Motorsåg och handhållet

Stihl KM130 brukt som ryddesag

11 inlägg 1919 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl KM130 brukt som ryddesag

Initium  
#563456 hei
jeg har en flett ny kombisag fra Stihl, en KM130.
Den ble kjøpt som gresstrimmer til kona, men hun foretrekker EL.
Jeg har full bæresele, og skikkelig bæresele til saga, og det er for galt at den bare ligger der.

Jeg har kjøpt gressblad, som aldri har vært i bruk.

Går det å sette på ryddeblader, og bruke denne til litt lett førstegangsrydding ? Altså for å bekjempe lauvoppslag osv ?

Saga er ikke optimal, men den er den eneste jeg har... har prøvd å selge den, men den er verdiløs som bruktmaskin, og da syns jeg jo den burde komme til nytte....... som reserve-ryddesag i det minste !

Hva blad setter jeg på den ?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl KM130 brukt som ryddesag

Avslutat-02  
#563458 En strandklinga 200\20 mm borde göra jobbet galant.
eftersom strandklingan behöver ha mindre kraft för att rotera så tycker jag att denna borde fungera.

Avatar Fallback

Re: Stihl KM130 brukt som ryddesag

Initium  
#563461 Jeg har noen gressblader, med 25mm senterhull ( tror jeg ) 4112/00 D fra Stihl.

Hva er en strandklinga ?

Disse er dog aldri brukt før...

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl KM130 brukt som ryddesag

Avslutat-02  
#563463 http://www.strandklingan.com/

kolla runt lite, bra grejer....

Avatar Fallback

Re: Stihl KM130 brukt som ryddesag

Initium  
#564677 Ble inspirert av " ut å rôj " filmene, og kjøpte med et 200mm Stihlblad fra butikken tirsdag, siden 1ste mai var skogsdag.
Fikk testet såvidt og joda, saga fungerte egentlig greit. Den 40år gamle bæltunge Jonsred RS52 saga, får nå ligge i boden, helt umulig er den blitt å starte også.....

Den lille Stihl kombimotoren klarer galant kratt, buskas og småbusker opp til ca en ølburk sin storlek, og jeg har 2 mellomstore felt som KUN inneholder sånne "løvoppslag " som vi sier på norsk, mens granplantene er for små til å trenge avstandsregulering enda.

Det er mamma som har plantet der, fantastisk flott planting, jeg må få tatt noen bilder neste gang jeg jobber der !

Så, selv om selve rydder-foten neppe varer evig, kostet den så lite at det absolut var sucess. Selv om Stihl 4mix motoren høres helt idiotisk ut når den går....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl KM130 brukt som ryddesag

JensSkoog  
#564698 KM 130 har en riktigt trevlig, liten fyrmix motor som bluddrar och går och levererar
utan att skrika och yla som tvåtaktare gör. Det vet grannarna att värdsätta när jag använder med som häcksaxförsatsen.
Samma motor i den som i Gräsröjaren FS130 och teleskopsågen HT.
Den går fint att använda med sågblad i klenrøjning.
Själv använder jag den mycket i röjning som et billigt alternativ till Husqvarnas ryggburne kedjeröjare med svärd och kedja. I tät, eftersatt röjning där det finns sju åttameters granar på en kvadratmeter och där jag kämpar mot hassaldungor och sälg, är den suverän :-bd

Avatar Fallback

Re: Stihl KM130 brukt som ryddesag

Initium  
#564701 ja, min pappa var usikker om den motoren var helt frisk. Høres ut som en ... 4 takter.... 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl KM130 brukt som ryddesag

JensSkoog  
#564719
Initium skrev:ja, min pappa var usikker om den motoren var helt frisk. Høres ut som en ... 4 takter.... 😉

4-mix betyder ju att den går på tvåtaktsbensin, men att den har ventilar som en fyrtaktsmotor. Det gör att den inte snabbvarvar som en tvåtaktare, men den har ett mycket bra seg-och bottendrag.

Avatar Fallback

Re: Stihl KM130 brukt som ryddesag

Avslutat-02  
#564725 Detta är intressant, då jag för ca 7 år sedan köpte en Dolmar typ gräsröjare, 4-takt.

Den gick på ren bensin och hade oljebehållare på sidan.

Jag byggde om den till skogsröjare, med var seg och hade inte varvet men åh va skönt det var att kunna gå med en proffs sele, fanns ingen vikt och sågen lät nästan ingenting. Det gick hur bra som helst att röja upp till ca 5 cm i roten.

Jag sålde den till min bror när han köpte hus.
Jag hade för dåligt med jobb åt den men jag saknar den än i dag...

Var aldrig oroliga att sågarna är för små utan det är mest hur man använder dem som felet ligger....

Avatar Fallback

Re: Stihl KM130 brukt som ryddesag

Initium  
#564728 Bæreselen er for dårlig, ser det fins en proffsele til denne også, den vil jeg faktisk vurdere kjøpe, for dette var litt gøy !

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl KM130 brukt som ryddesag

Avslutat-02  
#564729 och ännu roligare blir det med en riktig sele. :-bd :-bd :-bd :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).