Motorsåg och handhållet

Stamdiameter HVA 336fr

7 inlägg 2595 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stamdiameter HVA 336fr

ollefisk  
#578114 Hej,
Jag är på gång att köpa en röjsåg, skogen vi har är 5 ha så det behövs ingen superproffssåg. Har kollat på två röjsågar, HVA 336FR och en Stihl Fs 240 c-e. Vet någon vilka stamdiameter de kan klara? Hvasäljaren tyckte att det ska gå med nästan 10 cm, Stihlsäljaren knappt 5 cm.
Stämmer det ungefär?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stamdiameter HVA 336fr

Avslutat-02  
#578117 Husqvarnan har en kraftigare upphängning grövre i utseende.

Så OM klingan är vass, jajemän 10 cm går bra, allt handlar om teknik och skärpa.

Stihlen är liten svagare i upphängningen, och därför klarar den lite klenare stammar, men kan nog kåpa 10 cm bara man inte har bråttom.

Som sagt, teknik och skärpa är a och o :-bd

Avatar Fallback

Re: Stamdiameter HVA 336fr

jannee  
#578179 Köper du en något större proffsåg har du en såg som lätt varar ditt liv ut, utan några som helst problem.
Visst några tusenlappar dyrare, men slå ut det på, låt oss säga 40 eller 50 år, sedan kan du tänka själv. :!:
Med en tillsats kan du även röja gräs lite varstans och då är det ingen nackdel med en lite starkare motor.
Snål han spar men f*n han tar.

Avatar Fallback

Re: Stamdiameter HVA 336fr

axwell  
#578187
ollefisk skrev:Hej,
Jag är på gång att köpa en röjsåg, skogen vi har är 5 ha så det behövs ingen superproffssåg. Har kollat på två röjsågar, HVA 336FR och en Stihl Fs 240 c-e. Vet någon vilka stamdiameter de kan klara? Hvasäljaren tyckte att det ska gå med nästan 10 cm, Stihlsäljaren knappt 5 cm.
Stämmer det ungefär?


Ett mellanting i förhållande till nämnda maskiner och "superproffssåg"

https://www.granngarden.se/rojsag-stihl ... /p/1260463

Hade tidigare en husq. 336 och jag har inte ångrat att jag bytte till Stihl fs410 som är komplett med det som kan behövas.

Avatar Fallback

Re: Stamdiameter HVA 336fr

Avslutat-02  
#578188 Såg att stihl 460 var det nästan halva priset på......mot för 410.

Avatar Fallback

Re: Stamdiameter HVA 336fr

axwell  
#578236
vinterrojarn skrev:Såg att stihl 460 var det nästan halva priset på......mot för 410.


Ett fantastiskt bra pris för denna modell av röjare med klinga, lägg på några tusen så har den samma utrustning som fs410.
https://www.granngarden.se/rojsag-stihl ... /p/1260460


Har du kollat lagersaldot för den här fs460; röda punkter så långt jag har orkat kolla!

Lockpris så det dånar om det !

Användarvisningsbild

Re: Stamdiameter HVA 336fr

totte  
#578292 Städat bort snack om säljchefer, har inget att göra med stamdiameter för röjsågar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).