Motorsåg och handhållet

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

304 inlägg 30852 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691907 De flesta jag känner har inte bara pinnar o röja (som Niklas beskriver), så de får nog vänta tills det kommer nåt kraftigare.
Då blir det tyngre och klumpigare med säkert, Oavsett vilken kraftkälla man har.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

forest.  
#691911
Niking skrev:
forest. skrev:
Niking skrev:Har tidigare röjt med 50 kubikare (farsans 252 RX, min 480 och min 490), men de tunga och klumpiga asen samlar som sagt var damm...
/Niklas

Använder du ryggbatteriet eller lösa batterier?
Körtider?
Hur mycket långsammar i % jämfört mot bensinareär el- maskinerna?

Jag använder lösa batterier. Numera BLi 200X. Vill inte krångla med någon navelsträng i skogen.

Körtid per laddning beror ju på hur mycket man gasar. För mig brukar ett BLi 200-batteri räcka ungefär som en halv bensintank aspen med 490:in.

Effektiviteten beror ju på många parametrar, så det är svårt att ge ett rakt svar på detta. Den beror ju också på vad du jämför mot.

Jämför du med en 50-kubiks röjsåg typ 480/490, så märks ju kapacitetsskillnaden främst när det börjar bli grovt och stammarna får kapas från två håll. Kör du däremot småpinnar, blir väl skillnaden marginell.

Kör du däremot en bensindriven 35-kubikare, vet jag inte om du märker någon kapacitetsskillnad mot 535 iFR.

Dessutom är ju viktskillnaden stor, då en körklar 535 iFR väger endast ca 6 kg, medans en fulltankad 490 väger runt 10 kg! Dessa 4 kg extra på högersidan tar mycket extrakraft från röjaren under en hel arbetsdag.

Slutligen har vi ju röjsågens balans. Då ett tomt batteri väger lika mycket som ett fulladdat batteri, blir ju batteriröjsågen ständigt utbalanserad.

På en bensinare däremot, så förändras ju balansen i takt med att bensinen förbrukas. Å därför behöver balansen justeras flera gånger under en tanks körning.

Ex. När jag startar min Stihl 490 (lång rigg) med full tank, blir hål nummer 4 (framifrån räknat) mest lämpligt att fästa kroken i. Efter ca 35-40 minuters körning blir det dags att flytta fram kroken till hål nr 3 (framifrån räknat). Efter ytterligare ca 35-40 minuters körning är det dags att flytta fram kroken till hål nr 2 (framifrån räknat). När tanken är på upphällningen ger hål nr 1 (framifrån räknat) bäst balans.

Å vad händer om jag glömmer att justera balansen? Jo dels måste jag slita onödigt mycket för att hålla klingan på rätt höjd, vilket snabbt blir jobbigt. Å när klingan blir framtung, så ökar ju risken markant för stensågning! Å en stensågad klinga är ju helt oduglig utan en j-vla massa filande i skogen...

Så tack vare batterisågens konstanta balans, slipper jag många onödiga stensågningar! (Sedan kan det ju fortfarande ligga stenar dolda under en massa täta smågranar...)
/Niklas


Röjer med en 490 och det märks efter en dags röjning

Användarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691915 Det är som allt annat man ska ha grejer efter behov.
Behövs en 30cc såg är det dumt att gå med en 60cc om det inte är tvunget.
Man kan inte köpa hur mycket grejer som heller...

Användarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

anersimyra  
#691917
550 skrev:Är det någon i tråden som har kört med Husqvarna 540i XP? Undrar hur den står sig mot Stihl 201 i vanlig gallring.

Räknade lite snabbt, med Bli200 borde den vara något lättare än en fulltankad 201, men tyngre än tom tank. Så i genomsnitt blir det väl ungefär samma vikt på ett arbetspass. Kör ni med Bli200 eller Bli300, ni som använder batterisågar?

Priset verkar rätt högt, dyrare än 201 och ändå har den ingen "riktig" motor. Dessutom är 201an fasligt dyr (plastig, lägre effekt) om man jämför med 550 XPG.
jag har kört 540i i ett antal hundra timmar sen semestern och kör med 300 batterier. Däremot så har jag i stort sett enbart använt sågen till att fälla och kapa upp träddelar i klena dimensioner upp till max ca 30 cm. Jag bytte för övrigt ut originalkedjan till en Oregon 91 VXL då originalkedjan som visserligen normalt skär riktigt bra upphör att skära när det uppstår spänningar i virket, att kvista grangrenar grövre än tändstickor var inte att tänka på.

Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

anersimyra  
#691922 I övrigt så säger arboristerna som jag jobbar med att drifttiden på en 540T med Bli 200 är märkbart längre än med 201 sågarna. Men man kan väl anta att drifttiden per tank/batteri med endera modellen blir runt 30 minuter i gallring av kvisttätt trädslag.

Avatar Fallback

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

tallen100  
#691927
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Det hjälps nog inte hur mycket du än försöker att så att säga ” såga sågen ” då jag nog tror att de som är intresserade lyssnar mer på oss professionella dagliganvändare..😛🔋🔋🔋🔋🔋🔋

Du menar lyssnar på dej? 😀
Oss betyder att det är flera 😉

Just, det, vi är ju några stycken som kör batterimaskin på heltid, själv så har jag kört batteridrivet huvuddelen av de ca 800 timmar jag arbetat sedan semestern i somras.. :-bd :ymparty:

Som jag alltid sagt, batterisågar är grejer det 👍 😉

Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691929 Jag har kört 540 iXP lite grann och hittills bara med originalkedjan. Huvudsaklig användning har varit rotkapning av gran och tall. En klart trevlig bekantskap hittills, även om timmarna hittills blivit ganska få (då jag röjer mest på fastigheten).

Som Anersimyra säger upp till ca 30-35 cm I diamater funkar den bra. Är det grövre, bör du nog fundera på annan såg (typ 550, 560 etc). Min 540 iXP kommer att ersätta min gamla 242 XPG fullt ut.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691931
tallen100 skrev:Då samlar dom alltså inte så mycket damm iaf🤣 🤣 🤣

Dom lär vara lättsålda, om du skulle bli trött på dom 😉


Tja, förra året rörde jag den inte alls. Året dessförinnan körde jag nog 1 tank, eller om det var ytterligare ett år tidigare...

Jo, några spekulanter har hört av sig redan...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691933
Mange skrev:De flesta jag känner har inte bara pinnar o röja (som Niklas beskriver), så de får nog vänta tills det kommer nåt kraftigare.
Då blir det tyngre och klumpigare med säkert, Oavsett vilken kraftkälla man har.


De kan ju röja med kedja under tiden. Finns ju både batteridrivet och bensindriven i den svängen. Jag har bägge, vilken tror du jag använder utav dem? 🤣
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

550  
#691935
anersimyra skrev:jag har kört 540i i ett antal hundra timmar sen semestern och kör med 300 batterier. Däremot så har jag i stort sett enbart använt sågen till att fälla och kapa upp träddelar i klena dimensioner upp till max ca 30 cm. Jag bytte för övrigt ut originalkedjan till en Oregon 91 VXL då originalkedjan som visserligen normalt skär riktigt bra upphör att skära när det uppstår spänningar i virket, att kvista grangrenar grövre än tändstickor var inte att tänka på.


Med Bli300 så väger den 2,9+1,9=4,8 kg "fulltankad". Det blir inte rättvist om man ska jämföra med 201an, så flera Bli200 skulle vara mitt val i skogen.

Står att den går på H38 1,1 mm kedja original? Det känns ganska klent. Jag tycker inte att 1,3 (pixel) är något vidare egentligen. Var inte längesen en länk gick på en Stihlkedja på 201an. Var visserligen en ganska sliten kedja, men inte helt slut. Tycker Stihls kedjor är svårfilade också. Nya kedjan ur paketet gick klart bättre. Vanliga 1,5 mm på 550 brukar snarare gå bättre efter lite filning. Gillar dock 14 tums svärd i gallring, perfekt längd för mig.

Användarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691940
550 skrev:
anersimyra skrev:jag har kört 540i i ett antal hundra timmar sen semestern och kör med 300 batterier. Däremot så har jag i stort sett enbart använt sågen till att fälla och kapa upp träddelar i klena dimensioner upp till max ca 30 cm. Jag bytte för övrigt ut originalkedjan till en Oregon 91 VXL då originalkedjan som visserligen normalt skär riktigt bra upphör att skära när det uppstår spänningar i virket, att kvista grangrenar grövre än tändstickor var inte att tänka på.


Med Bli300 så väger den 2,9+1,9=4,8 kg "fulltankad". Det blir inte rättvist om man ska jämföra med 201an, så flera Bli200 skulle vara mitt val i skogen.

Står att den går på H38 1,1 mm kedja original? Det känns ganska klent. Jag tycker inte att 1,3 (pixel) är något vidare egentligen. Var inte längesen en länk gick på en Stihlkedja på 201an. Var visserligen en ganska sliten kedja, men inte helt slut. Tycker Stihls kedjor är svårfilade också. Nya kedjan ur paketet gick klart bättre. Vanliga 1,5 mm på 550 brukar snarare gå bättre efter lite filning. Gillar dock 14 tums svärd i gallring, perfekt längd för mig.

H38 är inte original på 540 iXP men väl på 535 iXP. H38 funkar mindre bra vid instick, filas med 4,5 mm fil i 30/0 graders filvinkel.

540 IXP levereras med en 0.325 mini kedja (1,1 mm), som heter SP21G https://www.husqvarna.com/se/reservdela ... 593914146/
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 05 jan 2021, 00:09, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

550  
#691941
Niking skrev:Jag har kört 540 iXP lite grann och hittills bara med originalkedjan. Huvudsaklig användning har varit rotkapning av gran och tall. En klart trevlig bekantskap hittills, även om timmarna hittills blivit ganska få (då jag röjer mest på fastigheten).

Som Anersimyra säger upp till ca 30-35 cm I diamater funkar den bra. Är det grövre, bör du nog fundera på annan såg (typ 550, 560 etc). Min 540 iXP kommer att ersätta min gamla 242 XPG fullt ut.
/Niklas


I röjningsgallring och förstagallring är 201an fantastisk att köra om man jämför med 550 (har båda två...). Håller på att gallra och skulle kapa ner några gamla stubbar i stickvägarna i för några veckor sedan. Man börjar nästan gråta av viktskillnaden när man ska böja sig till marken med 550. Likaväl som man gråter i slutavverkning om man måste såga av grova grankvistar med 201. Så varje såg har sitt användningsområde, men jag tänker mig att 540ixp är en direkt ersättare till 201 om man går över på Husqvarna igen i det segmentet. Men skillnaden i investeringskostnad är ju ganska avsevärd...

Avatar Fallback

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

550  
#691942
Niking skrev:540 IXP levereras med en 0.325 mini kedja (1,1 mm), som heter SP21G https://www.husqvarna.com/se/reservdela ... 593914146/
/Niklas


Där tog jag visst fel. Det var lite lurigt i och med att båda är 1,1. Verkar vara en ny X-CUT, SP21G (mini pixel)...

Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691944
550 skrev:
Niking skrev:Jag har kört 540 iXP lite grann och hittills bara med originalkedjan. Huvudsaklig användning har varit rotkapning av gran och tall. En klart trevlig bekantskap hittills, även om timmarna hittills blivit ganska få (då jag röjer mest på fastigheten).

Som Anersimyra säger upp till ca 30-35 cm I diamater funkar den bra. Är det grövre, bör du nog fundera på annan såg (typ 550, 560 etc). Min 540 iXP kommer att ersätta min gamla 242 XPG fullt ut.
/Niklas


I röjningsgallring och förstagallring är 201an fantastisk att köra om man jämför med 550 (har båda två...). Håller på att gallra och skulle kapa ner några gamla stubbar i stickvägarna i för några veckor sedan. Man börjar nästan gråta av viktskillnaden när man ska böja sig till marken med 550. Likaväl som man gråter i slutavverkning om man måste såga av grova grankvistar med 201. Så varje såg har sitt användningsområde, men jag tänker mig att 540ixp är en direkt ersättare till 201 om man går över på Husqvarna igen i det segmentet. Men skillnaden i investeringskostnad är ju ganska avsevärd...


Ja, jag skulle nog tro att MS201 och 540 iXP är tämligen lika i användningsområde. Möjligtvis att 540 iXP kan funka till lite fler användningsområden, då batteridrift har sina fördelar.

Jag har fortfarande 346 NE och 560 kvar, för 540 iXP ersätter ju inte någon av dessa vid fällning och/eller kapning av grövre träd.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

anersimyra  
#691956
Niking skrev:
550 skrev:
Niking skrev:Jag har kört 540 iXP lite grann och hittills bara med originalkedjan. Huvudsaklig användning har varit rotkapning av gran och tall. En klart trevlig bekantskap hittills, även om timmarna hittills blivit ganska få (då jag röjer mest på fastigheten).

Som Anersimyra säger upp till ca 30-35 cm I diamater funkar den bra. Är det grövre, bör du nog fundera på annan såg (typ 550, 560 etc). Min 540 iXP kommer att ersätta min gamla 242 XPG fullt ut.
/Niklas


I röjningsgallring och förstagallring är 201an fantastisk att köra om man jämför med 550 (har båda två...). Håller på att gallra och skulle kapa ner några gamla stubbar i stickvägarna i för några veckor sedan. Man börjar nästan gråta av viktskillnaden när man ska böja sig till marken med 550. Likaväl som man gråter i slutavverkning om man måste såga av grova grankvistar med 201. Så varje såg har sitt användningsområde, men jag tänker mig att 540ixp är en direkt ersättare till 201 om man går över på Husqvarna igen i det segmentet. Men skillnaden i investeringskostnad är ju ganska avsevärd...


Ja, jag skulle nog tro att MS201 och 540 iXP är tämligen lika i användningsområde. Möjligtvis att 540 iXP kan funka till lite fler användningsområden, då batteridrift har sina fördelar.

Jag har fortfarande 346 NE och 560 kvar, för 540 iXP ersätter ju inte någon av dessa vid fällning och/eller kapning av grövre träd.
/Niklas

Batterisågen var perfekt när jag i ett extremt trångt läge kapade upp innertaket i kåken för att kunna flytta på en imkanal.. :ymparty: :-bd

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).