Motorsåg och handhållet

val av motorsåg??

132 inlägg 17181 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Atlas50  
#576592 Tack Lindveden!
Men min hobby budget för såg är 10-15 tusen...absolut inte mer...Snål som man är vill man ha så mkt såg som möjligt för dessa pengar. Mvh Magnus

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Avslutat-02  
#576604 Jag kan tyvärr inte rekommendera en stihl 462. Skulle aldrig ta i skiten med tång så länge en data sitter i den.

En såg ska vara en såg och inte ett Nippon pippon.

Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Westra Aros  
#576608 Blir lite nyfiken på vad du skruvat med för att ha så dåliga erfarenheter av autotune eller stihls motsvarande

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Atlas50  
#576610 Verkar som när jag läser roas egen tråd HÄMTADE UT MIN STIHL MS462 IDAG som att stihl sågar inte kanske är något för mig innan stihl kommer med självfilande kedjor!!

   TS
Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Westra Aros  
#576612 Filning är viktigare än kubik så det måste läras oavsett märke, men som det skrivits tidigare så mellan 70-90 kubik är att rekommendera sen är det bara att välja vilken du gillar och vad bästa ÅF har, dator eller inte.

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Atlas50  
#576618 Tack så mkt Westra Aros!
iom att jag gräver info om sågarna ni ger förslag om så blir man lite klokare hela tiden.
Bara jag slipper dyra sågar med uppenbara problem....kommer ju bara köra grejorna max 30-40 timmar om året skulle jag tro...visst e det inte så mkt....men har såpass ekonomi ändå att jag inte ska behöva hänga över en partner 351 el va skiten i garaget heter....osäker....men typ köpt på maxi stormarknad..

   TS
Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#576619
Westra Aros skrev:Filning är viktigare än kubik så det måste läras oavsett märke, men som det skrivits tidigare så mellan 70-90 kubik är att rekommendera sen är det bara att välja vilken du gillar och vad bästa ÅF har, dator eller inte.

Enig med dette her, for ein som høgg på akkord har type sag mykje og sei, for ein som ikkje jobba lika intenst så har da mest og sei at kjeda er skikkelig skarp.
Om da er stihl eller HVA har ikkje så mykje og sei men for deg ville eg hatt ei sag med litt kubikk, 372 var jo ei populær sag, har jo og 576, 390, 395 eller 572 om da skal vera nytt.
Noken hg til og frå spelar ikkje så stor rolla når ein ikkje høgg dag etter dag.
Grunnen til at eg ikkje nevner stihl sager er at eg ikkje har erfaring med større stihl sager og har best erfaring med Oregon og Husqvarna kjeder.

Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

roa  
#576620
Atlas50 skrev:Hej roa
är stihl 462 en data såg som varnas för o prisas av andra?
Jag bad om råd från er och ni har inte gjort det lättare tyvärr.
Spontant när man läser om den verkar det vara en jättebra såg förutom Fredriks(skogsforum) test där han såg gurun vgillade ngn slags c85 krdja till husqvarnas fördel.....Kan man inte köpa en sådan kedja till stihl maskinen då?/M


Sthil har 1,6 mm drivlänk oregon har kedjor. Men varför krångla till det och göra det så in i helvetes märkvärdigt. En vanlig kedja räcker gott till det du ska göra .Det viktiga är att du kan fila kan du inte det så kvittar det vilken kedja eller motorsåg du kör med

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Atlas50  
#576623 Tack Can!
Då tanken är att såga grova träd till portionsbitar för klyven och att jag bara har hårt trä...förutom björksly på 20-40 cm så vill jag starta ...sätta dit en såg och låta sågen äta sig ner av sin egen tyngd!

   TS
Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Atlas50  
#576624 Hej Roa!
förstår att utan att kunna fila en kedja så spelar det ingen större roll vilken såg man har.....BARA DET ATT DET VERKAR VARA MÅNGA RÄVAR HÄRINNE MED MÅNGA KUBIK I BAGAGET SOM INTE VERKAR FATTA HUR DOM SKALL FILA EN STIHL KEDJA!
Kan inte dom fila....så kan definitivt inte jag det!...orkade inte ändra att jag kom åt caps lock läget på datorn....inget illa menat!
Mvh Magnus

   TS
Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Avslutat-02  
#576625 @Atlas50
Jag kommer att skicka dig all information jag har över hur du filar din kedja.

Och har du frågor på detta, hör av dig.
Jag svarar på alla frågor, kom ihåg det finns Inga dumma eller fåniga frågor, när man lär sig, bara dumma och fåniga svar.

Mvh :-bd

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Atlas50  
#576628 Tackar ödmjukast för det vinterrojarn!
och tack för att ni har överseende med min okunskap.
Jag vill ha en pålitlig livskamrat flera år framöver .så behöver inte tänka på att maskinen skall generera maximalt med sågningar till viss timpeng el att bränsleförbrukningen är hög.
Köper aspen 2 på macken....5 liter i taget!!....ler
Mvh Magnus

   TS
Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Avslutat-02  
#576633 Skicka mig ett pm med din mail så ska vi nog kunna hitta på något intressant.
...

Kom ihåg vad jag skrev, ingenting inom lärdom och kunskap är fånigt eller att man skulle tappa tålamodet med en som inte kan, tvärtom det är då det blir intressant.
Man får använda sin egen hjärna och erfarenhet och kunskap för att hjälpa och vägleda, det är ett av livets mest dyrbaraste tillfällen.

Ändå gången kunskap och erfarenhet är mera värt att vidar föra, är till ens egna barn.

Kan jag hjälpa så gör jag det.

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Atlas50  
#576640 Tack vinterrojarn!
Ska försöka svar på ditt pm...Datorer med dess funktioner är en av min absolut svagaste sidor!
Mvh Magnus

   TS
Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Avslutat-02  
#576641 Ingen panik, jag finns nog här på forumet ett bra tag till.

Bara sparka på den sten som jag sover under.. :-bd :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).