Motorsåg och handhållet

Budgetera kedjor och svärd

44 inlägg 6877 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Budgetera kedjor och svärd

Richard B  
#567501 Hej
Jag känner att jobba i skog är något jag vill utveckla hos mig själv, förutom mitt vanliga yrke att på kvällar och helger arbeta mer i min skog med att bygga mitt lilla timmerhus samt producera och sälja brädor, sparrar etc. För att förstå alla kostnader så undrar jag hur ni som dagligen arbetar som timmermän samt övrigt skogsbruk och har motorsåg resonerar om hur många kedjor samt svärd ni kommer anv närmaste framtiden. Jag förstår att bok, ask och ek är ungefär 3ggr så hårt som furu och det sliter olika mycket på kedja. Men om ni arbetar 40 timmars, 160 timmar etc vad har ni då för tankar om när ni kommer behöva köpa nya kedjor samt svärd till en Hva 560 eller vad ni nu har, eller köper ni tre stycken kedjor och känner att det räcker fram till vintern och då köper ni tre nya kedjor samt ett nytt svärd?
Ni får även gärna dela med er erfarenhet om hur ni slipar/filar era kedjor, jag är efter skada lite klen i armar så handfila blir inte så bra. Jag får för mig att en batteridriven Dremel 8200 kan vara bra eller har någon en bättre idé?
Tack på förhand, jag uppskattar verkligen forum här och den sköna attityden ni har mot varandra. :smile:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Budgetera kedjor och svärd

Avslutat-02  
#567545 Hej du och välkommen in i gänget.

Ja, det där är en lite svår nöt de,,,, jag gör av med ca en kedja i veckan vid manuell huggning, och kanske en om dagen ibland flera i vissa typer av fällningar inne på tomtmark.

Jag filar med rundfilen. Tycker det blir bäst så.
Även på 28" svärd och kedja.


Köper alltid 3 kedjor och två svärd varje gång jag köper, för det går åt.

Vill alltid ha minst 2 kedjor med mig i skogen och ett svärd.

Användarvisningsbild

Re: Budgetera kedjor och svärd

halvproffs  
#567552
vinterrojarn skrev:Hej du och välkommen in i gänget.

Ja, det där är en lite svår nöt de,,,, jag gör av med ca en kedja i veckan vid manuell huggning, och kanske en om dagen ibland flera i vissa typer av fällningar inne på tomtmark.

Jag filar med rundfilen. Tycker det blir bäst så.
Även på 28" svärd och kedja.


Köper alltid 3 kedjor och två svärd varje gång jag köper, för det går åt.

Vill alltid ha minst 2 kedjor med mig i skogen och ett svärd.


:shock: :shock: :shock:
Det var i mitt tycke EXTREMT mycket.
Nog för att jag har massor av sten men jag är inte i närheten av dina siffror.

Användarvisningsbild

Re: Budgetera kedjor och svärd

anersimyra  
#567556 Sågar du i enbart rent virke fritt från grus i barken, skärper mot träslöhet vid varje tankning så håller en kedja runt 80 timmar oavsett träslag. Vad gäller svärd så börjar ett laminatsvärd bli väl glappt i spåret redan efter tre kedjor. Ett solitt sugi hara eller Oregon håller däremot i många hundratals timmar.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Budgetera kedjor och svärd

Avslutat-02  
#567558 Tänkte du på vid tomthuggning eller manuell huggning?

Jag filar alltid vid varje tank minst 4 gånger om dagen.

Sedan är ju mina siffror på ett ungefär, kan ju inte göra av med 3/4 kedja i veckan, men visst ibland kan den räcka i 2 veckor.
Men cirka.

Vid tomthuggning, där är jag van vid spik, sten,skruv och annat skit som äter och spräcker tänderna på kedjorna.....

Men vi har ju alla lite olika.

Användarvisningsbild

Re: Budgetera kedjor och svärd

Björn T  
#567560
anersimyra skrev:Sågar du i enbart rent virke fritt från grus i barken, skärper mot träslöhet vid varje tankning så håller en kedja runt 80 timmar oavsett träslag. Vad gäller svärd så börjar ett laminatsvärd bli väl glappt i spåret redan efter tre kedjor. Ett solitt sugi hara eller Oregon håller däremot i många hundratals timmar.. :-bd

Glömm inte tsumura svärd också ruskigt bra kvalite. :-bd

Avatar Fallback

Re: Budgetera kedjor och svärd

Avslutat-02  
#567561
anersimyra skrev:Sågar du i enbart rent virke fritt från grus i barken, skärper mot träslöhet vid varje tankning så håller en kedja runt 80 timmar oavsett träslag. Vad gäller svärd så börjar ett laminatsvärd bli väl glappt i spåret redan efter tre kedjor. Ett solitt sugi hara eller Oregon håller däremot i många hundratals timmar.. :-bd


Bra kedjor du har då, för de jag haft innan Biltema har då räckt ca en vecka.
Men jag filar mycket...

Svärd byter jag enbart när någon har knäckt till det, eller trissan har gått.

Användarvisningsbild

Re: Budgetera kedjor och svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567572 En kedja i veckan låter nog rätt vanligt. Svärd o drev är ju mer olika beroende på vad man har.
Har kund som körde ett år med samma svärd efter han tröttnat på att byta varannan kedja.

Har man lite bättre svärd som håller tio kedjor är ett bra tips att rotera dessa på samma svärd och drev så de slits jämt. Lite mer investering, men fler körda timmar per krona.

Avatar Fallback

Re: Budgetera kedjor och svärd

Avslutat-02  
#567584 Svärd tycker jag håller länge, kedjor som skrivet ca en vecka.

Men vissa är bättre eller sämre än andra, vissa väger mer eller mindre, mest en fråga om smak och tycke.

Man får prova sig fram, jag personligen kör helst med 15" på sågarna.

Användarvisningsbild

Re: Budgetera kedjor och svärd

JensSkoog  
#567589 Om du inte har händer eller armar till at fila, så vil jag rekommendera att du köper en maskinslip. (Dremel är inte något at satsa på för sågkedjor). Finns några att välja mellan, och dom flesta gör jobbet, men skulle styra unda dom billigaste. Senn är det ett jobb i sig själv att lära sig slipa så det blir bra, men det blir det :grin:

Jag sliper allt på en Stihl USG maskin, som jag ochså kan använda på häcksax och röjsågsblader, men
det finns lika bra maskiner av andra fabrikat ochså :wink:

Avatar Fallback

Re: Budgetera kedjor och svärd

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567590 Hade koll på förbrukningen av kedjor och svärd när jag gjorde en manuell slutavverkning , kedja räckte i ca 70 timmar svärd ca 250 timmar.
Slipar med batteridriven slip med slipstift, ett stift räcker till en kedja.
Har även en Oregon slip som man sätter i cigarettuttaget men den fungerar inte så bra, är för långsamma.
Med den batteridrivna slipen märker man att så fort batteriet börjar bli sämre och farten avta minskar skärpan på den nyfilade kedjan.
1558559072_20190522_225336.jpg

Användarvisningsbild

Re: Budgetera kedjor och svärd

anersimyra  
#567591
Björn T skrev:
anersimyra skrev:Sågar du i enbart rent virke fritt från grus i barken, skärper mot träslöhet vid varje tankning så håller en kedja runt 80 timmar oavsett träslag. Vad gäller svärd så börjar ett laminatsvärd bli väl glappt i spåret redan efter tre kedjor. Ett solitt sugi hara eller Oregon håller däremot i många hundratals timmar.. :-bd

Glömm inte tsumura svärd också ruskigt bra kvalite. :-bd

De är förstås riktigt fina och är nog i själva verket tämligen identiska med Tsumura vilket det var vad jag egentligen tänkte på.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Budgetera kedjor och svärd

anersimyra  
#567592
vinterrojarn skrev:
anersimyra skrev:Sågar du i enbart rent virke fritt från grus i barken, skärper mot träslöhet vid varje tankning så håller en kedja runt 80 timmar oavsett träslag. Vad gäller svärd så börjar ett laminatsvärd bli väl glappt i spåret redan efter tre kedjor. Ett solitt sugi hara eller Oregon håller däremot i många hundratals timmar.. :-bd


Bra kedjor du har då, för de jag haft innan Biltema har då räckt ca en vecka.
Men jag filar mycket...

Svärd byter jag enbart när någon har knäckt till det, eller trissan har gått.

Jodå, Husqvarnas Oregonproducerade kedjor är fina grejor.. :-bd :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Budgetera kedjor och svärd

Avslutat-02  
#567594 Ja det kan jag hålla med om.

Jag skulle ha skrivit lite mera här men jag blev lite upptagen på BB, där frun har nyss fött vårat 4 barn...
:ymparty: :-bd

Användarvisningsbild

Re: Budgetera kedjor och svärd

anersimyra  
#567595
vinterrojarn skrev:Ja det kan jag hålla med om.

Jag skulle ha skrivit lite mera här men jag blev lite upptagen på BB, där frun har nyss fött vårat 4 barn...
:ymparty: :-bd
. :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :ymparty: :-bd då får man gratulera.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).