Motorsåg och handhållet

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

304 inlägg 30696 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

tallen100  
#692311
anersimyra skrev:
Larssa skrev:Tre säsonger med batterisågen ca 600-700 fub.
Två Bli 300 batterier. Tycker batterierna håller i kapacitet än så länge.
Ingen service än så länge. Hittar inte tändstiftet 😀

Nä men det är ju inte möjligt enligt ickeanvändarna.. 🤣

Det ger ju inte någon enorm drifttid på sågen, men om du kapat den mängden kubb ur välta hade det varit en annan sak 😉

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

tallen100  
#692312
Niking skrev:
tallen100 skrev:Att ersätta något som funkar, med något som inte fungerar bättre, är svårt. ser ingen poäng med det😎

Det är just därför jag inte tänker gå tillbaks till min 242:a, utan köra vidare på min 540 iXP.
/Niklas

Har du hittat en såg du tycker är trevligare än 242an så ska du absolut hålla dej till den 👍

Användarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

anersimyra  
#692314
gnisten83 skrev:Lite synd att jag inte köpt en 540iXP, de hade säkert funkat ypperligt när jag tar o fäller träden i mellanzonen o vinschar fram i 1a gallringen.
Kör inte ens en tank om dagen och 550 står ofta o puttrar på tomgång medan jag vincha några stammar åt gången

Det du beskriver är ett typiskt tillfälle där batterisågen är att föredra..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

jannee  
#692315 När jag väl är i skogen och jobbar effektivt är det på gränsen att kombidunkens bränsle + fulltankad motorsåg räcker en hel dag.
När jag kör en riktigt FULL dag måste jag fylla på kombidunken vid tretiden på eftermiddagen.
Hur många timmar eller i energimängd motsvarar det i batterier ?
Finns det någon som ÄRLIGT kan ge svar på frågan i ovan rad?

Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692316
tallen100 skrev:
Niking skrev:
tallen100 skrev:Att ersätta något som funkar, med något som inte fungerar bättre, är svårt. ser ingen poäng med det😎

Det är just därför jag inte tänker gå tillbaks till min 242:a, utan köra vidare på min 540 iXP.
/Niklas

Har du hittat en såg du tycker är trevligare än 242an så ska du absolut hålla dej till den 👍


Det lär jag göra, ty 540:in är betydligt tystare, driftsäkrare och mer pålitlig än den gamla Bettan.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692318 Blir lite mkt när jag köpte 550mk2 i våras o knappt använt den innan.
Dock var tanken att en stångsåg o en grästrimmer skulle inhandlas och dom skulle dela batteri.
Sambon orkar inte dra igång 2taktarn 😉
Så en såg kommer med för eller senare

Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692319
Chainsaw Charlie skrev:Mange, du måste ha yrkesanvändare i din närhet som röjer bokföryngringar med motorsåg? Nu vet jag inte vad de använder för sågar i dagsläget men i åtminstone den första vargröjningen borde en batterisåg räcka till?

Ja, det kan vara så. Jag tog upp detta vid ett tillfälle med en av de jag har som kund här.
Hans argument var att han ville ha masin han kunde använda till allt han röjer, och fen gamle som reserv. Dessa räcker inte till för hans behov.
Hade han enbart gått i föryngring och tagit ut stagar hade det kanske resonerats annorlunda men det arbete han skulle klara sig med mindre maskin är en liten del av de han röjer så att skaffa maskin för enbart detta tyckte han var onödigt. Det gick bra med den storlek han har då kan han köra allt.

Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

anersimyra  
#692321
jannee skrev:När jag väl är i skogen och jobbar effektivt är det på gränsen att kombidunkens bränsle + fulltankad motorsåg räcker en hel dag.
När jag kör en riktigt FULL dag måste jag fylla på kombidunken vid tretiden på eftermiddagen.
Hur många timmar eller i energimängd motsvarar det i batterier ?
Finns det någon som ÄRLIGT kan ge svar på frågan i ovan rad?

Då måste man rimligen veta typ av såg och typ av arbete innan man kan göra en jämförelse. Men antar vi att du använder en såg i samma segment som 540i så torde det innebära ett 200BLi per tank och ett 300BLi per en och en kvarts tank om nu arbetet inte utförs i minusgrader..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Richard B  
#692462
tallen100 skrev:
Richard B skrev:Jobbigt blir det för dom som servar motorsågar, dom är det riktigt synd om för deras roll försvinner helt om några år. Se på bara volvos intäktsproblem iom att elmotorer med batterier går nästan aldrig sönder iom att dom har så få rörliga delar så ingen behöver service och överallt finns företag som kan serva dom.

Så evighetsmaskinen har äntligen blivit uppfunnen 🤣 .
Den som tror att en batterisåg eller elbil kommer att fungera utan krångel och utan underhåll lär nog få tänka om. Såvida ni inte ska slänga bort apparaten och köpa nytt stup i ett.
Men det lär väl visa sej med tiden när ni slitit in grejorna lite.... 😀


Ja du har givetvis en poäng där :).
Är väl mer så som jag ser det att 2-taktare är helt klart fina grejer och har många gånger en fördel över batteri drift, är väldigt mycket energi som man kan lagra i en plastbehållare som gör att man kanske hade uppfunnit 2-taktare som ett väldigt bra komplement till batteridrivna enheter om batteridrift kom först så givetvis är bensindrivna sågar bra grejer! Kruxet med 2-takt är väl att dom har hundratals olika delar som slits av rörelser och värme och det kräver givetvis underhåll samt allt sot och avlagringar som blir. En elmotor förlorar enbart 2% av energin till att bli varme medan bensindrivna motorer förlorar 70% till värme så värme är en utmaning helt klart. Jag kan klara mig utan doften av bensin och hur avgaser påverkar oss men just glädjen och känslan samt mycket av kulturen sitter i en bensinare där man känner en slags råhet när dom tuggar på, det är väl det jag ser som det största problemet med att gå över till batteri för mig iaf.

Avatar Fallback

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699517 Börjar bli dags att byta kedja på 535ixp, det satt en 3/8" mini på den som original. Vad finns det för lämpligt alternativ idag, tror det går att byta drev till .325" om det skulle vara bättre.

Pluspoäng om det går att göra instick med kedjan. Kan vara bra ibland även på en liten såg.

Användarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

johan eriksson  
#699523 Oregon 91VXL.

Användarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699527
johan eriksson skrev:Oregon 91VXL.

Då blir det nytt svärd också, då originalkedjan är 1,1 mm och 91 VXL är 1,3 mm.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

johan eriksson  
#699530 Det blir det ju om du skulle byta till .325 med 😉

Användarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699560 91vxl är en bra kedja, ett bra val om man har nåt som kan dra den. Ska man ha samma eller mer skärkapacitet med .325 vill det till andra kedjemodeller som vill ha mer brum i grejerna, om man bara jämför kedjor/skärhastighet och bortser från det magiska.

Avatar Fallback

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699563 Har HVA något motsvarande? Hmm, tydligen är det H38 pixel som sitter på min, de bytte sen till .325 mini?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).