Motorsåg och handhållet

Körkort för motorsåg!

364 inlägg 34916 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#557346
tallen100 skrev:
vinterrojarn skrev:
Säkerheten är väl en väldigt stor del av utbildningen.

Om du nu inte tänker följa det du lärt dig varför tar du då utbildningen?
Pga kravet?

Om du tar utbildningen pga av kravet, men struntar i säkerheten, så har du ju inte lärt dig något.

Mitt i prick. En van erfaren person som blir påtvingad sånt här bryr sej troligen inte särskilt mycket, det blir nog
snarare motsatt effekt.
Däremot om dom kan övertyga personen att frivilligt gå kursen så är det en helt annan sak, och kan då vara till nytta.
Men pengarna ska in så då blir det tvång...



Då blir en fråga som kommer över mig, vad skulle behövas för att hjälpa detta på traven?

En väldigt slimmad variant för enbart proffs?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Norrtälje  
#557349
Mange skrev:Man kan säga jag är utbildad. Praktiskt och teoretiskt, långt innan säker Skog var på tänkt.
Så enligt AMV uppfylls dessa krav.

Då är det fritt fram o köra på, eller hur?


Inte alls säkert, dokumentation är nyckelordet och AMV har tagit fram riktlinjer för vad som ska ingå.

vinterrojarn skrev:Det där är ju ett fint sätt att dra in pengar på......


De är smarta och har lyckats ta ett närmast monopol, väldigt bra jobbat att koppla ett lagkrav till deras egen produkt och ge sken av att bara den duger. Avgiften är väldigt låg så hittills ingen stor kassako men med en dominerande ställning skulle de kunna börja mjölka om de vill. Det riskerar att sänka förtroendet så kanske ändå bäst att fortsätta ta en liten procent bara.

Arvid0 skrev:klarar man som skogsentreprenör inte av att bära kostnaden för ett motorsågskörkort bör man nog se över sin verksamhet.


Skulle ju hellre välja en ny 462 för pengarna istället för byråkrati!

vinterrojarn skrev:Ett av det viktigaste som företagare är att hålla koll på onödiga utgifter.


Men med en så låg overhead som 300:- per gubbe och kort (förutsatt att dessa siffror ger hela bilden) borde du överväga att svälja stoltheten och börja utbilda själv. Faktiskt..
Lååångt ifrån samma taskiga sits som han som utbildade inom heta arbeten. Skulle de chockhöja avgifterna i framtiden kan man alltid ompröva sitt beslut och börja laminera ett motorsågskort under eget varumärke eller så dyker det upp alternativa märken och konkurrenter till Säkerskog att samarbeta med.

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#557350 Finns det ett sådant behov, överlag?

Jag höll på och utbildade långt innan dessa krav fanns till, deltagarna fick dokumentation genom ett typ diplom att de genomfört kursen och även proven det teoretiska och en sammanfattning av det praktiska med ytterligare ett diplom varpå det fanns ett betyg utskrivet...

Undrar hur detta står sig idag?

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Norrtälje  
#557351 Juridiskt håller det nog men den stora majoriteten uppdragsgivare och arbetsgivare känner sig bara säkra med det dom känner till och snabbt kan läsa sig till nämligen "motorsågskörkort AB". Att erbjuda det mervärdet av varumärket för bara 300:- som utbildare låter som en bra deal. Tillkommer ju engångskursen för dig iofs.

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Bengt Granberg  
#557353
anersimyra skrev:Ok, men då jag är min egen arbetsgivare så måste jag väl kunna visa upp det på själva arbetsstället vid förfrågan.. :d här är förresten den utbildare kamraten valde....https://www.motivera.com

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#557355
Norrtälje skrev:Juridiskt håller det nog men den stora majoriteten uppdragsgivare och arbetsgivare känner sig bara säkra med det dom känner till och snabbt kan läsa sig till nämligen "motorsågskörkort AB". Att erbjuda det mervärdet av varumärket för bara 300:- som utbildare låter som en bra deal. Tillkommer ju engångskursen för dig iofs.




Nä att utbilda och sedan använda mig av säkerskog det vägrar jag att gör, men utbilda enligt dokumentation och avlagda prov det gör jag gärna. :-bd .

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#557356 Va det gäller att visa upp behörighet, så är det väl inte så svårt om man har dokumentationen med sig. Skulle inte bära kortet på mig heller. Det skulle få ligga i matsäcken eller bilen, har ju fortfarande det med mig.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#557413
Mange skrev:Tror du de utbildar 150 000 kort 2017? Nu har ju inte jag fina formler o räkna med men Lite i huvudet sådär kan jag räkna...

Det är en fast avgift SS tar för att hålla register och göra kortet. Sen till kommer kurs/kursledare/provledare, körningar, förlorad arbetstid etc
https://sakerskog.se/utbildning/motorsa ... -och-svar/
Själva körkortsavgiften är lika för alla utbildare och är 100 kr plus moms för varje nytt registrerat motorsågskörkort samt 100 kr plus moms för varje tillkommande godkänd nivå. För ett nytt AB-körkort är alltså själva körkortskostnaden 300 kr. Att komplettera med en ytterligare nivå, ex. från AB till C kostar 200 kr och att ersätta ett förlorat körkort kostar 100 kr.
Du har förstås rätt, det står 150.000 sen starten och inte under 2017. Oavsett så är årsomsättningen någonstans mellan 3-5 miljoner överraskande låg.

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#557414
anersimyra skrev:
Mange skrev:Tror du de utbildar 150 000 kort 2017? Nu har ju inte jag fina formler o räkna med men Lite i huvudet sådär kan jag räkna...

Det är en fast avgift SS tar för att hålla register och göra kortet. Sen till kommer kurs/kursledare/provledare, körningar, förlorad arbetstid etc
https://sakerskog.se/utbildning/motorsa ... -och-svar/
Själva körkortsavgiften är lika för alla utbildare och är 100 kr plus moms för varje nytt registrerat motorsågskörkort samt 100 kr plus moms för varje tillkommande godkänd nivå. För ett nytt AB-körkort är alltså själva körkortskostnaden 300 kr. Att komplettera med en ytterligare nivå, ex. från AB till C kostar 200 kr och att ersätta ett förlorat körkort kostar 100 kr.
Du har förstås rätt, det står 150.000 sen starten och inte under 2017. Oavsett så är årsomsättningen någonstans mellan 3-5 miljoner överraskande låg.




Hur tänkte du då? :-o

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

brassel  
#557842 Så här tänker jag:
Bra tips och prisvärda kurser är aldrig fel.
Ska försöka klämma in en lämplig kurs så småningom.
Kanske hos min fd naturbruksgymnasiumlärare; tills dess får inplastat dokumentation från tidigare från honom duga att ha med när så lämpligt.
Nån mer som plastat in sitt Naturbruksgymnasium-motorsågs-dokumentation?

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#557846 där har du en dokumentation och betyg, skulle haft avlagda proven bara.

men det duger så länge.

lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557848 Motorsågskurs i Pajala i december 2017

Länkar till tråden jag gjorde om mitt motorsågskörkort.
Det var inte gratis men det var bra!
Jag rekommenderar alla att ta den kostnaden och tiden, man lär sig en del.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559370 Sådärja, nu har jag hittat min första förfrågan från en kommun där de specificerar "Motorsågskörkort ABC". Nu ska vi se hur det håller juridiskt att kräva utbildningsbevis från ett specifikt företag. Återkommer.

"Trädvårdare/Arborist under upplärning inför ISA- eller ETW-certifiering och som utför trädvård, etablerings- och uppbyggnadsbeskärning ska ha giltigt utbildningsbevis för motorsåg ABC, Säkerhet på väg/APV nivå 1-3 samt dokumenterad kunskap inom trädvård av gatu-/parkträd. Ej krav på certifikat. Leverantören ska på anmodan kunna uppvisa giltigt utbildningsbevis.
Markpersonal/yrkesarbetare ska ha giltigt utbildningsbevis för motorsågskörkort ABC, Säkerhet på väg/APV nivå 2-3. Leverantören ska på anmodan kunna uppvisa utbildningsbevis."

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#559371 Det där kommer inte att hålla juridiskt.

Ska bli spännande att läsa fortsättningen...

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

mangesven  
#559880 Gick kurs gällande A B var skeptisk i början,har sågat en del samt har intresse samt pga det viss kunskap,mycket husnära och farlig fällning.Har klarat mej i 20 år utan materiella eller kroppsliga skador vilket tyder på viss kunskap.dock var jag positiv till kursen och tyckte dom 5500 det kostade var värt.En kvinnlig instruktör som verkligen visste vad hon gjorde och snackade om lyfte det hela.
Tycker personligen att en motorsåg är ett speciellt redskap som verkligen kan vara farligt inte skall andvändas av vem som.Sedan om något skulle hända och försäkringsbolag blir inkopplat vad händer då? Det hela faller enligt min mening då husaren kan åka å hyra maskin och ge sej på både ena och andra utan krav. Där e det farliga och här borde det kollas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).