Motorsåg och handhållet

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

304 inlägg 30854 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Avslutat-02  
#583572
Blivande snickare skrev:
vinterrojarn skrev:Tack äntligen någon som kunde ge ett rakt och ärligt svar, inte bara att batteri/elsåg spöar alla bensinsågar.

Men snälla du, ingen har väl påstått det?

Om du läser mitt inlägg som gjorde dig upprörd ser du ganska tydligt att jag pratar om framtiden, inte om en såg som finns på marknaden idag.

Sen kan du läsa Anersimyras svar till dig, förhoppningsvis är blicken klarare nu än igår kväll.

Och varför detta våldsamma antibatteri skräcken?
Man kunde ju nästan tro att du fått stöt som barn..
Efter fem inlägg fattar vi att du inte vill ha en elsåg. Fine, så lämna tråden då det ju uppenbart är nånting du inte vill läsa om men då får du bara helt enkelt acceptera att det finns vi som vill. Du skitar bara ner tråden nu med dina "AAARGH, BENSIN ÄR BÄST, INGEN PROTEST!" inlägg.



Åh tusan, om man läser igen så ser man ganska klart att jag fått svaren att en el såg är det starkaste och bästa man kan ha.

De skulle spöa en bensinsåg direkt, men sanningen är att det gör den inte.
Om man läser fler svar så ser man att jag frågar flera gånger varför ska jag välja en batterisåg/elsåg. Och jag frågar flera gånger vart är de sågarna som är kraftigare i effekt än en jonsered 2186. Men inga svar.

För det finns en sanning och den är att de inte finns.

För övrigt ja jag legat på sjukhus för hjärtstopp när jag gick skogs när jag fick 400 volt genom kroppen och fastnade i kontakten så jag kom inte loss. Detta har dock inte gett mig avsky för batteri/el maskiner, utan diskussioner blir fel när man absolut ska in i skogen med dessa maskiner som behöver ha många flera års utveckling innan de är något att räkna med.

Det är ju också så att jag skrev flera gånger, jag måste se till mitt behov av såg, inte vad som kan verka coolt. Där platsar inte en batterisåg eller elsåg. Utan enbart en rejäl bensinsåg.

Sedan för att klargöra vissa saker.
Jag visst fan kan jag lämna tråden och det gör jag nog. Men ta och tänk på vissa saker.

Ni som undrar varför vissa lämnat forumet...
Ta och tänk över hur ni svarar en som är lite fientlig emot ämnet....

Ni kommer inte med svar på dennes frågor.

Och du snickarn, ta och tagga ner lite. För rätt som det är så har du inte en aning om vad du pratar om, det händer. Men du är ofta fram och petar när de andra har lämnat argument..... Din attityd.

Nu ska jag njuta av livet så får vi se om jag skriver något mer på detta forum för det är bara sorgligt att man skjunker under verklig nivå med batteridrift, ,det är inte det som står på lappen på maskinen som spelar roll utan verkliga upplevelsen och där kommer aldrig en batterisåg vara något att räkna med.

På återseende,,,, vi får se.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583577 Ska ni diskutera detta sakligt och argumentera så hade det varit kul med lite fakta. Vikter, drifttid, Kostnader..
Jag har ju mest proffs kunder så jag ser inte batteri grejer så mycket. Vet att kyrkan har en del de lägger massor pengar på och nåt bostadsföretag. Men det är fasligt dyrt...
Om ni pratar om säkerhet, prestanda och hållbarhet så får ni ta med Pellenc i snacket, de är helt oslagbara o långt före i det mesta.

Om man tar ner ett träd i ett bostadsområde, tar kanske två tre timmar som allra mest, på arbetstid, förhoppningsvis gör man det redigt så det inte reser sig o man får göra om det, då är det inte så fasligt störande.
Inte mer än lastbilen som forslar bort det eller stubbfräsen.
De flesta har inga synpunkter på ljudet utan tittar gärna på och tycker det är lite kul med sågen, inte det andra.

Användarvisningsbild

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583579 Glöm inte de hydrauliska sågarna. De borde diskuteras de med!

Avatar Fallback

Re: Re: Batteri-, el- och bensinsågar

jörgent  
#583580 #Mangan
Jag fäller träd ...
Har nu i juli och början av augusti tagit hand om 72 kubik borreträd, på ett ställe..., en del hyfsat stora, dvs >½m i brösthöjd o drygt 30 meter, ett 150 batteri håller till två sådana kvistninger, dvs med två batterier kan jag hålla på fälla, kvista o köra ut ca 3 timmar o efetr det åker jag hem , fikar o laddar batterier... ska köpa större batterier, mina 150 är tre år gamla nu o håller inte riktigt lika bra som då de var nya och det finns ju bättre =större nu...

Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

anersimyra  
#583581 Jag kan konstatera att till jobbet som jag för närvarande deltar i skulle en batterisåg vara det optimala alternativet. Jobbet består i att fälla stort sly och mindre träd vid bergsskärningar utefter E4 mellan Södertälje/Järna. Jobbet innebär förflyttning mellan ett antal punkter utefter vägnätet, tillåtelse för arbete i syd eller norrgående sida regleras dessutom av tid på dygnet. Den gångna veckan har jag förbrukat två till tre tankar per dag med 261:an och med en topp på fyra tankar i fredags. En stor del av arbetstiden går alltså åt till förflyttning av skyddsbilar och övriga arbetsfordon, dessutom innebär själva jobbet klättring i brant besvärlig terräng där även fallskyddsutrustning är nödvändig att använda, av flera skäl torde en batterisåg vara klart smidigare till just detta uppdrag.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583587 Angående Pellenc, så är de väl mer inriktade på grönyteskötsel än på svenskt skogsbruk? Ty Pellenc har ju inga röjsågar eller motorsågar, där batteriet sitter direkt på själva sågen, utan bara varianter med sladd mellan batteri och maskin.

Den sladden torde ju titt som tätt fastna i grenar och buskar, vilket dels blir ett irritationsmoment i sig och dels fresta på kontakter + infästningar.

För skogsbruk vill jag definitivt ha batteriet direkt på sågen, bl.a. blir det enkelt att ställa ifrån sig sågen vid t.ex. brossling.

För grönyteskötsel finns inte riktigt detta behov, så där borde Pellenc funka bättre.

De få Pellenc-maskiner jag har testat, har heller inte haft någon vettig balans, vilket är väldigt viktigt vid t.ex. skogsröjning.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Kse  
#583588 Skaffade en 535 batterisåg för ett tag sen och blev positivt överraskad, åker med i timmerbilen och där passar den perfekt.
Har även kapar lite ved med den hemma på gården och det funkar fint.
Har hänt mycket på några år och helt kart är att det är teknik på frammarsch.
Ska bli intressant å se hur utvecklingen av batterier går men jag tror helt klart att det är framtiden för motorsågen.

Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583589
anersimyra skrev:Jag kan konstatera att till jobbet som jag för närvarande deltar i skulle en batterisåg vara det optimala alternativet. Jobbet består i att fälla stort sly och mindre träd vid bergsskärningar utefter E4 mellan Södertälje/Järna. Jobbet innebär förflyttning mellan ett antal punkter utefter vägnätet, tillåtelse för arbete i syd eller norrgående sida regleras dessutom av tid på dygnet. Den gångna veckan har jag förbrukat två till tre tankar per dag med 261:an och med en topp på fyra tankar i fredags. En stor del av arbetstiden går alltså åt till förflyttning av skyddsbilar och övriga arbetsfordon, dessutom innebär själva jobbet klättring i brant besvärlig terräng där även fallskyddsutrustning är nödvändig att använda, av flera skäl torde en batterisåg vara klart smidigare till just detta uppdrag.. :-bd


Då är det väl bara att låna hem en batterisåg och testa? :-bd
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

anersimyra  
#583591
Niking skrev:
anersimyra skrev:Jag kan konstatera att till jobbet som jag för närvarande deltar i skulle en batterisåg vara det optimala alternativet. Jobbet består i att fälla stort sly och mindre träd vid bergsskärningar utefter E4 mellan Södertälje/Järna. Jobbet innebär förflyttning mellan ett antal punkter utefter vägnätet, tillåtelse för arbete i syd eller norrgående sida regleras dessutom av tid på dygnet. Den gångna veckan har jag förbrukat två till tre tankar per dag med 261:an och med en topp på fyra tankar i fredags. En stor del av arbetstiden går alltså åt till förflyttning av skyddsbilar och övriga arbetsfordon, dessutom innebär själva jobbet klättring i brant besvärlig terräng där även fallskyddsutrustning är nödvändig att använda, av flera skäl torde en batterisåg vara klart smidigare till just detta uppdrag.. :-bd


Då är det väl bara att låna hem en batterisåg och testa? :-bd
/Niklas

Vad som tar emot är att HVA inte tagit fram en laddare som laddar fler batterier åt gången. Jag köpte nyligen en på marknaden tämligen ny undervattensdrönare tillverkad i kina. Till maskinen levererades en laddare med singelanslutning som endast medgav laddning av en enhet åt gången. Men efter några inlägg på Facebook som påtalade irritationsmomentet så tog företaget omgående fram en laddare som laddar både maskinen och wi-fi enheten simultant, att inte erbjuda en laddare som laddar flera batterier åt gången upplever jag vara ett sätt att tvinga användaren att köpa flera dyra laddare i syfte att maximera sin vinst. Men jag ska nog ta och kontakta min ÅF angående utprovning av en batterisåg.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583593 Angående batteriladdare, så är det väl samma sak med batteriladdare till t.ex. Hitachi 18V-maskiner. Det är väl mest tänkt för att ladda ett batteri, medan du använder det andra batteriet. Å när detta batteri är tomt, har det andra batteriet förhoppningsvist laddat klart.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

johan eriksson  
#583594
Niking skrev:Angående Pellenc, så är de väl mer inriktade på grönyteskötsel än på svenskt skogsbruk? Ty Pellenc har ju inga röjsågar eller motorsågar, där batteriet sitter direkt på själva sågen, utan bara varianter med sladd mellan batteri och maskin.

Den sladden torde ju titt som tätt fastna i grenar och buskar, vilket dels blir ett irritationsmoment i sig och dels fresta på kontakter + infästningar.

För skogsbruk vill jag definitivt ha batteriet direkt på sågen, bl.a. blir det enkelt att ställa ifrån sig sågen vid t.ex. brossling.

/Niklas


Testade Pellenc såg för några år sedan, och otroligt nog upplevdes inte sladden som störande eller att den trasslade in sig i grenar, den följde med riktigt fint. Däremot är det ju som du säger ett problem att ställa ifrån sig sågen.
Men den var stark och bra, och batteriet räckte en mindre evighet. Ljusår bättre än de andra sågarna som fanns på marknaden då. Detta är dock 5-7 år sedan, så mycket har nog hänt sedan dess.

Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583599
Niking skrev:Angående Pellenc, så är de väl mer inriktade på grönyteskötsel än på svenskt skogsbruk? Ty Pellenc har ju inga röjsågar eller motorsågar, där batteriet sitter direkt på själva sågen, utan bara varianter med sladd mellan batteri och maskin.
Nja, det är batterimaskiner. De är inte direkt anpassade för genomsnittligt skogsbruk nån av dem. Men Anser Pellenc bättre än de flesta. Att de har ryggbatteri är snarare ett plus. de har kedjesåg i topphandtag, pistolgrepp och på stång.
De har nån trimmer o lite annat med batteri på maskinen med tror jag..
Niking skrev:Den sladden torde ju titt som tätt fastna i grenar och buskar, vilket dels blir ett irritationsmoment i sig och dels fresta på kontakter + infästningar.
Nej. Tror inte det fastnar mycket eller märks nämnbart. Infästningarna är inte USB2 utan grejer som tål o användas. Klart de går itu om man använder de som vajer o dra ner träd med etc..
Niking skrev:För skogsbruk vill jag definitivt ha batteriet direkt på sågen, bl.a. blir det enkelt att ställa ifrån sig sågen vid t.ex. brossling.
För grönyteskötsel finns inte riktigt detta behov, så där borde Pellenc funka bättre.
Provade ha kabeln i tröjan, såg de som klippte hade det. Funka fint på såg med.
Niking skrev:De få Pellenc-maskiner jag har testat, har heller inte haft någon vettig balans, vilket är väldigt viktigt vid t.ex. skogsröjning.
/Niklas

De batteri maskiner jag testat hittills har inte gått 20min (förutom pellenc) vilket inte räcker för mig.

Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583601 För mig är det lika otänkbart att ha bensintanken på ryggen med en slang kopplad till röjsåg/motorsåg, som att ha ett stort ryggbatteri på ryggen med en sladd kopplad till motorsåg/röjsåg.

Å nyare batterier är dessutom så pass kraftfulla att ryggbatteri börjar kännas överflödiga.

Men vi är ju alla olika! :-bd 🤗
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

anersimyra  
#583604
Niking skrev:Angående batteriladdare, så är det väl samma sak med batteriladdare till t.ex. Hitachi 18V-maskiner. Det är väl mest tänkt för att ladda ett batteri, medan du använder det andra batteriet. Å när detta batteri är tomt, har det andra batteriet förhoppningsvist laddat klart.
/Niklas

Jag tänker närmast på när man efter arbetsdagens slut ska ladda tre till fyra batterier a 50 minuter vardera. Att ladda dem i lägenheten under nära fyra timmar totalt är förstås otänkbart inte minst p.g.a ljudet. Och att ladda dem på annan plats är heller inte att tänka på av lätt förståeliga skäl. Av praktiska skäl så nödgas i vart fall jag att anskaffa en laddare per batteri i nuläget.

Avatar Fallback

Re: Batteri-, el- och bensinsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583605
anersimyra skrev:Jag tänker närmast på när man efter arbetsdagens slut ska ladda tre till fyra batterier a 50 minuter vardera. Att ladda dem i lägenheten under nära fyra timmar totalt är förstås otänkbart inte minst p.g.a ljudet. Och att ladda dem på annan plats är heller inte att tänka på av lätt förståeliga skäl. Av praktiska skäl så nödgas i vart fall jag att anskaffa en laddare per batteri i nuläget.


Bästa borde vara att ladda dem i bilen under dagen? Inte så miljövänligt kanske.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).