Motorsåg och handhållet

Husqvarna 576

17 inlägg 11786 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 576

Huggis  
#37403 http://international.husqvarna.com/node ... &pid=88752

Dra på trissor, den är fortfarande lika tung. Vad är det dom på Husqvarna inte har förstått, när slog det slint i skallen på dom?


Jag är så sjukt besviken på Husqvarna och på deras kontakt med sina kunder.

Har skrivit till dom men inte fått ett endaste svar.


En annan detalj som jag retar mig på är hur dom skryter med att dom designat sågkroppen för att inte grenar ska fastna, hur tänkte dom när dom gjorde avlånga hål i kastskyddet, om något nu fastnar på sågen så är det där, och då stannar fanskapet.

Kan berätta att jag frågade en av dessa genier på Husqvarna när jag var på Elmia, då svarade designer: För att du ska kunna sikta. Hur i helvete siktar dom med sina sågar?!? Det är inte konstigt att en massa folk har fått gå.

Vad jag vill ha: Om dom inte kan sänka vikten på 372:an kan dom väl försöka kräma ur lite mer kraft ur den, Stihl har ju uppenbarligen lyckats med sin 441:a. Sen kunde dom ju fixat till kontakterna så dom inte trillar av stup i kvarten samt rätta till värmekontakten i handtaget så den inte trillar av.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37409 Det är inte rätt o blanda in 575-576 ihop med 372. Helt olika maskiner...

Det finns större cylindrar till 372.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 576

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37411
Huggis skrev:Vad jag vill ha: Om dom inte kan sänka vikten på 372:an kan dom väl försöka kräma ur lite mer kraft ur den, Stihl har ju uppenbarligen lyckats med sin 441:a. Sen kunde dom ju fixat till kontakterna så dom inte trillar av stup i kvarten samt rätta till värmekontakten i handtaget så den inte trillar av.


372: 6,3 kg, 5,3 hk
576: 6,6 kg, 5,7 hk
441: 6,7 kg, 5,6 hk

Vad är så lyckat med 441?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 576

Huggis  
#37413
th skrev:
Huggis skrev:Vad jag vill ha: Om dom inte kan sänka vikten på 372:an kan dom väl försöka kräma ur lite mer kraft ur den, Stihl har ju uppenbarligen lyckats med sin 441:a. Sen kunde dom ju fixat till kontakterna så dom inte trillar av stup i kvarten samt rätta till värmekontakten i handtaget så den inte trillar av.


372: 6,3 kg, 5,3 hk
576: 6,6 kg, 5,7 hk
441: 6,7 kg, 5,6 hk

Vad är så lyckat med 441?


576 utan värme i hantaget väger 6,6 då väger 372:an bara 6,1. Men vi som bor i Sverige och arbetar på vintern brukar vilja ha värme.

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37414 575XP och 575XPG väger båda 6,8 kg enligt de engelskspråkiga databladen. Kanske samma gäller för 576 eller kanske mer troligt att det är fel i databladen.

En koll på annan sida säger att 576 XPG väger 6,8 kg.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37431 Dessa produkt uppgifter är mer fingervisning än fakta.
Det stämmer inte på gramet, inte ens hektot i de flesta fall..

Att komponenterna som ger handtags värme ska väga två hekto tror jag inte riktigt...
Det är ingen kolpanna som sitter där i handtagen...

Ska man få en rättvis bild så får man kolla på tester gjorda an helst en utomstående part, men åtmistonde samma person som kollar olika modeller på samma sätt vid samma tidpunkt.

De ligger alla efter i effect/kg.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#37432 Mig veterligen så finns det bara en såg som inte "ljugit" om vikt/effekt och det är 262xp/xpg som var både lättare och starkare än vad som var uppgivet :)

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37433 Den var bra i effekt/vikt förhållande med! Ingen dum såg alls...

Avatar Fallback
Huggis  
#37450
Mange skrev:Dessa produkt uppgifter är mer fingervisning än fakta.
Det stämmer inte på gramet, inte ens hektot i de flesta fall..

Att komponenterna som ger handtags värme ska väga två hekto tror jag inte riktigt...
Det är ingen kolpanna som sitter där i handtagen...

Ska man få en rättvis bild så får man kolla på tester gjorda an helst en utomstående part, men åtmistonde samma person som kollar olika modeller på samma sätt vid samma tidpunkt.

De ligger alla efter i effect/kg.


Du som verkligen kan allt om allting, kan du förklara vad skillnaden på XP och XPG är?

   TS
Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37455 xp = utan värme
xpg = Med värme (Generator)
:D
eller en 372XPW den ska är på 74,7cc och 5,4hk enl hva själva, säljs inte i sverige 😡 frågan är om 372 serien tillverkas längre ?
mera info om 372xpw finnes här :D http://international.husqvarna.com/node ... &pid=35692

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37456 Sågmek har helt rätt. I begynnelsen av detta "G" stod det för Generator.
Det är inget nytt o kom nog på 240SG först så vit jag kan minnas utan att kolla listorna...

Det är lite delar som skiljer.
Strömbrytare, Kablar, generator under svänghjulet, värme slingor i handtaget o bågen. Dessa tillsammans väger nog inte 2hg.

Avatar Fallback
Huggis  
#37459
Mange skrev:Sågmek har helt rätt. I begynnelsen av detta "G" stod det för Generator.
Det är inget nytt o kom nog på 240SG först så vit jag kan minnas utan att kolla listorna...

Det är lite delar som skiljer.
Strömbrytare, Kablar, generator under svänghjulet, värme slingor i handtaget o bågen. Dessa tillsammans väger nog inte 2hg.


Tja antingen kollar man på officiella uppgifter eller så litar man på en snubbe på internet som tror sig veta det mesta.

   TS
Användarvisningsbild
Thunborg  
#37464 Man gör ganska klokt i att lita på snubben på internet :lol: Produktbladen är ju reklam och skryt från tillverkarn :shock:

Avatar Fallback
jokin  
#37474 Mange vet nog inte allt,men bra mycket iallafall!!!!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37481 Jag har aldrig nånsin påstått att veta allt, men har haft komponenterna i handen och tror att jag kan uppskatta vikten...

Jag har väldigt ofta fel o försöker lära från dem.

Saker jag var stensäker på för ett år sen har förkastats o reviderats eller stärkts i takt med att ny kunskap o erfarenhet dyker upp.

Efter att ha läst ett stort antal av uppgifter från de olika tillverkarna och upptäckt att de inte är konsekvet samma utan varierar i de flesta punkter de själva anger, så sjönk min trovärdighet på dem.
Detta gäller alla, generellt. De jag skulle kunna lita på lite mer än de andra är de gammla uppgifterna man kan hitta från Partner då det var självständigt, likaså Dolmar. Men även dessa får man ta med en nypa salt.

Bäst är o ta tag i sågen o ut o jämföra i stock!
Papper säger inte så hemskt mycket mer än en fingervisning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).