Sida 1 av 2

Husqvarna 353

Postat: sön 17 mar 2019, 10:54
av Anders Engström
Hej!
Har en 353 som blivit stående. Har en 550 och en 346 som extrasåg.
Nu undrar jag: kan man göra något kul med 353:an? Kan man trimma den och sätta på ett 18 tums svärd och ha som fällsåg, eller kommer den alltid vara slöare än 550? Trimma med ny cylinder och kolv eller modifiering av ljuddämpare? Annat förslag?

Med vänlig hälsning,
Anders

Re: Husqvarna 353

Postat: sön 17 mar 2019, 11:05
av fura
353 och 346 kan ha ganska lika delar om man skulle vilja flytta delar.

Re: Husqvarna 353

Postat: sön 17 mar 2019, 11:35
av Avslutat-02
Du kan ju alltid bygga om ljuddämparen, reducera motståndet, så får du en rappare och trevligare såg.

Och man kan ju slipa lite inne i cylindern men då ska du veta vad du gör ^#(^ .

Finns en hel del att fixa och trixa med om man vill....

Re: Husqvarna 353

Postat: sön 17 mar 2019, 12:13
av stefan elvis
Du skulle ju kunna skicka den till Benkts motorservice i Skeppshult. Kostar en slant men blir nog favvosågen sen. Annars öppna ljuddämpare o ta bort ev justerstopp på förgasaren så det går justera.

Re: Husqvarna 353

Postat: sön 17 mar 2019, 12:15
av Björn T
Hur mycket pengar får trimningen kosta?

Re: Husqvarna 353

Postat: sön 17 mar 2019, 12:18
av Björn T
för ca 20000 kan du få en sån här såg

Re: Husqvarna 353

Postat: sön 17 mar 2019, 12:28
av can
Drittøft!

Re: Husqvarna 353

Postat: sön 17 mar 2019, 12:33
av knaggen
Hema - BigBore
Läs och begrunda den går bättre än sthil 261 med 0325 18 medans sthil har 13.

Re: Husqvarna 353

Postat: sön 17 mar 2019, 12:56
av Anders Engström
Tack tack! Jag tänkte ju närmast på vad jag kan göra själv med rimliga ingrepp, fila i cylinder och liknande törs jag inte. Frågan jag ställde blir ju nästan omöjlig att svara på, det är väl bara att prova sig fram

Re: Husqvarna 353

Postat: sön 17 mar 2019, 12:58
av Anders Engström
Prova att öppna ljuddämparen i första hand, så får jag se vad den orkar med!

Re: Husqvarna 353

Postat: sön 17 mar 2019, 13:17
av knaggen
Hema - BigBore
Läs och begrunda den går bättre än sthil 261 med 0325 18 medans sthil har 13.

Re: Husqvarna 353

Postat: sön 17 mar 2019, 13:46
av Björn T
Glöm inte höja tändningen också.

Re: Husqvarna 353

Postat: sön 17 mar 2019, 14:20
av Mange
Hur gör du det? Flyttar spolen? Hur mycket? Vilken effekt får det?

Re: Husqvarna 353

Postat: sön 17 mar 2019, 14:29
av Avslutat-02
Jag satt och väntade på svaret, men jag tror det blir svårt......

Re: Husqvarna 353

Postat: sön 17 mar 2019, 19:08
av Björn T
Hej. För att höja tändningen behöver man en gradskiva att montera på svänghjulet. Man ställer kolven i toppläge och gradskivan på noll och ritar ett streck på sågkropp och svänghjul mitt för varandra då har man hittat nollläge att utgå ifrån.

Sedan vrider man fram svänghjul och skiva ca 26 grader och gör ett nytt streck på sågkroppen och då har man 26 grader förtändning att utgå ifrån. Alla motorsågar som jag har grejat med går som bäst mellan 22-26 grader förtändning, det blir inte mer hk men sågen blir rappare och segdrar bättre vid hårdbelastning, sackar inte så lätt.

För att sedan få förtändningen till att stämma med strecket på 26 grader får man ta loss svänghjulet och fila upp kilspåret så att det passar med det nya strecket och sedan dra åt rejält i det nya läget med loctite på svänghjulet. Sist jag köpte ett svänghjul på eBay fanns det inget kilspår då fick jag göra på detta sättet. Är man sedan riktigt noga kan man göra streck för varje grad och provsåga och kan kolla med en tändinställningslampa. Då behövs det ett batteri som driver lampan och att du startar sågen på tomgång och tar bort startkåpan medan sågen går och kollar med lampan hur den tänder iförhållande till strecken. Bifogar en fil på tändinställningslampan.