quote]

Varför då.....?

#583644 Energi in = energi ut

Användarvisningsbild

vinterrojarn skrev:En bättre laddnings möjlighet, där skulle jag hellre se en typ generator som laddar batteriet under körning.

vinterrojarn skrev:Men det bör ju vara en bra grej att kunna ladda batteriet under körning eller?

Du får nog tänka det här ett varv till.
Du vill alltså ta energi från ett batteri som driver en elmotor och koppla på en generator som tar effekt från den motorn och som matar tillbaka ström till batteriet i högre takt än motorn förbrukar.
Du behöver en generator som ger mer ström än vad elmotorn tar eller hur? Inga problem där.
Generatorn i sig drar mer effekt än den ger ut eftersom den annars skulle tillverka energi och det är omöjligt.
Ser du kruxet?

Användarvisningsbild

#583652 Här har vi väl med råge fått ta del av funktionen hos en perpetuum mobile..😃 :-bd

Användarvisningsbild

Vinterrojarn är på G

Användarvisningsbild

#583699 Man kan ju också se det som ett försök att överhuvudtaget få batteridrift att verka bra.

Att sitta och ladda batterier halva natten för att jobba på dagen, det är inte okej.

Det är kroppens batterier som ska laddas då.

Men allt jag menade var, detta oavsett hur man nu lyckas borde vara en ide, för att kunna ladda batteriet under körning är en bra grej eller hur?

Varför då jobba emot en lösning som kanske kan lösa problemet med batteridrift?

Men nä istället så sitter man och gör sig rolig över att en idiot överhuvudtaget ens nämner detta. Ens mindre råkar nudda vid att oj vi glömde visst handtagsvärmen.

Men skit samma för min del, jag kör bensinröjare.

Antingen så behövs större och kraftigare batterier eller en del till i maskinen som hjälper till att ladda batteriet.

För att släpa på ca 5-6 batterier för att kunna jobba 8 timmar per dag, låter helt galet och vilket slöseri på el, och miljön.

Det måste slita hårdare på miljön än att köra upp en dunk med alkylat om dagen....

Jag är inte ute efter en evighetsmaskin utan en normal drift där man kan underlätta för användaren.

Man skulle kunna använda sig av en liten motor till, som driver enbart generatorn,,,,
Den skulle kunna var kopplad så att, när man trycker på startknappen, så snurrar den igång, och när gasen trycks in så drar klingan igång...

Hmm lite fascinerande är det...
Jag ska fundera lite mer..... Men fan ska jag behöva tänka på allt själv, det är ju ni som tydligen är bäst på detta med batteridrift, kom igen använd hjärnan och lös problemet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ? av Skogsmästarn - sön 01 dec 2013, 20:04
i Motorsåg och handhållet

1 ... 789
125 svar
69970 läst
av JensSkoog     
tis 02 dec 2014, 11:18
Husqvarna 535 FBx som trimmer av Niking - ons 15 jun 2016, 04:30
10 svar
7086 läst
av Niking     
ons 26 okt 2016, 00:31
Film, röjning med Husqvarna 535 FBX kedjeröjsåg av Braxsele - tis 10 jan 2017, 21:29
i Skogsröjning

12
15 svar
13240 läst
av Niking     
ons 07 mar 2018, 03:26
Husqvarna 535 LK av Niking - tor 09 maj 2019, 11:55
7 svar
1240 läst
av Niking     
sön 12 maj 2019, 21:22
Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg av Fredrik Reuter - tor 29 okt 2015, 15:19

1 ... 789
131 svar
63008 läst
av Niking     
lör 10 nov 2018, 12:00