Sida 30 av 30

Re: Motorsågar före 2017

Postat: ons 20 okt 2021, 16:13
av Williamm
anersimyra skrev:
Prästtorpar'n skrev:Jag kan inte säkert minnas vad jag hade för sågar där den vintern. En lite större (fanns Husqvarna 262 år 2000?) och en mellanklass (kan det ha varit en 254?).
Det är ganska troligt att min arbetskamrat hade en Jonsered 2055, ja. Det visade sig alltså vara en mer driftsäker såg än Husqvarnorna under sådana förhållanden.

Jag äger i dag en 2156. En mycket, mycket bra såg. En av de bästa jag haft, men nu läcker den olja i den där skarven mitt fram, som många sågar, både Husqvarna och Jonsered, ofta gör med tiden.

Visst fanns både 262 och 254 år 2000 då de båda är 90 tals konstruktioner🙂👍

Japp!

Re: Motorsågar före 2017

Postat: ons 20 okt 2021, 16:14
av Williamm
Prästtorpar'n skrev:Jag kan inte säkert minnas vad jag hade för sågar där den vintern. En lite större (fanns Husqvarna 262 år 2000?) och en mellanklass (kan det ha varit en 254?).
Det är ganska troligt att min arbetskamrat hade en Jonsered 2055, ja. Det visade sig alltså vara en mer driftsäker såg än Husqvarnorna under sådana förhållanden.

Jag äger i dag en 2156. En mycket, mycket bra såg. En av de bästa jag haft, men nu läcker den olja i den där skarven mitt fram, som många sågar, både Husqvarna och Jonsered, ofta gör med tiden.

Tack!

Både 2055 och 2156 är sågar jag letar efter.

Det där med oljan är nog ganska typiskt. Både 357/2156 och tidiga 560 hade problem med det av vad jag hört. Men det är "bara" klyva vevhuset och limma med ny packning. Det borde varit en skruv till vid oljetanken.

Re: Motorsågar före 2017

Postat: ons 20 okt 2021, 16:37
av johan eriksson
Bästa sättet att undvika sådana problem är att låta barkstödet sitta kvar, det gör att kraften träffar direkt på skruven istället för i skarven.
Sen om man har ett slätt eller ett med taggar är en smaksak.

Re: Motorsågar före 2017

Postat: ons 20 okt 2021, 17:06
av Prästtorpar'n
Då var det säkerligen en 254 och en 262 jag hade vid den tidpunkten, som visade sig helt underlägsna Jonseredarna under de förhållandena.

Re: Motorsågar före 2017

Postat: ons 20 okt 2021, 17:26
av anersimyra
Prästtorpar'n skrev:Då var det säkerligen en 254 och en 262 jag hade vid den tidpunkten, som visade sig helt underlägsna Jonseredarna under de förhållandena.

Du hade väl gjort som jag och kastat snöskydden i soporna det första du gjorde..😅

Re: Motorsågar före 2017

Postat: ons 20 okt 2021, 19:52
av Prästtorpar'n
Slängt dem hemma någonstans. Fick skaffa nya. Jag har mängder med aldrig använda små blåa plastbitar överallt.

Re: Motorsågar före 2017

Postat: ons 20 okt 2021, 21:04
av anersimyra
Men i en vinterfin skog är det såpass lite damm att man gott kan köra utan luftfilter..😃👍

Re: Motorsågar före 2017

Postat: ons 20 okt 2021, 21:39
av Mange
De sista såldes här under 2000 då 357 kom ut i skogarna och ersatte 254, 257, 262.
Produktionen fortsatte i Ryssland lite till med 254, 262, 262XPH och 261 några år till, avslutades mer o mer och sist avslutad var 262XPH.

Det är egentligen en 80'tals konstruktion. Startade med 154 sen 254 '86 senare kom 262 och 257.
261 och 262XPH såldes mig veterligen aldrig här.

Re: Motorsågar före 2017

Postat: lör 11 jun 2022, 07:12
av DennisCA
Mange skrev:Jo. Det är lite luddigt sånt här med marknadsföring.
Det räknades då som semipro men hade fler drift timmar än proffs såg idag.
Lite för att få andra elux såg att framstå bättre i marknadsföringen.


Den styvmoderliga behandligen av Jonsered började tidigt ser man. Man blev nog besviken då Jonsered inte kunde fortsätta som oberoende märke.