Motorsåg och handhållet

Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

154 inlägg 42874 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Arvid0  
#755663 På ms260, nej, märker ingen nämnvärd skillnad.
På ms660, ja den är onödigt tung annars.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

hva555  
#768913 Dags att ta fram sågarna igen verkar, finns efterfrågan på ved av någon anledning 😀 . Några verkar lite trötta efter semestern men vaknade till slut. Nu min fråga, har någon varit ute för att dekompen hoppar ut på första draget även om man inte hör tendens till tändning? Den 550 som jag öppnat ljuddämparen en aning på gör så. Känns som tvärstopp när man drar andra gången. Provade 3 andra 550 med omoddad dämpare som inte gör så utan startar snällt. Finns väl inga fjädrar som kan bli trötta i dekompventilen?

Appropå ved , kan man låta en nybliven stolt sågägare med Julasåg kvista o kapa sin kaminved om jag fällt den och gått hem?

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Williamm  
#768914
hva555 skrev:Dags att ta fram sågarna igen verkar, finns efterfrågan på ved av någon anledning 😀 . Några verkar lite trötta efter semestern men vaknade till slut. Nu min fråga, har någon varit ute för att dekompen hoppar ut på första draget även om man inte hör tendens till tändning? Den 550 som jag öppnat ljuddämparen en aning på gör så. Känns som tvärstopp när man drar andra gången. Provade 3 andra 550 med omoddad dämpare som inte gör så utan startar snällt. Finns väl inga fjädrar som kan bli trötta i dekompventilen?

Appropå ved , kan man låta en nybliven stolt sågägare med Julasåg kvista o kapa sin kaminved om jag fällt den och gått hem?

Dekompen kan bli glapp, och läcka. Och jag har haft några som betet sig så.

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Otik  
#768918 hva555. Du kan räknas som arbetsgivare och eventuellt bli skadeståndsskyldig om denne skadar sig. Såvida det inte är en familjemedlem.

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Alex Strömberg  
#768933 På 55an så finns de ingen dekomp, hade velat ha dock.
036an som har dekomp så använder jag den.
Finns de så har jag vana att använda den, tänker att armar och axlar kommer tacka mig senare i livet.

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

hva555  
#768945
Otik skrev:hva555. Du kan räknas som arbetsgivare och eventuellt bli skadeståndsskyldig om denne skadar sig. Såvida det inte är en familjemedlem.


Hur långt bör jag arbeta med de fällda träden för att slippa ansvar? Om jag drar ihop dom i en hög? Drar dom till en annan plats där han köper dom med hull o hår? Vad är den avgörande saken? Kan man hitta detta i skrift någonstans?

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Raggarö  
#768949 Säkerskog.se har en förteckning över vilka som "måste" ha kort och om arbetsgivaransvar.
"Vem behöver motorsågskörkort?"

Raggarö

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768958
Alex Strömberg skrev:På 55an så finns de ingen dekomp, hade velat ha dock.
036an som har dekomp så använder jag den.
Finns de så har jag vana att använda den, tänker att armar och axlar kommer tacka mig senare i livet.

Fanns både med och utan. Inte alla varianter av cylinder har gjutet så man kan borra o gänga, men vissa har så det går om man vet hur.
Är det rent överjävligt så kan en tjockare cylinderfotspackning hjälpa nåt lite.
Men oftast är det sot oljor och bränslet som ställt till det så efter ordentlig avsotning, rengöring och bra bränsle så blir det bättre..

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

totte  
#768970
hva555 skrev:Appropå ved , kan man låta en nybliven stolt sågägare med Julasåg kvista o kapa sin kaminved om jag fällt den och gått hem?


Om Julasågägaren skall jobba upp sin egen ägandes ved så har du ju inget mer med saken att göra när du gjort ditt uppdrag att fälla och gått hem. Den här diskussionen har dykt upp med då och då. Riktigt så absurd är inte lagstiftningen än i alla fall att den som gör ett jobb åt någon sen skulle bli arbetsgivare när uppdragsgivaren jobbar vidare på sitt eget material.

Tvärtom däremot, kan den som man gör ett uppdrag åt komma att bli betraktad som arbetsgivare om den som utför uppdraget inte är F-skattare, men det är då en annan diskussion.

En annan sak om det du fällt och julasågaren sen jobbar upp är åt en tredje part, då är läget mera oklart och hänger på vem som beställer och anlitar vem.

Sen finns det ju aspekten om huruvida den stolte sågägaren kan väntas arbeta upp sin egen ved utan att åsamka sig fatala skador. Tycker jag utifrån allmänmänsklig moralisk synvinkel att du bör ha ett visst ansvar att känna dig någorlunda säker på och gärna hjälpa personen med kunskap.

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Alex Strömberg  
#768993
Mange skrev:
Alex Strömberg skrev:På 55an så finns de ingen dekomp, hade velat ha dock.
036an som har dekomp så använder jag den.
Finns de så har jag vana att använda den, tänker att armar och axlar kommer tacka mig senare i livet.

Fanns både med och utan. Inte alla varianter av cylinder har gjutet så man kan borra o gänga, men vissa har så det går om man vet hur.
Är det rent överjävligt så kan en tjockare cylinderfotspackning hjälpa nåt lite.
Men oftast är det sot oljor och bränslet som ställt till det så efter ordentlig avsotning, rengöring och bra bränsle så blir det bättre..

Ja de vet jag, sa att just min inte har de.
Sågen har helt ny cylinder så allt är rent, går endast på Aspen. Är bara jobbigt efter flera timmar att dra igång den de sista få gångerna, just då hade de varit guldvärt.

Avatar Fallback

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769020
Williamm skrev:
hva555 skrev:Dags att ta fram sågarna igen verkar, finns efterfrågan på ved av någon anledning 😀 . Några verkar lite trötta efter semestern men vaknade till slut. Nu min fråga, har någon varit ute för att dekompen hoppar ut på första draget även om man inte hör tendens till tändning? Den 550 som jag öppnat ljuddämparen en aning på gör så. Känns som tvärstopp när man drar andra gången. Provade 3 andra 550 med omoddad dämpare som inte gör så utan startar snällt. Finns väl inga fjädrar som kan bli trötta i dekompventilen?

Appropå ved , kan man låta en nybliven stolt sågägare med Julasåg kvista o kapa sin kaminved om jag fällt den och gått hem?

Dekompen kan bli glapp, och läcka. Och jag har haft några som betet sig så.

Har HVA som är över 20 år. dekomp funkar utmärkt!

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Williamm  
#769023
Röjkvist skrev:
Williamm skrev:
hva555 skrev:Dags att ta fram sågarna igen verkar, finns efterfrågan på ved av någon anledning 😀 . Några verkar lite trötta efter semestern men vaknade till slut. Nu min fråga, har någon varit ute för att dekompen hoppar ut på första draget även om man inte hör tendens till tändning? Den 550 som jag öppnat ljuddämparen en aning på gör så. Känns som tvärstopp när man drar andra gången. Provade 3 andra 550 med omoddad dämpare som inte gör så utan startar snällt. Finns väl inga fjädrar som kan bli trötta i dekompventilen?

Appropå ved , kan man låta en nybliven stolt sågägare med Julasåg kvista o kapa sin kaminved om jag fällt den och gått hem?

Dekompen kan bli glapp, och läcka. Och jag har haft några som betet sig så.

Har HVA som är över 20 år. dekomp funkar utmärkt!

En hva på 7 år som dekompen åker in och ut med kolven. Pluggat nu.

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769045 Varför plugga ett sånt bra system?

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

Williamm  
#769052
Mange skrev:Varför plugga ett sånt bra system?

Då kan det inte börja krångla igen. Och så slipper jag köpa dekomp till 560 som är annorlunda än de som jag har från andra sågar. Om jag vill ha tillbaka det så är det ju lätt att byta pluggen mot en dekomp i gen.

Användarvisningsbild

Re: Poll: Använder du ofta dekomp i röjaren/motorsågen?

hva555  
#769062 Har för mig att det skrivits en del om för o nackdelar i en annan tråd så jag avstår men mina 560 startar lättare med dekomp intryckt. Kanske jag som är för svag 😀 . Min mest lättstartade är en 4-takt gräsröjare utan dekomp som går igång på ett halvt snöre och bara låter som en stor humla jämfört med 245an. Passar perfekt ute i gräset bland andra humlor o bin nu på sommaren. Tror det är en 35cc på drygt en hk.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).