Motorsåg och handhållet

filutstyr

6 inlägg 2492 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

filutstyr

stegmaster  
#37795 er der noen her på forumet som har testad det her kedjeslipet?
http://www.filoc.com/dk/
se på videoene ved å gå i menyene Tror ni det funker?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37809 har sett och har provat och ja den fungerar men jag måste släpa med mig borrmaskin och en hyfsat stor anläggning när jag kan använda Dremmesl uppladdningsbara istället med fil mallen till.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37817 Jag tror inte ett smack på denna!
Har inte testat o kan inte säga att det lockar mig det minsta.

Det finns inga bra genvägar, det är bäst o fila förhand om man är noga o lärt sig ordentligt.

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37824 Jag håller nog med mange det är bättre att lära sig med hjälp av en vettig mall dessutom kostar den där manicken ca 700:-
Undrar hur den funkar om det inte är jämt antal länkar eller någon länk är skadad ??

Användarvisningsbild
totte  
#37831 Vet inte hur många olika manicker för skärpning som sett dagens ljus, men det är en förskräcklig massa. Det enda som fungerar riktigt bra är proffessionella maskiner, som inte kan användas i skogen, och dom är ganska dyra, många tusentals kr.

Billiga maskiner kan måhända göra det någorlunda vasst, men de jag har sett blir i längden ohyggligt oekonomiska eftersom dom inte går att ställa med tillräcklig precision och därför avverkar man alltid för mycket på kedjan när man bara skall skärpa normal träslöhet. Och många håller inte vinklarna och tandlängderna konstanta. Dessutom har de ofta för grova och aggressiva slipdon som lätt bränner tänderna och dessutom ger kraftig råegg = inte vasst.

En billig maskin kan möjligen vara ett alternativ för de som sågar ganska lite och som aldrig lärt sig och knappast har möjlighet att träna upp sig, dvs hobbyfolk.

I skogen är det antingen lång tids övning och frihandsfilning eller bra utformade mallar som är det bästa alternativet. Möjligen kan som sagt Dremel och liknande fungera om riggen de placeras i har bra precision och kvalitet.

Skall sägas att jag inte provat den här manicken. Det här är bara allmänna åsikter från en som handfilat kilometervis med kedja . 8)

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37832 Till er som inte har sågfilning som yrke:

Enda sättet för en som vill ha ordentlig skärpa o hålla den, är helt krasst o lära sig.

Vinklar, filstorlek, form på eggen etc kan bara läras genom att träna.
Med mall, utan mall, maskiner etc är till ingen hjälp om man inte ver hur det ska se ut o hur man ska gå ut tanden för att den ska bli riktigt vass.

Att hålla rätt vinklar o ha en maskin för 4000 ger inget resultat om det inte är rätt skärpa.

Jag har testat en del maskiner o vill påstå att det inte är snabbare normalt sett, så det kan man räkna bort helt om man inte har 20-30 om dan o fila!
Har man många kedjor o fila så förstår jag att maskin används.
Det är inte många som kan använda dem rätt fullt ut annars. De som kan det har lärt sig hur tanden ska se ut o vad skärpa innebär etc.
Det krävs lika mycket träning o få till det rätt på maskin som för hand!

Jag ser inga bra effektiva genvägar att lära sig utan att helt enkelt stå o fila.
Läsa på så man har klart för sig hur det ska vara o träna, träna, träna.

Att fila stående med skruvstycke o bröst höjd, avkapat svärd som klove i detta funkar bäst.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).