Sida 15 av 30

Re: Motorsågar före 2017

Postat: fre 21 aug 2020, 21:38
av totte
Enda anledningen att göra nåt sånt är förstås utmaningen att se om det går att göra. Resultatmässigt är det knappast så att någon av sågarna skulle vinna på nåt byte. 346 är ju en rejäl tvåtaktare av klassiskt snitt, justerbar förgasare, ingen friskluftsport och en välbeprövad tändmodul. Svårt att göra den bättre.

550 med sin friskluftsport är väl ytterst tveksamt om den går att få att fungera med en klassisk förgasare.

Men som sagt, det finns ju den där lusten att se om det går att göra. Bara att hitta några lagom vrak och börja skruva 😎

Re: Motorsågar före 2017

Postat: fre 21 aug 2020, 22:40
av Mange
Tändsystemet på dessa miljöfläktar är faktiskt inte så dumt. Det hade gett bra snurr i en såg som 357.
Det borde gå och dela på bränsle och tändsystem på nåt vis.

Re: Motorsågar före 2017

Postat: fre 21 aug 2020, 22:41
av Williamm
Vad är särskilt med "miljöflektständsystemet"?

Re: Motorsågar före 2017

Postat: fre 21 aug 2020, 22:44
av Mange
Det är adaptivt. Det "Lär sig" eller anpassar sig om man så önskar utrtrycka det.
Det här är inte bara en fast tändkurva efter varvtal utan den anpassar sig.
Det gör det hela mer optimerat för vad man sysslar med just nu.

Re: Motorsågar före 2017

Postat: fre 21 aug 2020, 22:51
av Williamm
Tack! det finns att köpa separat tändmodul till 560 och och 550. Jag ska nog testa det på 346/357 någon gäng.

Re: Motorsågar före 2017

Postat: lör 22 aug 2020, 07:45
av Mange
Kolla upp detta ordentligt först. Det är mer till det än man tror..

Re: Motorsågar före 2017

Postat: lör 22 aug 2020, 10:26
av Williamm
Nu förstår jag inte hur du menar. Men jag väntar tills jag får tag på en 550/560 att plocka från, det går j alltid att byta tillbaka.

Re: Motorsågar före 2017

Postat: lör 22 aug 2020, 10:35
av Avslutat-02
Ytterst tveksam att det passar, annars hade det varit så från Hva.

Har för mig att spolen är i helt annan uppbyggnad än den till 346..
Det är inte mycket som kommer att fungera, utan man måste tillverka delar för att kunna montera dessa delar på sångarna...
Då är det andra frågor som uppstår..
Får det plats?
Finns tiden?
Har jag verkligen utrustningen som krävs?
Vad kommer detta att kosta..?
Är det värt det?
Undrar varför ingen försökt hittills?...

Re: Motorsågar före 2017

Postat: lör 22 aug 2020, 10:40
av Williamm
Mange sa att det borde funka på 357.

Re: Motorsågar före 2017

Postat: lör 22 aug 2020, 10:49
av Avslutat-02
Tveksamt..
Det skulle man ha sett vid det här laget isåfall.
Det är inte bara att bulta fast och köra..

Hur ska datorn få information från spolen när inte datorn finns?
Förgasaren och spolen är sammankopplade genom datorn.
Datorn måste ha strömmen från spolen och Svänghjulet för att fungera, det är därför det tar några extra drag/ryck innan en 500 serie startar emot en 300 serie...

Re: Motorsågar före 2017

Postat: lör 22 aug 2020, 10:53
av Williamm
Aha! Nu förstår jag det går inte att separera 500 systemet så lätt.

Re: Motorsågar före 2017

Postat: lör 22 aug 2020, 10:58
av Avslutat-02
Nej precis.
Utan datorn så är spolen ganska tråkig.
Den är då som vilken som helst, förutom att den är designad att jobba efter datans verksamhet.
Medans en vanlig följer kurvan...

Har vi tur så ser vi en extern dator och lösa komponenter som är utbytbara från varandra.
Men det tror jag inte kommer att ske förens man lagt ner det mesta av 2-taktarna...

Re: Motorsågar före 2017

Postat: lör 22 aug 2020, 11:25
av Mange
williamm skrev:Mange sa att det borde funka på 357.

Nja, inte direkt så...
Mange skrev:Jag har ofta funderat på detta. Speculerat i 357 och 560 tändning förgasare..
Men det är mycket jobb....
Men den tändningen i 357 hade varit kul o prova...


Jag vill påstå det är mer än krångligt. Inte bara flytta för de är helt olika i uppbyggnad.

Tror på idén med en konventionell motor som 357 och vassare tändning.
Är helt säker på att om den har det och insprut behövs ingen miljöfläktsmotor. + Mer brum i grejerna...

Re: Motorsågar före 2017

Postat: lör 22 aug 2020, 11:33
av anersimyra
vinterrojarn skrev:Tveksamt..
Det skulle man ha sett vid det här laget isåfall.
Det är inte bara att bulta fast och köra..

Hur ska datorn få information från spolen när inte datorn finns?
Förgasaren och spolen är sammankopplade genom datorn.
Datorn måste ha strömmen från spolen och Svänghjulet för att fungera, det är därför det tar några extra drag/ryck innan en 500 serie startar emot en 300 serie...

Då torde min 550 vara unik då den alltid startar ( tänder i chokeläge ) på första rycket och går igång på andra. Varm så startar den alltid på första utan halvgasläge..👍😃 346:an kräver dock alltid minst tre drag i chokeläge innan den tänder för att därefter alltid kräva halvgasläge för att starta..🙂

Re: Motorsågar före 2017

Postat: lör 22 aug 2020, 11:37
av Mange
Det är inte så vanligt 550 är så lättstartade. Jag har inte fått se nån sån än. Det kommer kanske..