Motorsåg och handhållet

Ojämn gång på Stihl MS 261 c-m

32 inlägg 7970 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ojämn gång på Stihl MS 261 c-m

SweBreach  
#566533 Min såg har börjat gå väldigt dåligt! Vi full gas går den ner i varv och nästan dör. Sedan gå den upp igen....

Avstånd mellan Svänghjul o styrenheten ok.
Ljuddämparen ok.
Tändstift bytt.
Filter i bränsletanken ok.
Luftfilter ok.
Har t.o.m kopplat bort handtagsvärmen ifall den störde.

Är det någon på forumet som har tips och idéer vad jag kan kolla härnäst i min felsökning?

Tacksam för förslag!!!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ojämn gång på Stihl MS 261 c-m

Avslutat-02  
#566535 Provat att öppnat tanklocket medans sågen går?

Provat spraya WD40 runt omkring på olika ställen medans sågen går?
Då ändras gången om den tjuvluftar.

Hur uppstod problemet?
Har den stått länge eller har du bytt bränsle?

Kolla membranen, slangen, dekompventilen........

Avatar Fallback

Re: Ojämn gång på Stihl MS 261 c-m

Ldsaren  
#566537 Har haft samma på min 450 röjsåg ....fullt med skit i det lilla nätet i förgasaren , den gick bra på tomgång o lite gas men dog på fullt .
Rengöring av förgasare sen blev det perfekt.

Användarvisningsbild

Re: Ojämn gång på Stihl MS 261 c-m

anersimyra  
#566545 Gör en återställning genom att köra den i kallstartsläget i nittio sekunder och stäng sen av sågen, viktigt är att inte röra gasen under de nittio sekunderna.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Ojämn gång på Stihl MS 261 c-m

JensSkoog  
#566557 Skulle testa ut det "anersimyra" rekommenderar först, och om det inte funkar, så skulle jag kollat förgasaren.

Avatar Fallback

Re: Ojämn gång på Stihl MS 261 c-m

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566963
anersimyra skrev:Gör en återställning genom att köra den i kallstartsläget i nittio sekunder och stäng sen av sågen, viktigt är att inte röra gasen under de nittio sekunderna.. :-bd

Har en 241, ny i höstas, som börjat stöka vid start, dör när man ska varva upp. Börjat nu när det blivit varmt ute.

Avatar Fallback

Re: Ojämn gång på Stihl MS 261 c-m

Avslutat-02  
#566974 Då skulle jag lämna in den på garantin.
I övrigt om sågen var äldre skulle jag borra hål i ljuddämparen. Annars låter det som mjukvaran.

Användarvisningsbild

Re: Ojämn gång på Stihl MS 261 c-m

JensSkoog  
#566985
bengt.a skrev:Har en 241, ny i höstas, som börjat stöka vid start, dör när man ska varva upp. Börjat nu när det blivit varmt ute.

Då skulle jag dra raka vägen till min ÅF och få den servat. Ny såg ska inte vara så.
Men kolla luftfilter först :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ojämn gång på Stihl MS 261 c-m

Björn T  
#566998
Kan det vara samma fel som visas i klippet

Användarvisningsbild

Re: Ojämn gång på Stihl MS 261 c-m

traktorz  
#567503 Klippet var visserligen på en MS362C-M och ett förgasarfel.
Förgasarfel är luriga, vi behövde byta förgasare på vår MS362, bara membran-byte hjälpte tyvärr inte. Dyrt blev det.

M-Tronic & Auto-Tune & CarbControl behöver normalt aldrig resettas av användaren, ty den ställer in sig så småningom till optimala värden. Är det däremot ett förgasarfel eller ett hårdvarufel i botten, så kan mjukvaran försöka kompensera, med varierande mystiska gångproblem som följd.

En verkstad kan ju göra en diagnos på sågar med M-Tronic & Auto-Tune & CarbControl, vilket kan ju vara en bra början.

Användarvisningsbild

Re: Ojämn gång på Stihl MS 261 c-m

SweBreach  
#567567 Här kommer svaret på varför min 261:a inte mådde så bra. Av någon oklar anledning var det en hinna på filtret i förgasaren. Efter detta rengjordes blev sågen som ny. Ngn som haft något liknande tidigare?😎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ojämn gång på Stihl MS 261 c-m

JensSkoog  
#567585
SweBreach skrev:Här kommer svaret på varför min 261:a inte mådde så bra. Av någon oklar anledning var det en hinna på filtret i förgasaren. Efter detta rengjordes blev sågen som ny. Ngn som haft något liknande tidigare?😎

Märkligt :???:
Hinnan måste ju vara något som har kommit dit med bränslet.
Undrar vad det kan ha varit. Aldrig haft något som det själv.

Avatar Fallback

Re: Ojämn gång på Stihl MS 261 c-m

Avslutat-02  
#567586 Vissa förgasare har en hinna inuti, och när den släpper då kan man få lite problem.

Användarvisningsbild

Re: Ojämn gång på Stihl MS 261 c-m

morslillaolle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567723 Hej!
Kör ni dessa nya sågar tex stihl ms 241 c-m endast med alkylatbensin?
Eller även ”vanlig” motorspgsblandning olja/bensin?
Har köpt en 241 cm går några minuter sedan dör o startar ej. Körd på vanlig blandning. Ej alkylat.

Användarvisningsbild

Re: Ojämn gång på Stihl MS 261 c-m

JensSkoog  
#567728 Jag körer alla mina sågar och röjsågar på Stihls alkylat.
Skulle inte använda macksoppa als. :wink:

Är din 241 ny eller begagnad, @morslillaolle?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).