sön 17 mar 2019, 16:24#557349
Mange skrev:Man kan säga jag är utbildad. Praktiskt och teoretiskt, långt innan säker Skog var på tänkt.
Så enligt AMV uppfylls dessa krav.
Då är det fritt fram o köra på, eller hur?
Inte alls säkert, dokumentation är nyckelordet och AMV har tagit fram riktlinjer för vad som ska ingå.
vinterrojarn skrev:Det där är ju ett fint sätt att dra in pengar på......
De är smarta och har lyckats ta ett närmast monopol, väldigt bra jobbat att koppla ett lagkrav till deras egen produkt och ge sken av att bara den duger. Avgiften är väldigt låg så hittills ingen stor kassako men med en dominerande ställning skulle de kunna börja mjölka om de vill. Det riskerar att sänka förtroendet så kanske ändå bäst att fortsätta ta en liten procent bara.
Arvid0 skrev:klarar man som skogsentreprenör inte av att bära kostnaden för ett motorsågskörkort bör man nog se över sin verksamhet.
Skulle ju hellre välja en ny 462 för pengarna istället för byråkrati!
vinterrojarn skrev:Ett av det viktigaste som företagare är att hålla koll på onödiga utgifter.
Men med en så låg overhead som 300:- per gubbe och kort (förutsatt att dessa siffror ger hela bilden) borde du överväga att svälja stoltheten och börja utbilda själv. Faktiskt..
Lååångt ifrån samma taskiga sits som han som utbildade inom heta arbeten. Skulle de chockhöja avgifterna i framtiden kan man alltid ompröva sitt beslut och börja laminera ett motorsågskort under eget varumärke eller så dyker det upp alternativa märken och konkurrenter till Säkerskog att samarbeta med.