SKOGSFORUM ARTIKEL

Husqvarna 535 iFR - Test av ny skogsröjsåg med batteri

Svara  282 inlägg  21022 visn.  17 följer
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR - Test av ny skogsröjsåg med batteri

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583570 Det är inte stor skillnad i vikt på de mindre sågarna med förbränningsmotor.
Senast redigerad av Mange lör 24 aug 2019, 09:19, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna
Användarvisningsbild

Mellberg skrev:Kollade upp batteridrivet i skogen för något år sedan. Allt föll bort, för dyrt och lågpresterande.

I detta fall är det den låga vikten som lockar för en pensionär :surp: Kittet kostar 10 lax och perfekt för oss som kör högst en tank om dagen :d

För din del skulle jag kolla upp Stihl 193.

#583578 Att automover (är väl robotklipparen?) skulle va en flopp är inte sant.
Springer ju runt sånna klippare i massa trädgårdar här runtomkring.

Användarvisningsbild

gnisten83 skrev:Att automover (är väl robotklipparen?) skulle va en flopp är inte sant.
Springer ju runt sånna klippare i massa trädgårdar här runtomkring.

Nu ja, men när de kom,, så var det bara problem. Nu var det ju inte det jag skrev, men vill man inte läsa riktigt så....

Automover är en batterimaskin som jag aldrig skulle vilja ha, men andra får ha dessa. Jag var med från början och då var de ingen höjdare, och det var det jag menade med att ge saker lite tid innan ni hoppar på batterivågen. Om ca 5-10 år så kanske de är något att ha, men då är det mest troligt något annat som gäller.

#583583 Tja motorsågen var ingen succé häller när de första dök upp utan har med behövt sin tid för att utvecklas.
Med de menar jag med att vara först på bollen både är dyrt o inte så effektivt

Användarvisningsbild

#583585 Det skulle vara lite roligt att få en bild av hur man tänker när man sänker varvtalet på klingan.... En röjklinga bör skära med ca 10500 rpm för att spara på växeln...

8000-8800 är lite lite, när dagens klingor har som max rpm 13500.

Användarvisningsbild

#583586 Kommer ni ihåg alla problem med hvas friskluftsmotor?

Där har vi ett exempel på att vara för snabb med att lansera en produkt.
Det tog en generation av såg innan man fått bukt med de sjukdomarna, sedan fick man andra problem istället.....

Användarvisningsbild

#583590 Ett batteri till denna röjsåg, hur pass stort är de? 20x20 cm ?

En väska till hva sele kostar ca 82 kr exklusive moms och frakt, för mig att köpa in. Så om någon vill testa skicka ett pm.
Det är inköps pris som gäller.

Användarvisningsbild

vinterrojarn skrev:Så jag ska köpa ett koncept som är dyrare i inköp och som inte fungerar fullt ut vid gaspådrag?
Den harklar sig innan drift, det går helt bort.

Vidare så de som jobbar som entreprenör eller anställd proffsröjare, jobbar oftast mer än 5 timmar om dagen, så där blir den ännu dyrare.

Du kan inte modifiera elhärken som man gör med en tvåtaktare. Min jonsered 2245w går då betydligt längre än 1 tim 15 min.
Så bara där blir den betydligt sämre i prestanda. Det går bort.

Sett med varvräknare så varvar min jonsered ca 9400 rpm.

Nä för min del så skulle detta helvete åka i soptunnan. Skulle aldrig ens tänka på detta.

Men ni som bor i björnrika områden och har iden där man röjer, lycka till....

Senhöstarna brukar björnar vara lite sura, det blir nog bra att studsa runt som en kanin med en elhärk och skrämma björn eller blir det bara mer lockande för björnen att se vad som låter.?

Jag ska följa detta med nöje, för om den är designad på det sättet så kommer många snart att ha kapat sig i händerna vid filning mm. Och då är den snart förbjuden :-bd :ymparty: .

Nä en rejäl 4-taktare hade varit något eller en röjare med dieseldrift.

Men hva är som vanligt i batteriträsket och simmar... De drunknar snart eller blir mat åt andra om detta fortsätter.

Lägg ner detta och gå tillbaka att tillverka kvalité inte rammel.

Kul att sitta med otrevlig ton och gnälla som en gammal surgubbe?
El är framåtanda, det kanske inte är fullt konkurrerbart i dagsläget men det är på gång som sagt. Men utveckling tar tid men den är ändå på god väg, men jag antar att alla ska brumma och lukta avgaser för att det ska vara värt att använda.

Användarvisningsbild

#583595 För min del ja.

Att gnälla? Det är din åsikt, jag har gett min syn på hur jag upplever batteridrift.

Användarvisningsbild

svampbob skrev:
vinterrojarn skrev:Jag och många med mig som bara röjer med 55 kubikare i skogen varför ska vi byta till batteri?

Använder du aldrig någon lättare såg i ungskogsröjning? Jag har nästan bara underröjt de senaste åren så när jag har haft lite ungskogsröjning så har 555 följt med även dit men nu ska jag försöka skärpa mig och börja köra med en mindre röjsåg i ungskogen.

Om det fortfarande är hicka innan klingan börjar snurra och man inte kan segdra maskinen så är den sämre än sin föregångare.

Vi får väl se vad som händer framöver om hva väljer att lansera en riktig skogsröjare.
Men det tror jag inte, för då ska den ju också ha handtagsvärme....

Och då räcker inte effekten till....

Nä svampbob jag använder enbart en 2256w i entreprenör körning, hemma kan jag köra med hva 244 rx eller 2245 w men då är det väldigt lite körning.

Jag kör helst med en 555/2256. Den har kraft och otroligt trevlig balans.
Vikten är inga problem, man har ju sele.

Jag använder enbart 225mm klingor.
Jag har fixat lite med mina sågar, så jag har kunnat höja rpm på sågen, det gör ganska mycket i upplevelse.

Visst skulle det vara roligt om man fick till en riktigt rejäl maskin säg 60cc eller runt 4-5 kw oavsett bränsle, det gör inget att batteridrift kommer och kanske till och med erövrar marknaden, det som måste till är:

Värme i handtagen.

En bättre laddnings möjlighet, där skulle jag hellre se en typ generator som laddar batteriet under körning.

En annan sele för att få med sig utrustning.

Möjlighet till större klinga.

Tumgas.

Lås för klingbyte.

Inget av de finns idag men kommer nog.
Först då skulle jag kanske vilja prova en maskin..

Det där med laddningen bör inte vara så stora problem, man kanske skulle kunna lägga ett hjul emot det som driver axeln...
Och länka upp till en generator...

Hmm ska fundera lite mera, men den tanken tror då jag på....

Användarvisningsbild

#583600 Vanligast fel på batterisåg jag märkt av är batteri, elektroniken, plast detaljer/chassi.
Att de är felfria är knappast rätt. de går sönder de med precis som allt annat och krånglar som vilken annan elgrunka som helst förr eller senare.

Användarvisningsbild

#583603 Då har jag väl haft tur med mina batterimaskiner i skogen då. Inga problem hittills i den svängen.
/Niklas

#583608 Vänta du tills kretskorten börjar ärga :-ss :wink:

Användarvisningsbild

#583613 Ingen maskin håller i evighet utan underhåll.

Men kretskort och annat är en rolig historia att löda om...

Men det som är plast är jämt utsatt....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ? av Skogsmästarn - sön 01 dec 2013, 20:04
i Motorsåg och handhållet

1 ... 789
125 svar
69970 läst
av JensSkoog     
tis 02 dec 2014, 11:18
Husqvarna 535 FBx som trimmer av Niking - ons 15 jun 2016, 04:30
10 svar
7086 läst
av Niking     
ons 26 okt 2016, 00:31
Film, röjning med Husqvarna 535 FBX kedjeröjsåg av Braxsele - tis 10 jan 2017, 21:29
i Skogsröjning

12
15 svar
13240 läst
av Niking     
ons 07 mar 2018, 03:26
Husqvarna 535 LK av Niking - tor 09 maj 2019, 11:55
7 svar
1240 läst
av Niking     
sön 12 maj 2019, 21:22
Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg av Fredrik Reuter - tor 29 okt 2015, 15:19

1 ... 789
131 svar
63008 läst
av Niking     
lör 10 nov 2018, 12:00