Motorsåg och handhållet

kjøpt Husqvarna 254 Xpg, hjelp med Gjettning av årsmodell..

10 inlägg 4196 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

kjøpt Husqvarna 254 Xpg, hjelp med Gjettning av årsmodell..

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566335 Hei, fikk kjøpt rimlig en hq 254 xpg av en Kar i min kommune da han hadde en mindre sag og knapt brukade 254" an.
Har varit ute efter en større sag men synes at feks en ny hq 555 bli lite dyr da jag inte huggar så mye kubik i året.

Er det noen spes svakheter jag bør kjenne til. Å noe jag bør være obs på. Er det en god sag?
Lurer å på identifikasjon av årsmodell han jag kjøpade den av gissade han hadde kjøpt den ny på børjan av 90 tallet men fant tyvarr inte igjen instruksjonsbok og kjøpekontrakt.

Har 13" sverd på mine 2andre lite mindre motorsager men kunne tenkt mig lite større på denne, tenker at er ca 16" lågom størrelse, bli nok brukt hovedsaklig til fallning og skapning av grove stokkar denne, kanskje lite kvistning. Fikk bare med et 13" sverd å kjede når jag kjøpte sagen.
Her er 2 bilder.

Mvh Trond R.
1557755058_20190510_203102.jpg

1557755072_20190510_203328.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: kjøpt Husqvarna 254 Xpg, hjelp med Gjettning av årsmodel

Avslutat-02  
#566336 En liten sprängskiss, men jag kan tyvärr inte riktigt säga från vilket år den är ifrån.
Men jag gissar år 1997.
Men det går galant att köra 16" svärd på den.
Lättare med 15". Har haft lite tendens att vilja bli för varma, så låt den vila med jämna mellanrum, så går det bra.
Lycka till. :-bd
Senast redigerad av Avslutat-02 mån 13 maj 2019, 15:27, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: kjøpt Husqvarna 254 Xpg, hjelp med Gjettning av årsmodel

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566337 Gratulera med ny sag, men trur da er lettare med 15 enn 16 men fins vel da og.

Användarvisningsbild

Re: kjøpt Husqvarna 254 Xpg, hjelp med Gjettning av årsmodel

anersimyra  
#566345 Du har skaffat dig en riktig ” kanonsåg ” som vi säger i Sverige.. :-bd jag körde min 254 stenhårt i 15 år tills jag gav bort den till en fattig vän.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: kjøpt Husqvarna 254 Xpg, hjelp med Gjettning av årsmodel

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566351 Denna är tillverkad 1992. V.39. Stämmer med utseendet med.
Tog friheten att lägga till den i 254'ans serienummerlista.

Avatar Fallback

Re: kjøpt Husqvarna 254 Xpg, hjelp med Gjettning av årsmodel

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566363 Takk takk, da har jag fått lite info fram flere av dere og fikk tilslutt vite årsmodell på den av Mange. 92 modell. Produsert i vecka 39.
Kommer nok gå for 16" sverd og kjede på denna sag.
Tenker maste gå utan at den blir for varm da.
Vet dere hvilket år dom kom med dekompresjons ventil? Synes den er tung nok å dra i gang så tenker det kan være en smart oppgradering.


Ps. Dette er en XPG model og Inte en Xp som du har skrevet i ditt register Mange(chainsawcollectors.se) maste ju få alle opplysninger rett :-bd fin sida du har, skal registrera mine andre sagor å dær :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: kjøpt Husqvarna 254 Xpg, hjelp med Gjettning av årsmodel

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566372 Viss eg får gi ett råd så prøv med X cut kjeda på den

Avatar Fallback

Re: kjøpt Husqvarna 254 Xpg, hjelp med Gjettning av årsmodel

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566392 Er det greit å file opp igjen et x-cut kjede sammenlignet med et vanlig kjede. Ikke turt å prøve det enda selv om jeg ser ser flere har god erfaring med det 👍 :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: kjøpt Husqvarna 254 Xpg, hjelp med Gjettning av årsmodel

JensSkoog  
#566398 Fil i vei - ingen problemer med det.

Användarvisningsbild

Re: kjøpt Husqvarna 254 Xpg, hjelp med Gjettning av årsmodel

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566483
Norske_Trond skrev:Ps. Dette er en XPG model og Inte en Xp som du har skrevet i ditt register Mange(chainsawcollectors.se) maste ju få alle opplysninger rett :-bd fin sida du har, skal registrera mine andre sagor å dær :smile:

Det är nu tillrättat.
Bara svara på trådarna som ligger där. Eller ännu bättre, lägg in sågarna med nummer i biblioteket så läggs de till efterhand med länk till biblioteket.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).