Musikhjälpen
SKOGSFORUM ARTIKEL

Husqvarna 535 iFR - Test av ny skogsröjsåg med batteri

Tråden låst  394 inlägg  32733 visn.  20 följer
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR - Test av ny skogsröjsåg med batteri

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
anersimyra skrev:Jag förmodar att de dyra laddarna endast laddar ett batteri åt gången! Hur lång tid tar det att ladda fyra batterier..🤔

Beror ju helt och hållet på modell av både batteri och laddare....

Men jag har 4 st. 5.2 Ah-batterier och 4 st QC 330-laddare, så batteriladdningen tar som mest 50 minuter.

Funnit det klokt och bekvämt att ha lika många laddare som batterier.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 25 aug 2019, 20:13, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna
Användarvisningsbild

vinterrojarn skrev:Jag och många med mig som bara röjer med 55 kubikare i skogen varför ska vi byta till batteri?

Använder du aldrig någon lättare såg i ungskogsröjning? Jag har nästan bara underröjt de senaste åren så när jag har haft lite ungskogsröjning så har 555 följt med även dit men nu ska jag försöka skärpa mig och börja köra med en mindre röjsåg i ungskogen.

Om det fortfarande är hicka innan klingan börjar snurra och man inte kan segdra maskinen så är den sämre än sin föregångare.

Vi får väl se vad som händer framöver om hva väljer att lansera en riktig skogsröjare.
Men det tror jag inte, för då ska den ju också ha handtagsvärme....

Och då räcker inte effekten till....

Användarvisningsbild

vinterrojarn skrev:Nä dä jag har koll på detta men inte på batterikrångel.

Hmm...

Nä det verkar mest bara mer krångel...

Bara om man ger sig den på att det ska krångla.... Annars går batterimaskinerna klockrent.
/Niklas

Användarvisningsbild

#583481 Nu ja men vänta bara.....

Vi får väl se...
Jag har som sagt varit med förr, och då gällde det först flymo....
Sedan automover.....
Och sedan alla andra dumheter som hva och andra hittat på.....

Så jag har sett och åtgärdat en hel del.....
Alla har blivit hyllade till skyarna från säljchefer på hva och sedan landat som en pannkaka, platt innan någon fattat ett uns av vad produkten egentligen var tänkt till.

Tar man det lilla lugna så kanske dessa sattyg blir något att köra med, men denna hysteri över ett batterihärk är som när man gjorde reklam över brandskadad bensin... :d

Användarvisningsbild

Niking skrev:
anersimyra skrev:Jag förmodar att de dyra laddarna endast laddar ett batteri åt gången! Hur lång tid tar det att ladda fyra batterier..🤔

Men jag har 4 5.2 Ah-batterier och 4 st QC 300-laddare, så batteriladdningen tar som mest 50 minuter.

/Niklas

Ok, då får man alltså räkna med en tämligen saftig anskaffningskostnad på laddare om man ska slippa ägna nära fyra timmar på laddning efter arbetsdagens slut.

Användarvisningsbild

vinterrojarn skrev:Nu ja men vänta bara.....

Vi får väl se...
Sedan automover.....

Alla har blivit hyllade till skyarna från säljchefer på hva och sedan landat som en pannkaka, platt innan någon fattat ett uns av vad produkten egentligen var tänkt till.

Tar man det lilla lugna så kanske dessa sattyg blir något att köra med, men denna hysteri över ett batterihärk är som när man gjorde reklam över brandskadad bensin... :d
Har du alldeles missat i hur många år batterimaskiner använts i proffesionellt bruk världen över?

Användarvisningsbild

anersimyra skrev:
Niking skrev:

Men jag har 4 5.2 Ah-batterier och 4 st QC 300-laddare, så batteriladdningen tar som mest 50 minuter.

/Niklas

Ok, då får man alltså räkna med en tämligen saftig anskaffningskostnad på laddare om man ska slippa ägna nära fyra timmar på laddning efter arbetsdagens slut.

Japp, men betänk att övriga batterimaskiner av samma märke köper du sedan tool only! Alltså rätt billigt jämfört med en motsvarande bensinare.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 23 aug 2019, 18:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

vinterrojarn skrev:Största skillnaden på den maskinen och 535 är att du kan fortfarande segdra en bensinröjare men inte elsågen.

Det är inget problem att kapa ner ett rejält träd med 535:an men det blir bara jobbigt med elsågen.

535 FBx med svärd i så fall. Inte någon 535 RXT eller dylikt.
/Niklas

Användarvisningsbild

anersimyra skrev:
Niking skrev:

/Niklas

Fast å andra sidan så slipper man lägga tid på att skaffa bensin. Samt ADR. Och tid, den kostar pengar den :d

Användarvisningsbild

#583496 Är 535:an en bensinröjare så finns där ingen som helst segdragningsförmåga, och då menar jag verkligen inte minsta lilla vitten till segdragningsförmåga.. :lol:

Användarvisningsbild

anersimyra skrev:
Niking skrev:

/Niklas

Fast det borde ju inte vara ett problem. Nattens timmar räcker ju till.
Finns det någon nackdel förutom tiden med QC80? Batteriet kyls ju vid laddning i min QC500 men det har kanske inte någon betydelse vid långsam laddning.

Användarvisningsbild

#583500 Vet ej, har bara testat QC 330.
/Niklas

Användarvisningsbild

anersimyra skrev:
vinterrojarn skrev:Nu ja men vänta bara.....

Vi får väl se...
Sedan automover.....

Har du alldeles missat i hur många år batterimaskiner använts i proffesionellt bruk världen över?

Ja, tydligen eftersom alla springer runt med en motorsåg som drivs av batteri, och har bättre kapacitet än en hva 572.

Känns lite som vanligt när en ny maskin ska lanseras, det blir en statusgrej. Så nä jag håller inte koll på små sågar som drivs av batteri.

Håller dock väldigt bra koll på röjsågar, och visst fan kan man segdra en bensinröjare, den tvärstannar inte som den där batterihärken gjorde, när man ska såg ner lite grövre. Men för all del, håll er diskussion för er så kör jag vidare men en såg som är odödlig jämfört med en batterisåg nämligen hva 244 rx, och blåröken är tjock. Men den är snart 40 år och går lika bra som när den var ny. Det är framtidens produkt, evighetsmaskiner.

Användarvisningsbild

#583534 Grälsjukt och kinkigt hittar du på påståenden som helt enkelt inte existerar. Kan du inte själv kopiera text så be någon annan att kopiera stycket där alla de där användarna påstår att de har elsågar lika effektiva som en 572. Men det kommer förstås aldrig att ske eftersom det enbart är en lögnaktig och tröttande fantasi.

Användarvisningsbild

#583552 Kollade upp batteridrivet i skogen för något år sedan. Allt föll bort, för dyrt och lågpresterande.

I detta fall är det den låga vikten som lockar för en pensionär :surp: Kittet kostar 10 lax och perfekt för oss som kör högst en tank om dagen :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).