Motorsåg och handhållet

Körkort för motorsåg!

364 inlägg 35609 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#554122
sveakatten skrev:Tror inte det blir riktigt det samma som att någon som huggit hela sitt liv visar, tittat på nätet, men även om det står att det är från en kurs, så funderar jag på vad dom egentligen gör.
Och gör dom så i arbetet också, om dom nu har ett . :oops:
. Nu vet jag att det dessvärre finns utbildare som inte ” huggit ” så mycket som en slya inom skogsbruk. Jag tog reda på efter en kurs som hållits av en ” brandgubbe ” som skaffat sig behörighet att utbilda. Fyfan så där såg ut, där var stubbar på 70 - 80 cm, virke sågat i längder från 1,5 till 10 meter där inte en bit var kvistad på undersidan.. =))

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

sveakatten  
#554124 Ja, då blir det ju svärare ändå att motivera 6000kr,
Får höra med Uvskogen vad han tar, han verkar ju vara en huggare som man kan lita på. :-bd

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

tallen100  
#554126
anersimyra skrev:
sveakatten skrev:Tror inte det blir riktigt det samma som att någon som huggit hela sitt liv visar, tittat på nätet, men även om det står att det är från en kurs, så funderar jag på vad dom egentligen gör.
Och gör dom så i arbetet också, om dom nu har ett . :oops:
. Nu vet jag att det dessvärre finns utbildare som inte ” huggit ” så mycket som en slya inom skogsbruk. Jag tog reda på efter en kurs som hållits av en ” brandgubbe ” som skaffat sig behörighet att utbilda. Fyfan så där såg ut, där var stubbar på 70 - 80 cm, virke sågat i längder från 1,5 till 10 meter där inte en bit var kvistad på undersidan.. =))

Där är ett bra exempel på att dom innerst inne skiter i vad som "lärs ut", bara pengarna kommer in så är det bra :-bd

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#554135 ” dom ” i det här fallet är ju den enskilde utbildaren, säker skog får väl knappast procent på utbildningarna.. 👍

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#554161 Säkerskog tar ut en certifieringsavgift på varje utbildare, den är inte billig.

Men om utbildaren inte kan det här med att lägga upp sin huggning, då är hälften värdelöst.... Att kunna fila sin kedja?
Ja viktigt, men man kan lämna in den eller slipa själv.

Hålla på med att kapa trissor, visst du fattar som ny hur sågen fungerar och känns, men låt proffs få hugga en stund och rör dig runt som utbildare och prata igenom huggningen och säkerheten, ergonomin.

Låt någon hålla en liten kurs, och lämna fram ett prov.
Om provet blir godkänt och det finns dokumentation över kursen och provet.
Så är det bara att hugga på hos er själva eller hos grannen.....

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554164 Har ingen här reflekterat över vem som certifierat Säker skogs utbildare? Eller vem som gett dem mandat att certifiera andra företags utbildare?
Arbetsmiljöverket certifierar inga utbildare.
Jag har inte certifierat Säker skogs utbildare, det vet jag, men vem har gjort det?

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

T Landström  
#554166 Det skiljer nog på utbildare och utbildare...
Jag har tagit ABC och RA/RB för samma utbildare. Före detta manuellhuggare och efter det lärare på skogsbruksskola!
Han tittade mycket på kursdeltagarna under övningarna och hjälpte de som behövde hjälp. Han kunde se på hur man rörde sig i skogen och hur man hanterade sågen hur van man var att hålla på!

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#554170 Säkerskogs utbildare har certifikat sig själva.

Efter att idén tagit fart, så började de som startade föreningen att utbilda utbildare.
De utbildade sedan andra i säkerskogs anda.

Som skrivet, inget annat än en affärsidé som suger pengar ur folk.

Fritt för var och en att starta en kurs.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#554176
vinterrojarn skrev:Säkerskog tar ut en certifieringsavgift på varje utbildare, den är inte billig.

Men om utbildaren inte kan det här med att lägga upp sin huggning, då är hälften värdelöst.... Att kunna fila sin kedja?
Ja viktigt, men man kan lämna in den eller slipa själv.

Hålla på med att kapa trissor, visst du fattar som ny hur sågen fungerar och känns, men låt proffs få hugga en stund och rör dig runt som utbildare och prata igenom huggningen och säkerheten, ergonomin.

Låt någon hålla en liten kurs, och lämna fram ett prov.
Om provet blir godkänt och det finns dokumentation över kursen och provet.
Så är det bara att hugga på hos er själva eller hos grannen.....

Kapa trissor gör man möjligen på A delen. Men AB innehåller allt från kedjefilning till drivning. C innehåller praktiska övningar i stormfälld skog med fokus på träd i spänn, genomgång och praktisk nedtagning av fastfällingar i storlek från småträd till riktiga grisar. D innehåller praktiska övningar på träd liggande över ledning, själv genomförde jag den på Ladviks övningsgård där man byggt upp en fyrtrådig övningsbana med exakt samma utformning som en verklig linje, och den delen var riktigt kul, det är inte var dag man får vara med om en nedspänd linje som kastar iväg stora träd som tändstickor bara genom att kapa av en del av toppen. Jag tog mina kurser hos champs of logging som har ett gäng riktigt vassa och erfarna huggare med många år i yrket vars kurser är så långt från trisskapning man kan komma.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554181 Ja "Champs of logging" är nåt alldeles extra!

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#554183 Ja dessa kan hantera en såg och använda den rätt,men det finns många utbildare som inte håller måttet.

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554250
Uvskogen skrev:Har ingen här reflekterat över vem som certifierat Säker skogs utbildare? Eller vem som gett dem mandat att certifiera andra företags utbildare?
Arbetsmiljöverket certifierar inga utbildare.
Jag har inte certifierat Säker skogs utbildare, det vet jag, men vem har gjort det?

om dom skall vara certifierade så skall dom kunna uppvisa ett certifierings intyg från någon som är ackrediterad i ämnet.enligt iso systemet

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

Raggarö  
#554253
knaggen skrev:
Uvskogen skrev:Har ingen här reflekterat över vem som certifierat Säker skogs utbildare? Eller vem som gett dem mandat att certifiera andra företags utbildare?
Arbetsmiljöverket certifierar inga utbildare.
Jag har inte certifierat Säker skogs utbildare, det vet jag, men vem har gjort det?


om dom skall vara certifierade så skall dom kunna uppvisa ett certifierings intyg från någon som är ackrediterad i ämnet.enligt iso systemet


Så här skriver Säker Skog:

https://sakerskog.se/utbildning/hur-bli ... aker-skog/

Raggarö

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554260 Jo det är ju precis så det är. Finns ingen myndighet eller liknande som certifierar. Precis som Säker skog så kan DMO Skog och Mark certifiera utbildare som utbildat enligt vårt system. I praktiken så gör vi inte sånt eller utbildar folk mot betalning. Men vi skulle kunna. Men det viktigaste tycket jag är att vi är vaksamma på att det inte i offentliga upphandlingar smyger sig in krav på certifiering/utbildning "enligt Säker skog". I offentlig upphandling ska hänvisning i så fall ske till det jag visat i tidigare inlägg, dvs det som står i AMVs, föreskrifter.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

JörgenO  
#554266 Goda nyheter för prismedvetna!!!
I senaste tidningen från Norrskog som jag fick igår står det att Norrskog sökt bidrag så att de under våren skall kunna anordna kurser för medlemmar så att de skall kunna ta Motorsågskörkort för halva priset.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).