SKOGSFORUM ARTIKEL

Husqvarna 535 iFR - Test av ny skogsröjsåg med batteri

Svara  282 inlägg  20072 visn.  17 följer
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR - Test av ny skogsröjsåg med batteri

stegmaster skrev:
vinterrojarn skrev:Men proffs och kräsna användare som jobbar hela dagarna väljer inte batteri.

Det kommer dom nog få göra om några år, vare dom vil eller inte.
Här i Norge har man närmast fattat beslut att inget annat enn o utslipp drivning får säljas efter 2025.
Detta kommer drabba alla typ av maskiner från motorsåger/röjsågar, gräsklippare til grävmaskiner, bilar, ferjer, mindre flygplan………………
Givetvis får man köra med prylar man redan har, men inget nytt får säljas.
Det er redan beställt en flåtta med 35 el ferjer, så det drar sig til lite över alt.
Even mindre flygplan kommer innom kort, som passer perfekt här i Norge med mycket kortbanenett. (Dom styrtadet ju just med et lite el. plan dom testar just nu, men det skulle inte spela nån roll, el. blir det.)
Och nästa år er vel sista året med Formel1 och forbrenningsmotor, från 2021 er det el som gäller even här, och då kommer nok utvecklingen skjuta fart tror jag, då det er sådant som kan driva utvecklingen med el snabbt frammåt.
Framtiden er el. folkens (förutom att varma hus, då er bara ved som duger. :wink: )

Miljöpacket kommer nog försöka även här.
Men det tror jag de får det väldigt svårt med, så länge vi är med i Eu och de tillåter förbränningsmotor så är det fritt fram.

Jag provar att elda det mesta..... :mrgreen:

Husqvarna

#585183 Passar 545:ans vinkelväxel?

Synd att batterikapaciteten är så liten, men kan ju vara skönt att köra med en lättare såg dom sista två timmarna av dagen.

Användarvisningsbild

röjjare skrev:Passar 545:ans vinkelväxel?

Synd att batterikapaciteten är så liten, men kan ju vara skönt att köra med en lättare såg dom sista två timmarna av dagen.

Beror på vilken axel de har använt och vilken diameter på röret...

Det ser ut som 545 Rx växeln....

Användarvisningsbild

#585224 Iallafall oavsett vad man tycker om mig.

Så har jag satt mig och tittat lite i sprängskissen på denne 535 och där ser man att axeln är fyrkantig i var ände.
Då är axeln lika som sitter i hva 555.

Jag ska försöka att komma åt den sprängskissen och ladda hit så ni alla får den, men just nu är den låst på hva.

Även batterierna är lite svåra att hitta i sprängskiss/order rummet.

Om någon är intresserad så kan jag kolla mera vad som passar från andra sågar.

Även på selarna finns lite roliga delar att kolla in.

vinterrojarn skrev:Iallafall oavsett vad man tycker om mig.

Så har jag satt mig och tittat lite i sprängskissen på denne 535 och där ser man att axeln är fyrkantig i var ände.

Jag ska försöka att komma åt den sprängskissen och ladda hit så ni alla får den, men just nu är den låst på hva.

Du får gärna kolla om batteri-packet (bara cellerna typ) till 520X (ryggbatteriet) finns som modul o köpa. :)

#585257 Konstigt att vissa måste ta till så töntiga uttryck ”miljöpacket”, - men jag passar säkert in där, har satt upp 16 kW solpaneler på ladugårdstaket, carport med solpaneltak där laddhybriden (som töntarna benämner brunkolsbil) får sin laddning, elmotor på segelbåten, en 535iXP förra året och nu som sagt en 535IFR, -och allt tankas med egen solel. Passar utmärkt för mitt liv och skogsbrukande. 535iXP är fantastisk både i gallringsskigen och på vedbacken och skall nu snart ha erfarenheter från 535IFR

#585261 Ja miljömupparna låter bättre :grin: , men du behöver nog inte ta åt dej.
Det är värre med andra som tex tar flyget mellan Bromma och Arlanda, eller andra som kör väldigt tunga stenar ibland... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Hema skrev:
vinterrojarn skrev:Iallafall oavsett vad man tycker om mig.

Du får gärna kolla om batteri-packet (bara cellerna typ) till 520X (ryggbatteriet) finns som modul o köpa. :)

Ska glo. Återkommer :-ss

Användarvisningsbild

Olle48 skrev:Konstigt att vissa måste ta till så töntiga uttryck ”miljöpacket”, - men jag passar säkert in där, har satt upp 16 kW solpaneler på ladugårdstaket, carport med solpaneltak där laddhybriden (som töntarna benämner brunkolsbil) får sin laddning, elmotor på segelbåten, en 535iXP förra året och nu som sagt en 535IFR, -och allt tankas med egen solel. Passar utmärkt för mitt liv och skogsbrukande. 535iXP är fantastisk både i gallringsskigen och på vedbacken och skall nu snart ha erfarenheter från 535IFR

Nja :wink: om du röstar på MP och lever efter deras motto som en green Peace aktivist så är du en av dessa från miljöpacket, annars får du nöja dig med att bara vara en människa.

Alla som åker batteri eller prius är inte dumma i huvudet, tvärtom. Men att de finns det finns det bevis på......MP, Green Peace mm.

Olle48 skrev:Konstigt att vissa måste ta till så töntiga uttryck ”miljöpacket”, - men jag passar säkert in där, har satt upp 16 kW solpaneler på ladugårdstaket, carport med solpaneltak där laddhybriden (som töntarna benämner brunkolsbil) får sin laddning, elmotor på segelbåten, en 535iXP förra året och nu som sagt en 535IFR, -och allt tankas med egen solel. Passar utmärkt för mitt liv och skogsbrukande. 535iXP är fantastisk både i gallringsskigen och på vedbacken och skall nu snart ha erfarenheter från 535IFR

Sparar du din el i batterilager eller hur lagrar du den?

Användarvisningsbild

gnisten83 skrev:De har du nog missuppfattat att förbränningsmotorn försvinner frånF1 2021, däremot är de stora regeländringar till den säsongen.
F1 är redan nu en hybrid med bromskraftsåtervinning o från värmen.
Formel E är däremot helelektrisk.

Ok, ja dom kanskje har skjutet på det fram i tid, för vil minnas jag läst detta nånstans för et tag sen.
Ja formel E er jag bekant med, och det blir nog "morgendagens" Formel 1, frågan er vel bara när.

#585268 Har beställt ett batterilager för solelen, -men tillverkaren (Tesla) verkar ha svårt med leveransen! Så för tillfället så säljs det mesta ca 85 %, dock det går att få hyggligt bra betalt för den sålda elen, förra året nästan 3:- /kWh i år ett sämre avtal, - men vi gör väl inte allt av ekonomiska skäl.

Användarvisningsbild

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585286 Ett bättre miljöval borde vara en 25 år gammal 940 som lever längre än en Tesla med mindre medel!
Hur länge håller batterierna i en elbil? Inte tror jag de håller 25 år och 30 000 mil.
Vad är miljökonsekvensen av nya batterier?
Vad är miljövänligt med ett batteri?
I en vanlig bil är det batteri och katalysatorn som är värst vid skrotning... Hur blir det då med dessa batteri till elbilar?

En Tesla brinner i ett garage i Hässleholm. Det är stängt i mer än ett halvår, golv väggar, tak allt blev påverkat av branden och får gjutas om.
Ett jäkla kacklande för brandmännen ville kyla med vatten då det tar miljöfarliga grejer med sig...
Nä, det här är inte rätt väg o gå. Det finns bättre alternativ o satsa på.

#585288 Väl talat Mange, håller med till fullo.
Tyvärr så ser inte många helheten utan bara när "Teslan" och "Batterisågen" rullar och går för stunden,
det finns ett före och efter oxå, tillverka och skrota. Och inte minst om sakerna fattar eld då släpps det ut mumma och "miljöprylen" är plötsligt mycket miljöfarlig :mrgreen:

Användarvisningsbild

Olle48 skrev:Har beställt ett batterilager för solelen, -men tillverkaren (Tesla) verkar ha svårt med leveransen! Så för tillfället så säljs det mesta ca 85 %, dock det går att få hyggligt bra betalt för den sålda elen, förra året nästan 3:- /kWh i år ett sämre avtal, - men vi gör väl inte allt av ekonomiska skäl.

Du ska nog vara glad att Tesla inte har levererat sök istället efter en seriös leverantör av solceller och batteripack.

Tesla sålde och monterade solceller på ca 250 Walmart varuhus men efter att 7 anläggningar hade börjat brinna på kort tid så stängde Walmart ner alla anläggningarna och kräver nu att Tesla demonterar anläggningarna.

https://www.cnbc.com/2019/08/20/walmart ... tores.html

Eller titta på filmen från en Tesla fan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ? av Skogsmästarn - sön 01 dec 2013, 20:04
i Motorsåg och handhållet

1 ... 789
125 svar
69284 läst
av JensSkoog     
tis 02 dec 2014, 11:18
Husqvarna 535 FBx som trimmer av Niking - ons 15 jun 2016, 04:30
10 svar
7012 läst
av Niking     
ons 26 okt 2016, 00:31
Film, röjning med Husqvarna 535 FBX kedjeröjsåg av Braxsele - tis 10 jan 2017, 21:29
i Skogsröjning

12
15 svar
13124 läst
av Niking     
ons 07 mar 2018, 03:26
Husqvarna 535 LK av Niking - tor 09 maj 2019, 11:55
7 svar
1182 läst
av Niking     
sön 12 maj 2019, 21:22
Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg av Fredrik Reuter - tor 29 okt 2015, 15:19

1 ... 789
131 svar
62474 läst
av Niking     
lör 10 nov 2018, 12:00