Motorsåg och handhållet

Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

154 inlägg 42829 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Tralsmo  
#754051 Jo ja menar hq 242.
Ingen aning om det va dekomp på dom. Minns ja inte.
Behövdes inte på den farsan hadde alla fall.
Tänkte bara på det att det fanns dom som tyckte att dom va styva å dra igång.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

tallen100  
#754053
Tralsmo skrev:Jo ja menar hq 242.
Ingen aning om det va dekomp på dom. Minns ja inte.
Behövdes inte på den farsan hadde alla fall.
Tänkte bara på det att det fanns dom som tyckte att dom va styva å dra igång.

Jaha, ja fattade fel.
nej det sitter ingen dekomp på dom.
Tycker nog det är mer motstånd i snöret på 242 än det är i tex den gamla 260in, och den är det väl nära 20cc mer i. 🤔

Avatar Fallback

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Tralsmo  
#754054 Du kan det bättre än ja tallen.
Ja hörde bara snacket å blev nyfiken nu.

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754095 242xp fanns med eller utan dekompventil.

Avatar Fallback

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

leifa.k  
#754270 Har köpt en del plugg till dekompventil som jag installerat. 560:in drar jag igång utan dekomp, som man bör göra med varje såg, känn efter lite försiktigt , sen ryck. 394:an använder jag dekompen.

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

hva555  
#754278
leifa.k skrev:Har köpt en del plugg till dekompventil som jag installerat. 560:in drar jag igång utan dekomp, som man bör göra med varje såg, känn efter lite försiktigt , sen ryck. 394:an använder jag dekompen.

Varför bör man starta utan dekomp?

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

JörgenO  
#754306
leifa.k skrev:Har köpt en del plugg till dekompventil som jag installerat. 560:in drar jag igång utan dekomp, som man bör göra med varje såg, känn efter lite försiktigt , sen ryck. 394:an använder jag dekompen.


I mening 2 skriver du att ingen såg skall startas med dekompression (egentligen skriver du att alla sågar skall startas utan dekompression, men det betyder ju samma) I mening 3 antyder du att du använder dekompression när du startar din 394a.
Följande smått nyfikna frågor inställer sig hos mig:
1-vad är en 394? Antar att det inte är en motorsåg då sådana enligt dig inte skall startas med dekompression.
2-varför skall dekompressionsventiler inte användas?
3_varför utrustas sågar med sådana?

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Erre  
#754307 Har pluggat dekompventilen på min Stihl MS 660.
Den är på över 90cc. Och det är inga problem att starta den.

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Fredrik320  
#754308 Använder alltid sålänge jag kommer ihåg på 353, 261 och röjsågen. Lättare att dra igång och sparar på snöret, varför inte använda när det finns...

Avatar Fallback

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

tallen100  
#754318 Att det sparar såpass på snöret att det är värt att nämna köper jag inte riktigt 🤔 Har du en riktigt tungdragen såg och ett dåligt snöre, så visst då kan du säkert krama ur någon extra start av snöret, eller spara lite på hand och arm.

Men på tex 261 som är väldigt lättdragen kan det inte göra någon skillnad alls.
Förresten sägs det väl att du får göra nåt drag extra med dekompen i?

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754346 Rent tekniskt så har det ingen betydelse då det är bränsle/blandningens expansion efter antändning som ger kraft. Fram till antändning är det förans armstyrka som ger kraft att snurra motorn. Efter antändning stängs dekompventilen då trycket stiger.

Visst är det kanske nåt var och en användare ska själv avgöra men i verkstad och arbete på sågen ska de användas om de finns.
Sågen ska inte starta sämre med dekomp aktiverad, då är nåt inte rätt.

I felsökning och annat i verkstad så kan det bli mycket dragande. Att lära sig starta rätt är en förutsättning och tvunget för felsökning/diagnostik.
Kallstarta 20-30 såg en dag så får ni se hur armen mår om man inte gör rätt och använder den hjälp som finns.

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

hva555  
#754352 Helt rätt

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

jlhp  
#754444 Motorsåg: har ingen med decomp
Röjsåg: har en med decomp och en utan. Använder den alltid på den som finns (vid kallstart), har faktiskt aldrig provat utan, det kanske jag ska göra nästa gång bara för att veta?

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

hva555  
#755621 Jag provade att sätta en dekomp fr en 346 på en 550, funkar inte alls. Knappt nån komp med nertryckt knapp. 346ans har ju ett litet hål på sidan som jag inte ser på 550 ventilen. Sen är det ju bara ett litet hål i cylindern på en 346a medan hela ventiltallriken sys i 550an. Hur funkar dom respektive?

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755628 Att inte ha kammaren som 346 har på 550 är för mig märkligt då de basunerar om högre temperatuer tex.
Det blir ingen flamma mot ventil på de med kammare, de kan inte brännas som de andra om det blir lite tokigt med bränsle och oljor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).