Motorsåg och handhållet

Aspen racebränsle i sågen.

63 inlägg 8023 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561932 Den cylindern får du svarva ner lite så blir du väl av med det problemet.
Har sett liknande skador då de bytt bränslen, men hittills inte sett det på nån såg som gått på Aspen sen ny.
Nån XTurq med kass vevlager o större skador än så har jag sett fast de gick på aspen.

Husqvarna 550 XP Mark II motorsåg
Användarvisningsbild

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561934
knaggen skrev:Läs sid 17 där får du ett svar på cc volymen i toppen


Är det detta du menar?

Reducing the squish clearance is not easy, you can't just machine 1mm, or
whatever, off the head as the compression ratio would end up many numbers too high.
Also you must be sure not to reduce the clearance so much that the piston will bang
into the head at high rpm. The clearance required will vary from engine to engine, and
also on how careful you intend to be each time you replace a piston, rod or barrel.

Avatar Fallback

Re: Aspen racebränsle i sågen.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561948
Mange skrev:Den cylindern får du svarva ner lite så blir du väl av med det problemet.
Har sett liknande skador då de bytt bränslen, men hittills inte sett det på nån såg som gått på Aspen sen ny.
Nån XTurq med kass vevlager o större skador än så har jag sett fast de gick på aspen.

Och vad händer då med ett squis band på 1.4mm i original.

Avatar Fallback

Re: Aspen racebränsle i sågen.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561949
Mange skrev:
knaggen skrev:Läs sid 17 där får du ett svar på cc volymen i toppen


Är det detta du menar?

Reducing the squish clearance is not easy, you can't just machine 1mm, or
whatever, off the head as the compression ratio would end up many numbers too high.
Also you must be sure not to reduce the clearance so much that the piston will bang
into the head at high rpm. The clearance required will vary from engine to engine, and
also on how careful you intend to be each time you replace a piston, rod or barrel.

Det står något om cc där med.

Avatar Fallback

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562262
Ps det var en motor på Honda rs250 som jag fick att utveckla 105hk på bakhjulet sug på den karamellen
men Aprilia rs250 gick att få ut 110hk på bakhjulet.

I senaste Classic Bike finns ett reportage om Honda NSR. Den utvecklade 83hkr.
Antar att ni vann VM med er 105 hästara :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Aspen racebränsle i sågen.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562424
Röjkvist skrev:
Ps det var en motor på Honda rs250 som jag fick att utveckla 105hk på bakhjulet sug på den karamellen
men Aprilia rs250 gick att få ut 110hk på bakhjulet.

I senaste Classic Bike finns ett reportage om Honda NSR. Den utvecklade 83hkr.
Antar att ni vann VM med er 105 hästara :mrgreen:

Wikipedia kan du nog läsa eller fablernas värld .
https://sv.wikipedia.org/wiki/Honda_NSR125

Användarvisningsbild

Re: Aspen racebränsle i sågen.

vinterrojarn  
#566975 Har nu kört på ca 20 L av aspen racebränsle.
Sågen går bättre, har blivit bränslesnål.

Förr räckte en tank 1 Tim och 45 min ca.
Nu räcker den 2 timmar och 30 min ca.

Blandade i helsyntetisk olja, och sedan provade jag.

Aldrig mera aspen vanlig 2-takt.
:-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566982 Vilken såg är det?

Användarvisningsbild

Re: Aspen racebränsle i sågen.

HL.Rigging  
#566996
vinterrojarn skrev:Har nu kört på ca 20 L av aspen racebränsle.
Sågen går bättre, har blivit bränslesnål.

Förr räckte en tank 1 Tim och 45 min ca.
Nu räcker den 2 timmar och 30 min ca.

Blandade i helsyntetisk olja, och sedan provade jag.

Aldrig mera aspen vanlig 2-takt.
:-bd

Hur får du sågen att gå i 2,5 timmar?
Är det på tomgång?

Användarvisningsbild

Re: Aspen racebränsle i sågen.

vinterrojarn  
#567001 Det är en Jonsered 2256W röjsåg.

Nä har aldrig varit problem med detta förr,
Vet en som röjde med en hva 355 som gick i nästan 3 timmar.

Det gäller att gasa precis så mycket som behövs. Man kan inte pumpgasa emellan varje stam då.
:-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567010 Jag testade det med 357, 372 och 5000, 7900. Märkte ingen större skillnad som jag kommer ihåg.

Användarvisningsbild

Re: Aspen racebränsle i sågen.

vinterrojarn  
#567012 Jag skulle tro att det är liten skillnad på en 550-560-2252-2253-2258.
Jag har inte haft tid ännu men jag ska kolla skillnad på cs 2186.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen racebränsle i sågen.

anersimyra  
#567021 Det torde väl vid det här laget vara fastslaget att ett bränsle med ett högre oktantal än 95 är fullständigt onödigt i en standardsåg då det högre oktantalet tillför noll och intet .. :d

Användarvisningsbild

Re: Aspen racebränsle i sågen.

vinterrojarn  
#567030 Aspens tävlingsbränslen Aspen R och Aspen+ är två högoktaniga specialbränslen med en effektivitet som ligger i topp.

Passar allt från motorsport till standardmotorer där maximal prestanda är högsta prioritet. Minskar risken för knackning, ger renare avgaser med mindre rök och sot. Tål också lång tids lagring utan att tappa kraften.

Lämpligt till alla typer av tävlingsfordon som bilar, motorcyklar, snöskotrar, gokartar och båtar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567047 Det finns många fördelar och det blir bättre förbränning.
Just knackning är not inte nåt man behöver oroa sig för eftersom sågarna ska klara rätt kass bränsle utan knack.
Frågan är som alltid om det märks så det är lönt. Om vinsten är värd priset så visst.
Aspen+ har jag aldrig provat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).