Motorsåg och handhållet

Köpa Motorsåg

26 inlägg 18487 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa Motorsåg

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2212 Hej funderar på att köpa motorsåg. Det är inte klart än, men eventuellt får jag ca 3500 för att jag klippt gräs åt ett företag i sommar, om så blir ska jag spara ihop runt 5000 att köpa ny husqvarna motorsåg, varför husqvarna motorsåg kommer antagligen nån säga så jag säger det redan nu, det jag upplevt är att husqvarna motorsåg har en bra kvalite, dom har relativt bra priser, och vi använder dom i skolan och sen har dom flesta i sverige som jag sett en husqvarna motorsåg som är skogshuggare

åter till min fråga

vilken motorsåg i 4000-5500krs klassen av husqvarna rekommenderar ni?

om vi tar det just nu, så kommer motorsågen användas till en del fällning av mindre träd - mellan stora, kvistning, kapa knubbar,
dom träd som finns nu är ett rönnbärs träd, ett typ 60år gammalt äppelträd, och nästa sommar kommer jag troligtvis vara hos min morbror och såga ved i alltifrån mindre träd till väldigt tjocka träd timmer med motorsågen.
Jag vill kunna ha motorsågen i flera år, och kommer köra på husqvarnas 2takts bensin aspen, kedjeolja vill jag ha rekommendation av nån erfaren?, dom jag själv tittat på nätet på är

340e
345e
345e TAC
350
55
455 Rancher

det är dom motorsågar jag har "kollat in" litegrann, och ja i framtiden kommer det eventuellt bli mera fällning och kvistning än nu det blir isåfall efter jag har gått kursen i skolan som eventuellt blir i vinter.
Jag vill inte köpa begagnad motorsåg, om de blir nån annan än den ja har så blir det en sprillans ny då jag vill slippa köpa reservdelar på engång..

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
#2213 btw jag vill gärna ha avstäningsbar värme i handtagena också!

TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2215 Om du vill ha en Husqvarna med handtagsvärme så är det nog 353g som är billigaste sågen, riktigt bra maskin det är en proffssåg med ett behagligt temprament !!
men den kostar nog nån krona mer, men då har du en såg som håller länge !
Av dom sågar du rabblade upp så skulle jag ha valt 350 eller 55 !

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2221 Hade jag varit dig,och absolut måste ha en husqvarna för max 5000:-,så hade jag nog hellre försökt fått tag i en bättre beg 346xpg än en ny sk hobbysåg! själv är jag ju grabben som "gör det med STIHL"hehe! kul va?,är supernöjd med dom! dessutom har jag en bra lokal såghandlare som jag handlar av! tänk på det också! det är nog viktigare än vilket märke man kör! skulle själv faktiskt villa prova en 346! dom har fått mycket bra betyg lite här å där! men den såg som är mest intressant för mig just nu är en dolmar 5100s! har fått mycket bra kritik i bla usa! tysk kvalitet till bättre pris än både stihl och husqvarna......mycket intressant! jag tror att stihl å husqvarna får passa sig framöver!! sen kommer stihl med en ny "modellfamilj" under 2007-2008 med mycket gosaker!! så jag går här som en fyraåring som väntar på jultomten!hehe....."vad är väl en bal på slottet jämfört med en ny såg"hehe....... nån mer med samma symptom som mig??

Lycka till med ditt sågköp!

Användarvisningsbild
#2227 han i affären rekommenderade mig en husqvarna 55, och varför jag inte vill köpa begagnat är för att oavsett hur bra en såg är skött så har dom ju använts.. och förr eller senare kommer saker behövas bytas, antingen husqvarna 55, elller stihl 260, men det lutar mest åt husqvarna 55 just nu

handtagsvärmen e inte så avgörande

TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2234 Huggarn !!
inte råkar du ha en stihl 090 ???

Användarvisningsbild
swe#kipp skrev:Huggarn !!
inte råkar du ha en stihl 090 ???

Hehe! jojjomensan.....huuuur kunde du ana det???? hehe! den har numer fått antagit namnet "ryggknäckarn"!! den är tydligen ganska unik i sverige enligt "stihl-sverige"! dom trodde att det har funnits en eller ett par till! har jag fattat rätt så såldes dom aldrig i sverige! kanske mange vet om det finns nån mer!!?? men i det skick som min är i tror jag knappast att det finns! ser ny ut trots ca 35år på nacken! men så kostade den en å annan krona också,innan jag hade den hemma,med tull och moms mm! hade fått en sprillans ms880 billigare!!! men det är ju inte en 090!!hehe! "det kostar å ligga på topp"!! dessutom har ju 880 "bara" 122kubik........090 har 137kubik!

Användarvisningsbild
#2237 Pgo_jim!!

det jag menade var att man pga uppbyggnad och material kan få "skruva" mer med en ny "hobbysåg" än en beg "proffssåg"!! men då jag alldrig har ägt en "hobbysåg" ska jag kanske inte uttala mig mer i ämnet!!. Provade faktiskt en 55 härom dagen,när jag gjorde ett jobb på ett sågverk i närheten! den gick riktigt bra! verkade jäkligt stark! är nog en perfekt vedkaparsåg för pengarna!. köper du tex en ms 260c-bw får du en lättare, lite starkare och lite dyrare såg! men dessutom får du handtagsvärme,decompventil,ställbar oljepump och "verktygslös"kedjespänning! men det är klart.......nånstanns måste man ju dra en ekonomisk gräns!.....önskar att jag kunde göra det också!hehe! men jag lever ju till stor del på mina sågar! en ms260 står för övrigt på min önkelista! men jag väntar på att ms261 ska komma!!

Vilken du än väljer,så så får du helt klart en bra såg!! kör hårt.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2240 55:an är ju en gammal beprövad modell och jag tror som Huggarn att den nog är riktigt bra på vedbacken !!!

Huggarn jag väntar på att det skall komma ett Bigbore kit till min 372:a Baileys skulle tydligen fixa fram ett sådant under Hösten !
skall ligga på ca 80cc !!

Jag är onekligen lite avis på din 090 vet att Mange är det med :P
Satt och läste A Tree Story av Jerry Barnek, ett kapitel handlar om när han toppar av ett redwood träd då har han en 090 med 84" svärd ser hyffsat tufft ut :)

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2243 Jodå... Avis är jag nog lite..... Stihl är väl inte riktigt min melodi, särskilt inte de nyare.

Jag vet att det såldes skapligt många Contra. Har två här för tillfället..

Det var inte många som behövde så stora såg, så de såldes inte många.

Angående ditt val av såg... Hmmm
Du ska nog ha nåt nytt som inte behöver så mycket mek...
Köp hos en återförsäljare så du får bra service.
Under 5000 tror jag nog 55:an är ett solklart val!
Handtagsvärme är bra, men inte till sin rätt på ved backen.

Förresten Kipp. Jag ska upp till Tranås i 4 dagar den 25:e.
Är du hemskt långt borta då???

Jag ska försöka köra dit om det går.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#2250 Jag har en realtivt ny HVA 55á, och är mycket nöjd med sågen.

Den är robust-stabil-okomplicerad med bra ork för fällning/aptering och vedbacken.
Däremot väger den 1-3 hg mer än proffsmodellerna, så det är väl till 55áns nackdel för den som prioriterar låg vikt som no 1 på "önskelistan".

Användarvisningsbild
#2251 Kipp: ett bb kitt till 372 låter intressant! å så en dubbelpipa!! :lol: !!!. tror att det finns bb kitt till ms460 eller om det var 440! hoppas att det kommer ett till min 660!! den är nu på 92 kubik, tänk ett bb kitt och stihls orginal dubbelpipa!! skulle nog bli en rolig såg det också tror jag! men jag tycker att det är nog drag i den som den är! men det är klart....nog me drag i sågen kan man väl aldrig få antar jag!! :D . om sanningen ska fram så kapar jag snabbare med 660n än 090n! däremot så spelar det ingen roll hur mycket jag "trycker"på 090n! den "sackar" aldrig! tvärt om så verkar den gå bättre ju mer jag trycker på!! tror nog att man måste ha minst 1.5-2m stockar med tillhörande svärd om 090n ska komma till sin rätt jämfört med dagens större sågar! eller som jag planerar,att såga grova stockar till virke!

Användarvisningsbild
#2260 vikten just nu spelar inte så jätte stor roll, det med verktygslös kedjespänning verkar komplicerat när man ska ta av svärdet/kedjan?

men som sagt iallafall som första såg ska väll hva 55 duga tycker jag, för mestadels kommer det bli knubbsågning, men även lite kvistning/fällning

TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
pgo_jim skrev:vikten just nu spelar inte så jätte stor roll, det med verktygslös kedjespänning verkar komplicerat när man ska ta av svärdet/kedjan?

men som sagt iallafall som första såg ska väll hva 55 duga tycker jag, för mestadels kommer det bli knubbsågning, men även lite kvistning/fällning

Tja, den duger iaf gott åt mig, som "allroundsåg".

Dock måste jag komma till skott och pensionera min gamla proffssåg, för nu har tom avstängningsreglaget "kastat in handduken". :cry:
Ska fixa upp "kompisen", en sista gång så att allt funkar, och parkera den på någon hylla i garret som ett "memorandum" över våra
gemensamma strapatser under mer än 20 år tillsammans.

Nu gäller det ju bara att hitta en värdig ersättare?,,,, hmmm :?:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2264 Får man fråga vad det är för skönhet som ska få ansiktslyft? :wink:

154??

254??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).