Motorsåg och handhållet

346 xpg startar inte!

27 inlägg 5198 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 346 xpg startar inte!

Anders Engström  
#560908 Stiftet är nytt. Hur kollar man om svänghjulet vridit sig? Helt osannolikt men värt att kolla. Nu brände jag ur startgasen med en gasolbrännare genom tändstiftshålet och sen har jag blåst cylindern försiktigt med tryckkuft så får den stå öppen tills imorrn. Testar med startgas och fullgas då!

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 346 xpg startar inte!

Anders Engström  
#560909 Det här är mer spännande än morden i midsommer!

   TS
Avatar Fallback

Re: 346 xpg startar inte!

Avslutat-02  
#560910 Lossa muttern och knacka försiktigt bort svänghjulet så ser du om kilen på in sidan är hel.du ja också stoppa tändstift hålet full av startsnöre och sedan känna på svänghjulet om det rör sig.både bakåt och framåt.

Avatar Fallback

Re: 346 xpg startar inte!

Avslutat-02  
#560911 Jasså jag trodde du skulle skriva att se när färg torkar...... =))

Användarvisningsbild

Re: 346 xpg startar inte!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560961 Ibland när de surar så samlas det en del i vevhus och så.
Att elda i cylindern är ingen bra ide...

Stäng nålarna H och L och dra tills den går. Brukar inte vara mer än ti10/12 drag. Kolla stiftet o blås torrt vid behov.

Är det samma beteckning på nya stift som gamla?

Användarvisningsbild

Re: 346 xpg startar inte!

anersimyra  
#560968 Det sitter i själva verket en Briggs & Stratton under “ huven ”.. :lol:

Avatar Fallback

Re: 346 xpg startar inte!

Avslutat-02  
#560975 En såg som helt plötsligt börjar jävlas efter rengöring.....

Ja det är ju inte hur mycket som helst i och med det att gnista finns, dock lite osäkert på om den är rätt, bränsle får den, och komp finns. Även om vevhuset är fullt så bör väl sågen poffa till och försöka gå igång....

Användarvisningsbild

Re: 346 xpg startar inte!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560989 Om det är bränsle i vevhuset så "släcks" gnistan. Ibland vänder jag de o försöker få det upp över kolv, men det är inte så lätt alltid. Bäst är o dra tills det puffar, köra den torr och sen öppna lite mindre än man ska för att sen öka efter hand som det brinner upp. Ljuddämpare, över kolv och under kolv är allt blött och det tar en stund innan man kört upp det ibland. Den när den är varm o go justeras den under belastning.

Avatar Fallback

Re: 346 xpg startar inte!

Avslutat-02  
#560990 Jag brukar aldrig röra nålarna, jag vänder den upp och ner sedan drar jag i snöret utan tändstift.


Brukar hjälpa.

Eller så håller jag fullgas, och rycker i snöret.

Användarvisningsbild

Re: 346 xpg startar inte!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560993 Jag har kokt spolar några gånger med att dra utan stift jordat eller krets sluten så nåt av det gör jag alltid om jag ska dra utan stift.
Finns en viss brandrisk inblandat med bränsle o gnistor på bänken samtidigt kan jag av erfarenhet berätta.

Användarvisningsbild

Re: 346 xpg startar inte!

Anders Engström  
#561009 Vände den uppåner och drog 20 ggr. Sen i med stift och startgas, ryckte 20 ggr och sen blev det full fart! Går som den bör men rök en del...

Således Aspen + ev vatten i vevhuset.

Tack alla engagerade för hjälpen!

Med vänlig hälsning,

   TS
Avatar Fallback

Re: 346 xpg startar inte!

Avslutat-02  
#561011 :-bd :-bd :-bd :-bd :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).