Motorsåg och handhållet

Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

49 inlägg 10648 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

Danskar´n  
#566201
busholle skrev:
Ent skrev:Jag är på riktigt imponerad att ni inte bara kunnat utvärdera olika kedjetyper, olika kedjefabrikat, olika metoder för att vässa (maskin eller för hand)👍. Nu har ni kommit så långt att ni utvärderar hur man kör in en fil för att få det bästa resultatet!

Jag kan inte låta bli att dra paralleller till mig själv under 1980- talet då jag jagade det perfekta ljudet i bil- och hemmastereo😅

För att återgå till filning, när jag tog motorsågskörkort för 7-8 år sedan så hade jag sällskap av ett flertal, som det åtminstone lät, erfarna huggare plus att kursen leddes av en gammal självverksam uv som bla jobbat inom skogsbruksskolor under lång tid.

Jag påtalade vikten av att använda filkardan för hålla filarna i trim men ingen verkade veta vad det var frågan om. Inte instruktören i alla fall, hans respons var nån lustighet.

Jag antar att de flesta i denna tråd känner till att en filkarda är en platt, mycket fin och tät stålborste som man använder för att rensa skären i en fil. Kostar nån femtilapp på BT och sparar många filar. Bara borsta upp när skären börjar bli igenkleggade.

Lite OT kanske, förlåt.


Filkarda är bra men bättre är att krita filen för då bekar inte skiten fast i filen. Har en filkarda hängandes bland sågkedjorna men sedan jag skaffade krita så har jag inte behövt den.
Detta med att fila i mässing först är ingen unik kunskap utan något som härrör från tiden då industriarbete var ett hantverk.


Koppar går åxå bra att rensa rundfilen med... :-bd

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

Danskar´n  
#566203
Fredrik Reuter skrev:Under våren 2019 ska det Schweiziska företaget Vallorbe släppa en automatisk kedjefil. Observera att det handlar om en automatisk kedjefil, inte kedjeslip!

Det är alltså en robot som använder sig av gamla hederliga rundfilar i de dimensioner du själv bestämmer och Vallorbe garanterar ett jämnt och optimalt slipresultat primärt för sågkedjor till motorsågar.

Anledningen att de tagit fram denna automatiska fil är för att kunna erbjuda den kräsne skogskunden en optimal lösning för de som vill ha bästa bettet i sina kedjor. För dig som inte har koll på Vallorbe så är det ett litet företag i Schweiz med högt renommé för sina filar till bland annat motorsågskedjor.

När man börjar grotta i detta med filning av sågkedjor så blir det snabbt komplext och svårt. Det är, beroende på hur man ser det, fyra vinklar (snedvinkel på topplattan, “höknäbbens” storlek, topplattans undre skärvinkel och givetvis höjden på ryttaren) att ha i åtanke när man sliparen kedja. Vallorbe har faktiskt gjort en video om detta som jag länkar in längst ner i denna tråd. Man märker då ganska snabbt att man måste fila dagligen i flera år för att bli riktigt duktig på att fila sågkedjor. För de som av någon anledning inte kan detta men ändå vill ha bra sågkedjor så finns snart då den automatiska kedjefilen V|OAK.

Här nedan finns en kortare video på V│OAK.



V|OAK är konstruerad för att fungera i fält, gärna på en pick-up eller liknande men fungerar givetvis även i verkstaden. Den väger 9 kg och kan drivas av ett bilbatteri. Enligt konceptet “Swiss-Made” så är ingående delar skyddade mot smuts och konstruktion ska tåla temperaturer mellan -20 till +40 grader Celsius. Delar av den automatiska kedjefilen skyddas av internationella patent. Tyvärr har jag inte hittat något pris men återkommer om detta när Vallorbe svarat.

Edit: Nu har vi fått riktpris från Vallorbe. Jag lägger det spoiler för den hjärtsvage...



En sågkedja med 72 drivlänkar är färdigslipad på 15 min enligt Vallorbe och då ska ryttarna ingå i denna filning. Det är givetvis långsammare än en kedjeslip men Vallorbe lyfter fram bättre skärpa, ingen värme och fler inställningsmöjligheter vid filning som fördelar med denna lösning.

Så, vad tror du om denna, kan det vara något att investera i när den kommer?

Här är Vallorbes video på filningsteknik och olika vinklar.



Inte särskild imponerande - å med det priset, lär det inte säljas många - man får ju ett helt bandsågverk till samma pris - nästan. Enda skilnaden från en slip med skiva, är ...skivan... annars ser tekniken ut att vara i stort det samma.

Användarvisningsbild

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

svampbob  
#566231
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Nu har jag fått ett riktpris på V|OAK från Vallorbe.
Du hittar det en bit ner i första inlägget...


Är det 48 + moms?

Som det är nu så handfilar jag till motorsågarna, vedmaskinen och skördaren. Skulle det gå att få till ett perfekt resultat med Vallorbes automat så skulle jag kunna tänka mig att köpa en.

Avatar Fallback

Re: Ny automatisk kedjefil från Vallorbe - V│OAK

Danskar´n  
#566251
svampbob skrev:
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Nu har jag fått ett riktpris på V|OAK från Vallorbe.
Du hittar det en bit ner i första inlägget...


Är det 48 + moms?

Som det är nu så handfilar jag till motorsågarna, vedmaskinen och skördaren. Skulle det gå att få till ett perfekt resultat med Vallorbes automat så skulle jag kunna tänka mig att köpa en.


Oj, det var mycket handfiling… då skulle jag kanske överväga Logosols kedjeslipsmaskin...snabbare än 15 min/72 länk o under 10.000...men om jag förstod rätt, så var det total filing includerat i de 15 minuterna? Det räknas ju också...men fil-byte tar också tid. Ska bli intressant å se hur det går IRL.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).