Motorsåg och handhållet

Budgetera kedjor och svärd

44 inlägg 6877 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Budgetera kedjor och svärd

Richard B  
#567501 Hej
Jag känner att jobba i skog är något jag vill utveckla hos mig själv, förutom mitt vanliga yrke att på kvällar och helger arbeta mer i min skog med att bygga mitt lilla timmerhus samt producera och sälja brädor, sparrar etc. För att förstå alla kostnader så undrar jag hur ni som dagligen arbetar som timmermän samt övrigt skogsbruk och har motorsåg resonerar om hur många kedjor samt svärd ni kommer anv närmaste framtiden. Jag förstår att bok, ask och ek är ungefär 3ggr så hårt som furu och det sliter olika mycket på kedja. Men om ni arbetar 40 timmars, 160 timmar etc vad har ni då för tankar om när ni kommer behöva köpa nya kedjor samt svärd till en Hva 560 eller vad ni nu har, eller köper ni tre stycken kedjor och känner att det räcker fram till vintern och då köper ni tre nya kedjor samt ett nytt svärd?
Ni får även gärna dela med er erfarenhet om hur ni slipar/filar era kedjor, jag är efter skada lite klen i armar så handfila blir inte så bra. Jag får för mig att en batteridriven Dremel 8200 kan vara bra eller har någon en bättre idé?
Tack på förhand, jag uppskattar verkligen forum här och den sköna attityden ni har mot varandra. :smile:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Budgetera kedjor och svärd

Avslutat-02  
#567545 Hej du och välkommen in i gänget.

Ja, det där är en lite svår nöt de,,,, jag gör av med ca en kedja i veckan vid manuell huggning, och kanske en om dagen ibland flera i vissa typer av fällningar inne på tomtmark.

Jag filar med rundfilen. Tycker det blir bäst så.
Även på 28" svärd och kedja.


Köper alltid 3 kedjor och två svärd varje gång jag köper, för det går åt.

Vill alltid ha minst 2 kedjor med mig i skogen och ett svärd.

Användarvisningsbild

Re: Budgetera kedjor och svärd

halvproffs  
#567552
vinterrojarn skrev:Hej du och välkommen in i gänget.