Motorsåg och handhållet

Budgetera kedjor och svärd

44 inlägg 6879 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Budgetera kedjor och svärd

Richard B  
#567938 Ja, träden är större i US samt att vissa av männen förstorar sina attribut med större prylar :). Kanske får titta på en lättare såg än 60cc. Oregon samt Tsumura svärd verkar vara riktigt bra, Sugi Hara får jag kolla närmare på - nyhet för mig. Men varför vill man ha Stihl 170 när både 190 samt 200 verkar väga mindre samt har högre watt, pga lågt pris?
Så det behövs ingen kedja med extra krom om några stockar skulle vara skitiga? Verkar vara det man har dom till för. Kan förresten rekommendera böckerna Från stock till stuga samt The soul of a tree. Trevlig lördagskväll på er och tack för hjälpsamma svar. 🙂 👍 🌲

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Budgetera kedjor och svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567942 Oregon kallar sina tåligare kedjor för "M", Stihl har en annan beteckning.
Svårare o få riktigt bra i filning och blir lätt varma i slipen.
Är det bara ett par stockar är det bättre o få dem så rena det går o skära med vanlig kedja på lite mer vettigt sätt.
Kanske låta dem torka lite och rensa dem lite först.
På vedbacken är jag i fast övertygad om att 50cc+ är bra. I grovt så tjänar man på att ha större även om det går med mindre.
Har sett många som ser väldans slokörade ut när de kört sågen varm o ska betala dyrt för läxan.
Vasst och tänka sig för, flippa på gasen ibland mellan skär så den får luft och undvika att del blir jättevarma är nyckeln oavsett storlek.

Avatar Fallback

Re: Budgetera kedjor och svärd

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567962 Da der gjeld alt her i livet, brukar du det for hardt går du på ein smell enten det er eigen kropp eller ett verktøy, better safe than sorry.

Användarvisningsbild

Re: Budgetera kedjor och svärd

JensSkoog  
#568007
Richard B skrev:............. Men varför vill man ha Stihl 170 när både 190 samt 200 verkar väga mindre samt har högre watt, pga lågt pris?
..................................

MS200 och MS193 kostar bra mycket mera än MS170.

Användarvisningsbild

Re: Budgetera kedjor och svärd

dhaglund  
#568028 Många bra synpunkter och kunskap att ta till sig här på forumet. Men i slutändan handlar det om vad som passar dig.

Själv använder jag oftast min 60-kubikare (Stihl MS361). Inte för att jag fäller så mycket grovt utan för att jag gillar den. Jag tycker om hur den känns att arbeta med, jag tycker om att det hela tiden finns bra med kraft även om det råkar nypa lite vid kvistning och jag gillar bettet i kedjan. Med denna såg kan jag köra 3/8 kedja och jag gillar dessa bättre. Använder mest Oregon LPX men även Stihl RS. Dessa har bett! Detta passar mig eftersom jag är amatör, jag jobbar inte på accord och jag behöver inte jobba 8 timmar om dagen och jag kapar upp en hel del av det jag fäller till ved direkt i skogen. Då är det skönt med en såg med lite extra drag. Men jag använder även mina mindre sågar och de är ju märkbart lättare och går utmärkt även de.

Jag tycker definitivt att du ska köpa 3-4 kedjor till ett svärd och slipa/fila mest hemma. I skogen växlar man bara kedja om det inte är så att den bara är lite träslö. Då fixar man det snabbt och bra med en fil.

Avatar Fallback

Re: Budgetera kedjor och svärd

Avslutat-02  
#568029 Helt riktigt tycker jag, att en såg är lite större gör inget om man avlastar den på stammen vid kvistning och använder hjärnan vid övrigt arbete så att kroppen inte tar stryk.

Avatar Fallback

Re: Budgetera kedjor och svärd

Richard B  
#568318 Tack för bra info om kedjor samt hur jag ska tänka ang vilken kubik av såg jag ska välja. Jag har surfat runt en hel del nu och det börjar kännas som att om man vill ha hög produktivitet så kanske man får köpa två sågar, med olika vikt och effekt. 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Budgetera kedjor och svärd

dhaglund  
#568319 Jo, visst är det så. Man ska gärna ha två sågar. Och en till om man ska såga plank. :) Men å andra sidan klarar en bra 50 cc såg det mesta.

Avatar Fallback

Re: Budgetera kedjor och svärd

Richard B  
#568350 Jo dom där 50cc verkar riktigt kompetenta! I budgeten så ingår en såg som heter Woodmizer och dom kostar en slant, vill inte ha en flaskhals med låg produktivitet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Budgetera kedjor och svärd

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568383 Jag funderar lite på @Richard B situation och behov.
Om det är så att det saknas lite kraft i armarna så vore det förmodligen bra att ha minst två olika stora sågar.
En "liten" såg för kvistning men kanske även fällning i viss utsträckning, typ Stihl 201, som är riktigt bra.
En lite "större" såg för större fällningar och som reservsåg om fastsågning sker eller haveri etc. Denna såg behöver inte vara mer än max 50 cc.
Om behov finns, för ex. vedsågning, och pengar vill läggas på en tredje såg kan ju en ännu större såg köpas.

Frågan om hur orken är i armarna kan vara ganska viktig och därför är nog en liten bra såg kanske viktigast att ha.
Om inte annat för att se hur mycket en liten bra såg kan prestera.
Sedan är frågan hur mycket arbete som ska ske per tillfälle?
Någon timme åt gången eller blir det heldagar?

Lycka till!

Edit: Svarade tyvärr inte på frågan om kedjor och svärd.
@Richard B, vad har du för såg/sågar för tillfället?

Avatar Fallback

Re: Budgetera kedjor och svärd

Richard B  
#569165 Sent svar det här, har surfa runt och läst på mer om motorsågar. Jag äger nu ingen såg utan sågat som amatör med Hva 40-50 CC och någon gång Hva 60 CC, även lättare Jonsered samt farsans elsåg med kabel och den är bedrövlig, varken jag eller polare är duktiga men vi arbetar säkert och följer alla regler men dolda spänningar är kluriga. Jag är sån där klant som har dykt ner i botten av pool och fick frakturer i nacken. mina överarmar, axlar och rygg har jag råstyrka i men händena och ben är jag klenare i och iom att jag bara kan göra snabb sprint på ca 15m så funkar inte sport utan det är bara skogsarbete som jag kan få ut max puls och svett så skogsarbete känns fantastiskt och det ger mig frihetskänsla. Sågar som är 70 CC är för tungt, kan inte röra mig snabbt och en "spark" som sågar kan ge blir för mycket för kraften jag har idag samt att jag behöver inte så stark. Svaga händer kan man hantera med sågning, mycket varför jag vill ha två sågar är för att jag har dålig teknik så en 50 CC som känns så lätt, den spänner jag mig onödigt mycket med och det känns när man arbetat längre tid så det vore det bra att kunna växla mellan en 50-60 CC och en 30-40 CC. Jag kommer såga 3-4ggr per vecka, ca 1-4 timmar per gång. Stihl 201 är en otrolig liten sak, osäker om Hva kan konkurrera med den som lätt såg. Tack för svar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Budgetera kedjor och svärd

dhaglund  
#569183 Med de krav du beskrev och med tanke på hur mycket du ska såga känns det som att fokus bör vara på en så bra liten såg som möjligt.

Jag har ingen erfarenhet av Stihl 201 men jag säga att min 024 (gammal 241) känns betydligt lättare än min 362 efter någon timme.

Vill du ha mest kraft och liten vikt kan man till och med trimma en 201 eller 241 en del.

Användarvisningsbild

Re: Budgetera kedjor och svärd

JensSkoog  
#569186
Richard B skrev:Stihl 201 är en otrolig liten sak, osäker om Hva kan konkurrera med den som lätt såg. Tack för svar.

HVA är det intet fel på als, men när det kommer till lätta, småsågar så är det väl
knappast någon som kan konkurrera med Stihl MS201, tyvärr. :sad:
Men, du skulle ju titta på några av dom lätta Husqvarna sågarna ochså. HVA 440 och 439. Den sista är en riktig lättviktare på bara 3,9 kg, likadan som MS201 och med samma cylindervolum, 35cc. :wink:

Avatar Fallback

Re: Budgetera kedjor och svärd

Avslutat-02  
#569187 Det är inte bara cylinder volym och vikten ni ska titta på, utan hur sågen är uppbyggd.

En Hva i den storleken är nästan alltid i plast i vevhuset....

Medans vissa Stihl är i aluminium magnesium. Håller mycket längre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).