Sida 4 av 5

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Postat: sön 14 apr 2019, 17:03
av Mange
Den cylindern får du svarva ner lite så blir du väl av med det problemet.
Har sett liknande skador då de bytt bränslen, men hittills inte sett det på nån såg som gått på Aspen sen ny.
Nån XTurq med kass vevlager o större skador än så har jag sett fast de gick på aspen.

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Postat: sön 14 apr 2019, 17:09
av Mange
knaggen skrev:Läs sid 17 där får du ett svar på cc volymen i toppen


Är det detta du menar?

Reducing the squish clearance is not easy, you can't just machine 1mm, or
whatever, off the head as the compression ratio would end up many numbers too high.
Also you must be sure not to reduce the clearance so much that the piston will bang
into the head at high rpm. The clearance required will vary from engine to engine, and
also on how careful you intend to be each time you replace a piston, rod or barrel.

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Postat: sön 14 apr 2019, 18:09
av knaggen
Mange skrev:Den cylindern får du svarva ner lite så blir du väl av med det problemet.
Har sett liknande skador då de bytt bränslen, men hittills inte sett det på nån såg som gått på Aspen sen ny.
Nån XTurq med kass vevlager o större skador än så har jag sett fast de gick på aspen.

Och vad händer då med ett squis band på 1.4mm i original.

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Postat: sön 14 apr 2019, 18:10
av knaggen
Mange skrev:
knaggen skrev:Läs sid 17 där får du ett svar på cc volymen i toppen


Är det detta du menar?

Reducing the squish clearance is not easy, you can't just machine 1mm, or
whatever, off the head as the compression ratio would end up many numbers too high.
Also you must be sure not to reduce the clearance so much that the piston will bang
into the head at high rpm. The clearance required will vary from engine to engine, and
also on how careful you intend to be each time you replace a piston, rod or barrel.

Det står något om cc där med.

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Postat: ons 17 apr 2019, 08:43
av Röjkvist
Ps det var en motor på Honda rs250 som jag fick att utveckla 105hk på bakhjulet sug på den karamellen
men Aprilia rs250 gick att få ut 110hk på bakhjulet.

I senaste Classic Bike finns ett reportage om Honda NSR. Den utvecklade 83hkr.
Antar att ni vann VM med er 105 hästara :mrgreen:

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Postat: ons 17 apr 2019, 20:48
av knaggen
Röjkvist skrev:
Ps det var en motor på Honda rs250 som jag fick att utveckla 105hk på bakhjulet sug på den karamellen
men Aprilia rs250 gick att få ut 110hk på bakhjulet.

I senaste Classic Bike finns ett reportage om Honda NSR. Den utvecklade 83hkr.
Antar att ni vann VM med er 105 hästara :mrgreen:

Wikipedia kan du nog läsa eller fablernas värld .
https://sv.wikipedia.org/wiki/Honda_NSR125

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Postat: lör 18 maj 2019, 16:09
av Avslutat-02
Har nu kört på ca 20 L av aspen racebränsle.
Sågen går bättre, har blivit bränslesnål.

Förr räckte en tank 1 Tim och 45 min ca.
Nu räcker den 2 timmar och 30 min ca.

Blandade i helsyntetisk olja, och sedan provade jag.

Aldrig mera aspen vanlig 2-takt.
:-bd

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Postat: lör 18 maj 2019, 17:04
av Mange
Vilken såg är det?

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Postat: lör 18 maj 2019, 18:30
av HL.Rigging
vinterrojarn skrev:Har nu kört på ca 20 L av aspen racebränsle.
Sågen går bättre, har blivit bränslesnål.

Förr räckte en tank 1 Tim och 45 min ca.
Nu räcker den 2 timmar och 30 min ca.

Blandade i helsyntetisk olja, och sedan provade jag.

Aldrig mera aspen vanlig 2-takt.
:-bd

Hur får du sågen att gå i 2,5 timmar?
Är det på tomgång?

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Postat: lör 18 maj 2019, 19:06
av Avslutat-02
Det är en Jonsered 2256W röjsåg.

Nä har aldrig varit problem med detta förr,
Vet en som röjde med en hva 355 som gick i nästan 3 timmar.

Det gäller att gasa precis så mycket som behövs. Man kan inte pumpgasa emellan varje stam då.
:-bd

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Postat: lör 18 maj 2019, 20:23
av Mange
Jag testade det med 357, 372 och 5000, 7900. Märkte ingen större skillnad som jag kommer ihåg.

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Postat: lör 18 maj 2019, 20:27
av Avslutat-02
Jag skulle tro att det är liten skillnad på en 550-560-2252-2253-2258.
Jag har inte haft tid ännu men jag ska kolla skillnad på cs 2186.

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Postat: lör 18 maj 2019, 20:55
av anersimyra
Det torde väl vid det här laget vara fastslaget att ett bränsle med ett högre oktantal än 95 är fullständigt onödigt i en standardsåg då det högre oktantalet tillför noll och intet .. :d

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Postat: lör 18 maj 2019, 22:00
av Avslutat-02
Aspens tävlingsbränslen Aspen R och Aspen+ är två högoktaniga specialbränslen med en effektivitet som ligger i topp.

Passar allt från motorsport till standardmotorer där maximal prestanda är högsta prioritet. Minskar risken för knackning, ger renare avgaser med mindre rök och sot. Tål också lång tids lagring utan att tappa kraften.

Lämpligt till alla typer av tävlingsfordon som bilar, motorcyklar, snöskotrar, gokartar och båtar.

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Postat: sön 19 maj 2019, 07:27
av Mange
Det finns många fördelar och det blir bättre förbränning.
Just knackning är not inte nåt man behöver oroa sig för eftersom sågarna ska klara rätt kass bränsle utan knack.
Frågan är som alltid om det märks så det är lönt. Om vinsten är värd priset så visst.
Aspen+ har jag aldrig provat.