Motorsåg och handhållet

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

304 inlägg 30702 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Avslutat-02  
#583380 En jonsered 2186 har ca 85cc och 6.5 hk.

28" svärd. = 70 cm svärdslängd.


Vilken el/batterihärk har detta på uteffekt?
Sedan vad en sådan har i ineffekt det struntar jag i. Den ska vara helt eller nästan identisk. Lycka till.
Och jo jag tänker innan jag gör ett inlägg.

Därför skulle jag aldrig vilja ha en el/batterisåg.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Avslutat-02  
#583391 Konstigt att man inte kör batterisåg i alla dessa filmer med stora grova träd mm.
Om de nu är så fantastiska.

Eller är det så att på papper har man en effekt och i verkligheten så finns inte den kraften för att konkurrera med en riktig motorsåg?.

Jag har då aldrig sett en batteridriven såg som orkar lika mycket som en hva 346 eller en stihl 260... Men jag skruvar ju och jobbar ju bara med dessa maskiner så vad vet väl jag. Är ju inte bildad, eller är det som kanske är felet? Jag har mött många förståsigpåare, många av dem akadumiker.
Och nä det är inte felstavat.

Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

tallen100  
#583394
vinterrojarn skrev:
Har folk blivit så pass bekväma att man inte orkar svinga en yxa eller jobba med kroppen längre?

Så klart, om folk skulle hålla på med sånt så skulle dom ju inte orka åka till gymmet och träna, och hur skulle det se ut :d :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Avslutat-02  
#583397 =)) gymmet..?.va tusan ska man dit och göra.. :shock: ha dyra träningskläder och sippa på vattenflaskan.......

Lägga upp bilder och annat på facebook...
Nä, fan heller.

Svetten ska spruta och blodsmaken ska finnas i munnen.

Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583399 Det dröjer nog inte särskilt länge innan vi har batterisågar motsvarande 50-60 kubik i fackhandeln. Om 5 år, kanske?

Att jämföra en 536 Li XP med en 2172, är ju lika idiotisk som att jämföra en Husqvarna 439 med en 2172.

Vinterröjarn, vill du bli tagen på allvar i debatten, så jämför istället en Husqvarna 439 med 536 LiXP. Då tror jag nog det blir en 536:a för min del.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Avslutat-02  
#583401 Då blir det hellre en 439 för egen del.
Sen är frågan vad jag ska med sånt smått skit till..?

Jag ska ha rejäla maskiner inga symaskiner.

Att bli tagen på allvar har aldrig varit något problem med tanke på att jag kör dessa maskiner varje dag och leker inte med sonens batterisåg för nöjes skull.

Jag skulle aldrig ens tänka på att gå över till el/batteridrift. Aspen bränsle men där går gränsen inom vad som är för miljöns skull.

Jag använder hellre en hva 244 rx än den där plastbiten.

Hur många år kommer dessa maskiner hålla, min första hva 244 rx går ännu och är en del av verksamheten.

Man måste jämföra med den sågen man använder till allt, i mitt fall 2152 ytterst sällan. Nästan alltid 2186. Så vad ska jag med en liten skit såg på 35-40 kubik till?

Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583407 Tycker definitivt att en 35-40-kubiks småsåg har sin plats i mitt skogsbruk. Men är det grövre än 20-25 cm, fordras större sågar - viket tyvärr än så länge innebär bensindrift.

Rätt verktyg till rätt jobb gäller även i mitt skogsbruk.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

totte  
#583411 Eftersom tråden om verkningsgrad efter bara tre inlägg helt slutade att handla om det så delade jag det här till en egen tråd om batteri, el-, och bensinsågar.

Användarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

guhra  
#583424 Jag gillar själv inte tanken på elbilar och elsågar känns skittrist tycker jag. Jag tror nog iofs att utvecklingen/invecklingen kommer avta men de kan säkert komma att gå om bensin och dieseldrift för fordon och maskiner, det kommer för mig göra att det går från nöje till enbart av nöden tvunget.
Sen att det vore någon som helst vinst för miljön får nog framtiden utvisa, råder delade meningar om det.

Avatar Fallback

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

tallen100  
#583432 Miljövänliga var sågarna förr, tex Husqvarnas gamla modeller från 70-80 talet.
Dom var gjorda för att hålla och brummar och går än.
Batterileksakerna kan vara bra att ha som slit och släng till diverse småsysslor som att kapa av en gren här och där, men dom fungerar knappast om 30 år, miljövänliga kanske för stunden, men troligen inte i längden :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

JörgenO  
#583433
vinterrojarn skrev:Konstigt att man inte kör batterisåg i alla dessa filmer med stora grova träd mm.
Om de nu är så fantastiska.

Eller är det så att på papper har man en effekt och i verkligheten så finns inte den kraften för att konkurrera med en riktig motorsåg?.

Jag har då aldrig sett en batteridriven såg som orkar lika mycket som en hva 346 eller en stihl 260... Men jag skruvar ju och jobbar ju bara med dessa maskiner så vad vet väl jag. Är ju inte bildad, eller är det som kanske är felet? Jag har mött många förståsigpåare, många av dem akadumiker.
Och nä det är inte felstavat.


Meh... att du kan o vet allt och är den största kraftkarlen hemma i byn har nog inte undgått någon av forumets läsare. Men detta och att du tycker bensinångor luktar gott och att det är roligt när maskiner låter mycket (jag tycker inte nödvändigtvis annorlunda) är inget som på något sätt förtar faktumet att en såg med elmotor är starkare (vridmoment) än motsvarande bensindrivna vid samma effekt (kW eller HP). En elmotor är ur många aspekter helt enkelt effektivare, billigare och mindre komplicerad kraftkälla än motsvarande bensin eller diesel. Det här är inget okontroversiellt och borde inte vara särskilt provocerande för dig.
Du kommer fortfarande att vara en blodspottande mästerskruvare utan gymkort eller studieskulder med spännande idéer om miljövård även om du släpper din hopplösa o självpåtagna uppgift att "bevisa" att elsågar är kraftlösa jämfört med bensinsågar.
De flesta av oss har bensinsågar ändå så du behöver inte vara orolig att bli ensam. Batteri och sladdsågar har många nackdelar men just motorstyrkan är inte en av dem, släpp det och gå vidare.

Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

halvproffs  
#583438 Finns ju vissa paralella likheter med Parlings tv-teater motorsågen.
Gubben vägrade köpa en motorsåg medan sonen ville köpa en för att bli effektivare.
Naturligtvis så krånglade ju det i början men utvecklingen.tar ju fart och snart var svans och yxa ett minne blott i skogen.
Kanske blir det så med batterisågen?

Avatar Fallback

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Avslutat-02  
#583440 Jag är inte rädd för något av det.
Jag är inte byn kraftkarl.

Jag är däremot väldigt less på allt vad elsågar heter.
Det ska vara batterier hit och dit.

Jag är inte upprörd eller berörd.
Utan jag kan bara inte se vad som är så fruktansvärt fantastiskt med batteridrift.

Jag blir hellre lämnad helt åt mitt öde än att behöva få dras med batteridrift på sågar...

Avatar Fallback

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

tallen100  
#583441 Elmotorns förträffliga effektivitet och styrka hänger ju på att den har ström hela tiden, det är inga större bekymmer så länge den har en sladd och det inte blir strömavbrott, men ska det köpas och släpas på en massa batterier för att klara en hel dag så verkar det tämligen meningslöst.
Plus att det är mycket trevligare när det brummar och ryker. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad är verkningsgraden i en tvåtakts motorsåg?

anersimyra  
#583443
vinterrojarn skrev:
anersimyra skrev:På ” vedbacken ” torde ju annars en nätansluten elsåg vara det klart smartaste alternativet.. :-bd Batteridrivna motorsågar, röjsågar, lövblåsar, häcksaxar, gräsklippare e.t.c blir dessutom vanligare och vanligare inom park och trädgårdsunderhåll och torde inom en tioårsperiod vara totalt dominerande. Vid nästa upphandling av trädgårdsunderhåll i vår förening så blir kravet elmaskiner där dessa är ett rimligt alternativ.


Varför skulle det vara det smartaste?

Prova att kapa igenom en stock på runt 80-90 cm i diameter med 28" med en elsåg, så kan vi diskutera vad som är smartast.

Skulle aldrig använda el på vedbacken.

Varför skulle man vilja utrusta en elsåg med 28” och släpa hem en stock på närmare metern till ved..😃 Hur som helst så är det självklart att en elsåg är det smartaste alternativet om vi talar om ” vanliga ” veddimensioner då du slipper att utsättas för irriterande och skadliga avgaser.. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).