Motorsåg och handhållet

Biologisk olja=stopp

6 inlägg 3331 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Biologisk olja=stopp

Yanmar 1502d  
#37304 Hej!
Har en Stihl 361 som jag kör med biologisk olja. ( Självklart). Men oljan skapar proppar i oljesystemet som gör att kedjan inte smörjs om sågen har fått stå oanvänd. Detta har inte hänt på min Jonsered som jag dock använder oftare. Reparatören sa att med bio olja så bör man använda sågen regelbundet och när sågen står så klumpar oljan sig. Känns fel att man ska behöva lämna in sågen då och då för detta bara för att man tänker på miljön.
vill inte byta olja eftersom jag kör mitt sågverk på bio då det står inomhus samt att jag vill värna om miljön.

Har någon annan upplevt detta och kan det vara så att Stihl är känsliga?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37308 Detta är nog inte såg märket i sig eller modell relaterat utan har med oljans egenskaper att göra.

Inget ovanligt i såg av andra märke o modeller heller...

Hur miljövänligt det är vet jag inte, det strular för de som inte använder sågen så ofta. Veg oljorna som funnits tidigare var rena mardrömmen för de som hade dem i fritids eller hobby bruk där de kan stå ett bra tag...

Styva kedjor, drev som sitter, igensatta pumpar, såg som ser ut som en ända stor klump med kåda är väl de effekter som jag reagerat på...

Syntet oljor finns ju med, de är bättre, men om de är miljövänliga kan jag inte avgöra.

Mineral olja är det som jag tycker funkar bäst för de flesta, om det inte är av de billigaste...
Det kanske inte är politiskt korrect men för en som använder en liter av den ena eller andra kanske det finns andra åtgärder man kan ha mer effekt av för att förbättra miljö.
Ofta ser jag de som kommer o säger att de skulle bara ta några buskar eller lite sly, då finns det ju andra verktyg som funkar bättre än såg o är betydligt vänligare mot miljö.
Svans, grensax, yxa o bågsåg är nog det som många skulle fundera på istället för val av bränslen, oljor o sågmodeller.
Det stämmer kanske inte på dig precis, men i en miljödiskussion borde dessa i alla fall nämnas.

Avatar Fallback
Yanmar 1502d  
#37310 Helt rätt att yxa och grensax ska nämnas i miljösynpunkt.

Jag gör av med ung. 25 liter olja per år varav cirka hälften i motorsågarna. Om det är mycket eller lite är jag fel man att avgöra men det ser mycket ut om man häller ut allt på en gång så då vill jag gärna köra med det som skonar bäst. Jag får väl helt enkelt börja såga mer grovt så att Stihlen också får gå lite. Nästa gång det händer så vet jag i alla fall nu hur jag ska fixa det så att jag slipper lämna in den för dyra pengar.
Slapp dock betala denna gång utan det gick på garantin vilket jag tycker var schysst.

Vi har bra affärer i Sundsvall!!!

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37311 Byt till mineralolja, tyvärr så klibbar den biologiska sig fast för mycekt , både på filar & i olja filter/munstycken. du behöver tävtta kjejdan inna du kör med filen om du inte vill byta fil efter varje filande.

Försök få en såg att pumpa olja som stått över sommaren (4-5 månader)
finns bara ett sätt, dränki diesel torka rent och börja om med mineral olja.

kör själv med Misab´s minerla olja. funkar kanon.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37399 Arborol kanske!! :)

Magnus M

Avatar Fallback
Fisketorp  
#37818 Funkara inte att köra på biologisk och sedan när sågen ska bli stående (för det krävs väl lite längre än några veckor för att det ska klibba igen?)

Hälla i en slatt mineral/disel/annat för att skölja rent kanalerna.
lite bökigare men då kan man ju iallafall tuffa på med ny miljövänligt gott gott när det är dags för sågsäsong.

om det nu funkar då=P

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).