Motorsåg och handhållet

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

304 inlägg 30729 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Avslutat-02  
#583448
JörgenO skrev:
vinterrojarn skrev:Konstigt att man inte kör batterisåg i alla dessa filmer med stora grova träd mm.
Om de nu är så fantastiska.

Eller är det så att på papper har man en effekt och i verkligheten så finns inte den kraften för att konkurrera med en riktig motorsåg?.

Jag har då aldrig sett en batteridriven såg som orkar lika mycket som en hva 346 eller en stihl 260... Men jag skruvar ju och jobbar ju bara med dessa maskiner så vad vet väl jag. Är ju inte bildad, eller är det som kanske är felet? Jag har mött många förståsigpåare, många av dem akadumiker.
Och nä det är inte felstavat.


Meh... att du kan o vet allt och är den största kraftkarlen hemma i byn har nog inte undgått någon av forumets läsare. Men detta och att du tycker bensinångor luktar gott och att det är roligt när maskiner låter mycket (jag tycker inte nödvändigtvis annorlunda) är inget som på något sätt förtar faktumet att en såg med elmotor är starkare (vridmoment) än motsvarande bensindrivna vid samma effekt (kW eller HP). En elmotor är ur många aspekter helt enkelt effektivare, billigare och mindre komplicerad kraftkälla än motsvarande bensin eller diesel. Det här är inget okontroversiellt och borde inte vara särskilt provocerande för dig.
Du kommer fortfarande att vara en blodspottande mästerskruvare utan gymkort eller studieskulder med spännande idéer om miljövård även om du släpper din hopplösa o självpåtagna uppgift att "bevisa" att elsågar är kraftlösa jämfört med bensinsågar.
De flesta av oss har bensinsågar ändå så du behöver inte vara orolig att bli ensam. Batteri och sladdsågar har många nackdelar men just motorstyrkan är inte en av dem, släpp det och gå vidare.




Jag har inte tagit på mig någon uppgift alls.
Jag har inte heller blivit provocerad, men tydligen så har jag provocerat någon/några.

Jag struntar fullständigt i batteriträsket och dess användare, men om det vore så fantastiskt så skulle väl många flera använda dessa sattyg idag och alla proffs skulle hoppa runt med dessa sågar och fälla jätte träd med batterisåg.

Det var det jag efterfrågade....

Vart är den batterisågen som driver kedjan på ett 28" svärd och har exakt samma eller mera hastighet och kraft på kedjan som en t,ex jonsered 2186 har?

Vem tillverkar den?
Och kom inte dragande med en 13" kedja och svärd för det är inte samma.

Vad kostar den om den finns?
Hur länge orkar den fungera på batteridrift?


Först då kan vi diskutera efter dessa värden.
Det som finns i verkligheten, motorsågen.
Eller det som finns på papper, batterisågen som gasar ifrån en 2186 med 28" svärd och kedja. Sågen sågen som lätt går i 1.5 timme i grovt virke.

Det är där jag ser verkligheten.
Jag kan inte allt och utger mig inte heller för att kunna det heller, men när jag skriver så skriver jag min åsikt, den må vara fel ibland, så är det för oss alla.

Men visa då mig det jag efterfrågade, så får vi se om det finns en sådan, den ska väga lika.

Det betvivlar jag då starkt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583455 Visst finns det sörre elsåg upp på 10-15 hk.
Finss inte många handhållna men några finns både en-mans och två-mans.
De flesta är dock för monterat eller stationärt bruk. Då en elmotor med mer än 2hk blir rätt tung så väljs det bort innan man börjar fundera på prestanda och prestation.

Större elsåg fanns i skogsbruket tidigare.
De hade faktiskt sin storhets tid på 1920-30' talet.
Faktum är att Stihls första såg var just eldriven och många andra vid den tiden.
Ofta trefas muskedunder som via långa kablar fich ström av mobila kraftkällor som i sin tur drevs av ånglokomobiler eller tändkulor.
Det var ett stort kliv fram i utväcklingen när de skrotade tanken på elsåg.

Batteri fanns även på Jonsereds XC. Då för att värma tändrör i en dieselmotor.
De blev ingen större hit. Ingen trodde på ideen. Främst för att man visste vad el skapade problem i skogsbrukets miljö.

Jag tror inte miljön förändrats värst mycket och ser inte heller stor förändring på elsidan.
Möjligheten att köra på el finns ju, men det är inte så vidare praktiskt eller miljövänligt.

Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Blivande snickare  
#583458
vinterrojarn skrev:Tror ni den dagen kommer...?
Det gör inte jag...

Den gör, men det betyder inte att du hinner se den :grin:

Jag tycker också väldigt mycket om ljudet å vridet i en väl inställd tvåtaktare i vedhögen men jag ser med glädje framemot dagen batteriekapaciteten (och storleken) tar upp batterisågarna till samma nivå (och förbi) dagens sågar.

Att tro på annat än utveckling när man ser på historien 200 år bakåt är bara naivt.

Avatar Fallback

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Avslutat-02  
#583472 Ja ja man kan anse vad man vill.
Men att sitta och påstå att en batterisåg skulle finnas på en hyllan hos varje återförsäljare i precis den storleken som en hva 395 eller jonsered 2188 eller stihl 660.

Nä, det gör det inte.

Jag tror då inte på detta.
Inte heller har man kunnat svara på vissa frågor om detta heller.

Naivt att tror att dessa sågar är framtiden, ja för det är säkert något annat när miljötomtarna har vaknat till över detta också.

Men en sak är då säker, skulle aldrig ta i skiten, för en riktig motorsåg, den är ändå bäst. :-bd

Avatar Fallback

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

tallen100  
#583475 Både el bilar och el sågar har redan en gång fått på pälsen av förbränningsmotorn :mrgreen:
Och vad gäller motorsågar så har dom snarare utvecklats till det sämre på senare år, med elektroniska förgasare och verktygslös kedjespänning o.s.v som ställer till krångel..
Det enda vettiga är väl möjligen triobrake, annars har väl inte mycket positivt hänt sedan 242 an kom.

Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583485 Nä, bensinsågarna utvecklas inte, men det gör däremot batterisågarna. Å min gamla 242:a med T.A.C. ska väl förhoppningsvis ersättas snart av en likvärdig batterisåg. Säg en 542 iXP :grin:

Ty 543:an verkar inte vara en värdig efterträdare till 242:an och saknar dessutom triobrake!
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

tallen100  
#583489 Jo dom kanske utvecklar batteri sågarna med en förbränningsmotor så småningom :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583491 Det tvivlar jag starkt på.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583499 När jag var med och jobbade med trädfällning så köpte vi in en batterisåg på försök, båda var skeptiska men till såna uppdrag är de klockrena! Klättraren kan lätt prata med markgubben utan att skrika som nåt fån. Man kvistar och sektionskapar en stor gran på ett batteri utan problem, sista biten får man dock kapa med bensinsåg.
Så i rätt miljö är de helt överlägsna, samma sak med häcksax och stångsåg, helt perfekt när man jobbar i villakvarter.

Men visst är det lite kul att dra igång min gamla McCulloch 1-53 och gasa lite ibland!

Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

JörgenO  
#583502
vinterrojarn skrev:Ja ja man kan anse vad man vill.
Men att sitta och påstå att en batterisåg skulle finnas på en hyllan hos varje återförsäljare i precis den storleken som en hva 395 eller jonsered 2188 eller stihl 660.

. :-bd


Snälla du, det här är det ju inte någon som påstått i den här tråden :d . Det blir lite väl internt om du hittar på saker och sen argumenterar emot dem.

Höj nivån :-bd

Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

svampbob  
#583506 Jag har använt betongkapar med 16A kabel och dom är riktigt bekväma jämfört med de stora bensindrivna motsvarigheterna. Jag skulle helt klart kunna tänka mig en 16A kedjesåg på vedbacken. Nu undviker jag iofs att dra hem något som är för grovt eller krokigt för att gå in i vedmaskinen.

Batteridrift är bra för hemmapulare som inte har bråttom. Det kommer säkert också bli så att många vaktmästare trimmar gräs och häckar med batteridrift för att inte störa med bullret.

Att proffshuggare och röjare ska köra med batteridrift är bara en fantasi. Bensin är ca 100 gånger energitätare än de allra bästa batterierna. Många blandar ihop fysik och kemi när man hoppas på nya batteritekniker. Batterier handlar om joner och ingen forskare i världen kan forska en mindre blysulfatjon eller krympa någon annan förening. Moores lag gäller inom elektronik och möjliggörs av fysik. Man minskar våglängden på ljuset vid etsningen för att krympa och effektivisera elektroniken.

Nu ska jag hämta in hästarna för natten.

Avatar Fallback

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Blivande snickare  
#583513
vinterrojarn skrev:Ja ja man kan anse vad man vill.
Men att sitta och påstå att en batterisåg skulle finnas på en hyllan hos varje återförsäljare i precis den storleken som en hva 395 eller jonsered 2188 eller stihl 660.

Nä, det gör det inte.

Som sagt, den som lever får se.
Skulle alla vara som du skulle vi sitta å knäcka nötter med sten ännu.

Avatar Fallback

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Avslutat-02  
#583518 Höj nivån.... Ja men hur vore det om man helt enkelt svarade på frågorna?

Var finns dessa fantastiska sågar?
Varför ska jag välja en batterihärk?
Så det skulle helt plötsligt finnas sågar som drivs av batteri, helt färdiga stående på en hylla hos en återförsäljare som är exakt lika eller har till och med högre kapacitet än en jonsered 2186? Knappast.

Ta och läs riktigt, sedan gör en koll.
Bli inte så hemskt hysteriska för att man ifrågasätter era kära små plastbitar med batteridrift.

Jag struntar fullständigt i vad dessa kan göra eller inte, för det är hur de presterar som är det viktiga. Det kan man bara test med verkliga sågar. Så fram med dem, sitt inte bara och snacka, utan fram med sågarna och visa världen att till och med en stihl 500i är skrot...

Eller blev det lite för verkligt nu.

En bensin motor har mycket kvar att ge, vänta bara tills miljönissarna har börjat klaga och granskat hur mycket dessa batterier påverkar miljön, då är det kört för den produkten.

Men för all del ta er elkabel och gör nått roligt. Själv så kommer jag att fortsätta gasa bensin och hoppas på en dieselsåg.

Snickarn, behåll dina nötter, det kanske finns någon ekorre som är hungrig.

Man kan ju fundera om ni ens skulle kunna knäcka en nöt med en sten, för ni verkar inte ens begripa detta.

Det är inte bensinmotorn som är problemet utan mijlöhysteri och fel val av motor.

Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Deichenpoff  
#583519 Någon som provat att etanolkonvertera ?
Drar mer men högre effekt eller nåt.
Undersökte möjligheten på min vespa 50 R men kom aldrig till skott.
Finns ju fetepickisar som funkar på etanol.

Trevligare avgaser om inte annat .

Avatar Fallback

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Avslutat-02  
#583523 Nä men det lät lite spännande, berätta gärna mer....

Har bara lekt lite med E85....
Än så länge går sågen... :mrgreen:

Nä just ja, det var ju elkabel som gällde nu,
Tusan det är inte lätt att hålla reda på alla dessa trender.... Phu vilket hårt jobb att leta den senaste statusprylen... #:-s #:-s :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).