Motorsåg och handhållet

Trekantig röjklinga

60 inlägg 11992 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trekantig röjklinga

Bert1  
#572127 Hur känslig för stensågning är en sådan?
Skulle röja vid en stenmur där det växer en del småsly (nån cm i diameter) slånbärsbuskar björnbärsris mm
skulle det funka med en sån klinga el dom är lika känsliga för stensågning som en vanlig?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Trekantig röjklinga

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572134 Varken du eller sågen kommer att gilla att såga i sten med en treuddsklinga. Skaffa tråd!

Avatar Fallback

Re: Trekantig röjklinga

röjar kalle  
#572136 Jodå det funkar är inte så känslig för men det gäller att köra med förstånd.Tråd ja men då lär du skaffa riktig tråd för det tar på tråden när det är sly i gräset.

Avatar Fallback

Re: Trekantig röjklinga

tallen100  
#572141 Klingan är suverän till klenare sly och tjockt gräs, den tål en och annan sten utan bekymmer :d

Avatar Fallback

Re: Trekantig röjklinga

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572152 Klingan tål. Men känslan i handtagen och antagligen i vinkelväxeln blir brutal när det smäller.

Avatar Fallback

Re: Trekantig röjklinga

Avslutat-02  
#572171
Skogsola skrev:Klingan tål. Men känslan i handtagen och antagligen i vinkelväxeln blir brutal när det smäller.



Jag använder en gräslina, ifrån Oregon som tar upp till ca 2 cm sly. Använder sällan trekanten vid sten eller husgrunder.

Linan är 3.75 mm tjock och tar allt.
Inte kostar den mycket heller.

Finns på skogma.

Användarvisningsbild

Re: Trekantig röjklinga

JensSkoog  
#572173
Bert1 skrev:Hur känslig för stensågning är en sådan?
Skulle röja vid en stenmur där det växer en del småsly (nån cm i diameter) slånbärsbuskar björnbärsris mm
skulle det funka med en sån klinga el dom är lika känsliga för stensågning som en vanlig?

Funkar bra enligt vad jag erfart genom många år, men klingan tar stryk om den går i mycket sten. Den bästa treuddiga är Strand Total, men den gillar inte sten als, så där det är mycket sten använder jag Stihls treuddiga som jag slipar nu och då. Använder den i "markberedning" för att göra planteringspunkt ochså :wink:
Senn tar ju tråd det mesta, och då är trådhuvudet från Roach med tjockaste tråden min favorit.

Användarvisningsbild

Re: Trekantig röjklinga

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572175 Har en kund som kör tre udd i mycke sten.. Billigt blir det inte.
Håller sågen är det på gränsen vad kostnadseffektivitet tål.
Bäst är två såg, en med klinga och en med bra lina i bra huvud. Jag gillar de fasta man drar i en dubbelvikt tråd i. De har inget häftigt namn men heter 110890 hos Oregon.
Nästan som Jet fit, fast inga rörliga delar och väldigt lite strul.
Bild

Avatar Fallback

Re: Trekantig röjklinga

Avslutat-02  
#572179
Mange skrev:Har en kund som kör tre udd i mycke sten.. Billigt blir det inte.
Håller sågen är det på gränsen vad kostnadseffektivitet tål.
Bäst är två såg, en med klinga och en med bra lina i bra huvud. Jag gillar de fasta man drar i en dubbelvikt tråd i. De har inget häftigt namn men heter 110890 hos Oregon.
Nästan som Jet fit, fast inga rörliga delar och väldigt lite strul.
Bild



Precis den jag menar....
:-bd :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Trekantig röjklinga

Amatörhuggare 62  
#572215 Dom trekantiga är ju livsfarliga,
Tycker jag.
Finns ju m fyra skär på.
Lite mildare å köra med.

Står d en större gammal stubbe.
Gömd i gräset, fy vilka smällar.

Oregons röda taggiga. Brukar ta småsly också. Men klackarna å fjädrarna inuti. Brukar krabba tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Trekantig röjklinga

dotcom  
#572234 Nej, den tål inte en stenmur. Jag har röjt högt gräs runt några stenar, oavsiktligt har jag slagit i några gånger. Visst går den att fortsätta använda, den är närmast omöjlig att fila och visst skär den fortsatt gräs, men deformerade har skären blivit. Kör med snöre istället, det är billigare och lika effektivt om det inte är sly grövre än en blyertspenna, då börjar snöret maxat ut, men är det bara gräs och eventuellt lite klenare sly så blir det nog bäst med snöre.

Avatar Fallback

Re: Trekantig röjklinga

jannee  
#572245 För att spara snöret ska du inte ha för högt varv på sågen.
Kör i stället på så lågt varv att trådarna med tvekan klipper gräset eller slyet.
I början körde jag ALLTID med full gas och tråden gick av på löpande band, men nu när jag kör på halvgas eller mindre kan jag köra flera tankar utan att behöva dra ut ny tråd.
En del förespråkar att man lägger trimhuvudet i vatten någon timme innan användning, tråden ska då hålla bättre, dock inget jag provat.
Treudden tål absolut inte sten, blir successivt kortare och kortare efter varje stenpåkänning, men visst, den fyller ändå sin funktion, dock något sämre.

Användarvisningsbild

Re: Trekantig röjklinga

ananders  
#572253 Gör som någon som lånat en röjsåg på jobbet. Kör med vanlig klinga, håller ett tag. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Trekantig röjklinga

forest.  
#638633 Röjklinga RP hos Ettansmopeder.se är de något att ha för 125kr/st ? Eller bara skräp?

Användarvisningsbild

Re: Trekantig röjklinga

johan eriksson  
#638648 Beställ inget från ettans om du vill ha det inom ett halvår.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).