Motorsåg och handhållet

Budgetera kedjor och svärd

44 inlägg 6923 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Budgetera kedjor och svärd

Avslutat-02  
#567596 Tackar,, det är ju för inte som man är lite stolt. Hela förlossningen började klockan 19.30...
:d :-o :-bd

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Budgetera kedjor och svärd

Avslutat-02  
#567599 Slipa kedjor går jättebra, men det tar en liten stund att få till alla vinklar.

Jag tycker det är lättare att fila hemma och byta kedja i skogen.
Filar alltid nya kedjor också, då blir de jätte vassa och bra.

Avatar Fallback

Re: Budgetera kedjor och svärd

Richard B  
#567720
vinterrojarn skrev:Ja det kan jag hålla med om.

Jag skulle ha skrivit lite mera här men jag blev lite upptagen på BB, där frun har nyss fött vårat 4 barn...
:ymparty: :-bd


Jösses, vilken fin upplevelse. Grattis till ny familjemedlem! :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Budgetera kedjor och svärd

Richard B  
#567721 Ganska stor spridning vad gäller svar och erfarenheter, det var mycket som var nytt för mig - intressant läsning och tack för alla svar. Det är i skog jag kommer arbeta i, komma bort från alla människor 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Budgetera kedjor och svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567739 Att hitta nån med intresse för skärutrustning kan spara pengar om du hittar nån som har intresse för detta. Oftast vill de sälja vad märket rek. Och de har dåligt med erfarenhet och kritiskt testande.
Kollar man kostnader över ett år och ser vad som används så kan man få till det rätt bra och kostnadseffektivt. För att det ska bli optimalt är det många parametrar i ekvationen som ska optimeras.
Det kräver tyvärr en del info och erfarenhet man inte får lätt så de flesta åtf säljer vad de blir tillsagda och funderar på annat.

Avatar Fallback

Re: Budgetera kedjor och svärd

Richard B  
#567740 Kloka ord, ska jag ta till mig. Jag har ingen att rådfråga tyvärr utan läser alla artiklar här och lite andra forum som tex forestryforum.com där det finns väldigt många som arbetar i skogen och har bra tips. Sedan YouTube kanaler som Buckin Billy Ray, Out of the woods samt My self reliance som förespråkar nästan alla Husqvarna 60-70 kubik. Vad gäller yxor så uppskattar dom mest Gränsforbruk, Hultafors. Det är lite kul när dom säger, you cant beat the Swedes :). Jag ska även nu i slutet av Maj gå timrings kurs på Gränsfors bruk som jag ser fram emot, kanske får lite kontakter där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Budgetera kedjor och svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567745 Att prova och pröva sig fram är lärorikast och viktigt är att vara källkritisk.
Internet är bra men inget slår egen erfarenhet.

Avatar Fallback

Re: Budgetera kedjor och svärd

Richard B  
#567834 Ja både internet och egen erfarenhet blir en utmaning 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Budgetera kedjor och svärd

Avslutat-02  
#567837 Det finns ju några här på forumet som är duktiga på att slipa med maskin, dessa skulle nog behöva ge lite tips, då din situation med händerna inte är gynnsam för filning med rundfilen.

Jag har dålig koll på maskinslipning då jag nästan alltid filar för hand. Även om det jävlas med nävarna efteråt, pga det är det enda jag kan och det blir väldigt bra.

Kanske någon kan lägga upp en film eller lite bilder på maskinslipning..... :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Budgetera kedjor och svärd

anersimyra  
#567854 Men några 60-70 cc som ” standardsåg ” finns det knappast något behov för...40-50 har fungerat förträffligt i det moderna skogsbruket i femtio år och kommer så göra i femtio till.. :-bd kubiksjukan sprider sig i landet.. :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Budgetera kedjor och svärd

Avslutat-02  
#567856 60-70 cc är främst i tanken åt vedvälta🤔
Och att kapa grovt hela dagen.
50cc duger länge till att fälla,kvista,kapa.
De viktigare med en vass kedja än en såg med mycket cc.

Avatar Fallback

Re: Budgetera kedjor och svärd

Avslutat-02  
#567863 Jag laddade upp en film på när jag hade filat en kedja och kapade med en Jonsered 2186, härlig såg, men min poäng är att det går lite fortare, men det är inte många sekunder egentligen, med en 50 cc blir man mera mångsidig.

Även om jag har använt denna en eller två dagar i skogen och huggit första gallring med när den lilla var trasig.

Användarvisningsbild

Re: Budgetera kedjor och svärd

JensSkoog  
#567865
Richard B skrev:...Sedan YouTube kanaler som Buckin Billy Ray, Out of the woods samt My self reliance som förespråkar nästan alla Husqvarna 60-70 kubik. .....

Amerikanska YouTube kanalar och dom som pratar där förespråkar starka, tunga sågar, och det är ju sanning att det finns mycket grova träd "over there", men i Skandinavien kommer vi oftast långt med 40 - 50 cc. Beror ju självklart på vad man jobbar med, men man får ju bara anpassa farten efter kubiken. Känner några som gör sin ved varje år med en Stihls MS170 och det är ju inte stora sågen, och även ett par proffs som i allt det mesta körer med MS193 eller 200.

Avatar Fallback

Re: Budgetera kedjor och svärd

Avslutat-02  
#567874 Ja Jens då är vi tillbaka där vi började med små sågarna, med vass kedja kommer man långt.. :-bd

Sedan kan man fundera på om dessa herrar på andra sidan det blåa kompenserar för något? Om det är därför de vill ha långa svärd på sina sågar.... :-bd =))

Användarvisningsbild

Re: Budgetera kedjor och svärd

anersimyra  
#567875 Att köpa ur det sortiment som förs av respektive märkeshandlare är ett säkert kort. Men själv köper jag aldrig en kedja med extra tjock kromlager eller billiga kedjor i bulk från nätet. Och vill man ” lyxa till sig ” så köper man sig ett solitt Oregon, Sugi Hara eller ett Tsumura.. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).