Motorsåg och handhållet

Körkort för motorsåg!

364 inlägg 34914 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#556883
vinterrojarn skrev:Skulle tro att en utbildare behöver ha dokumentation och avlagda prov precis som oss andra... :d

Japp, det kan man läsa sig till på säker skogs hemsida.. :-bd

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#556884 Utbildningen blir lätt, erfarenheten och kunskapen finns och den är inte liten...

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#556885 Ja jag förstod att bluff och såg skulle ha något svar på sin sida,, =))

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#556889 Nä men någon sort vidareutbildning bör de väl ha, om man inte skapar sin egen utbildning då,,,,,då får man väl göra som säkerskog, utbilda någon som sedan utbildar resten, innan man börjar utbilda övriga. :d

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Norrtälje  
#556891
vinterrojarn skrev:Nä men någon sort vidareutbildning bör de väl ha, om man inte skapar sin egen utbildning då,,,,,då får man väl göra som säkerskog, utbilda någon som sedan utbildar resten, innan man börjar utbilda övriga. :d


Du måste såklart vara internutbildad hos dom (motorsåg klass AB minst) men det hade varit en oväntad vändning om du blev utbildare för Säkerskog :grin:

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#556893 Njä aldrig, men det vete tusan om ja måste vara internutbildad av dem, det bör ju egentligen räcka med den dokumentation och avlagda proven jag har, om jag skulle skapa mitt eget utbildningsprogram.

Lite osäker..... Men ja menar annars kunde ju inte dessa utbildare blivit utbildare.
Någon måste ha varit först med att bli godkänd, vem godkände vem? :wink: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#556895
vinterrojarn skrev:Njä aldrig, men det vete tusan om ja måste vara internutbildad av dem, det bör ju egentligen räcka med den dokumentation och avlagda proven jag har, om jag skulle skapa mitt eget utbildningsprogram.

Lite osäker..... Men ja menar annars kunde ju inte dessa utbildare blivit utbildare.
Någon måste ha varit först med att bli godkänd, vem godkände vem? :wink: :wink:

https://sakerskog.se/utbildning/hur-bli ... aker-skog/ Du ska då kontakta någon som heter Hen.. :shock: :lol:

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#556898 Lite som jag trodde, för att ingå i deras gäng, måste man ha ditten och datten men i övriga världen behöver man inte ha mer än dokumentation och avlagda prov, och ha förmåga att utbilda...

Ja tror nog att deras gäng får vara för min del.

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Norrtälje  
#556900
vinterrojarn skrev:Lite osäker..... Men ja menar annars kunde ju inte dessa utbildare blivit utbildare.
Någon måste ha varit först med att bli godkänd, vem godkände vem? :wink: :wink:


Ser det framför mig, -fatta pennan så godkänner vi varandra! På tre samtidigt nu..ett två tre! :-bd
Senast redigerad av Norrtälje fre 15 mar 2019, 21:15, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#556901 Lite hönan och ägget över detta med utbildare och säkerskog, någonting luktar frågan är: hönan eller ägget? :d

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#556902 Spela in dig när du fäller så godkänner jag... =)) :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Norrtälje  
#556905 Jag får samla släkt och vänner så tar vi alla ett varsitt träd på samma filmsnutt, samma såg, samma tank bensin, samma allting snabbt och enkelt!

Har en känsla av att det här kan komma att spåra om det inte skärps upp..

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#556906 Egentligen om man har dokumentation och proven, och väljer att utbilda andra utan, håller sig till det material som finns så skulle detta kunna vara en trevlig bisyssla (utan honung). :d

Utbilda högst fem personer åt gången så att man riktigt hinner med personerna.

Och inte vara hutlös i ersättningen... ^#(^

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Norrtälje  
#556915
vinterrojarn skrev:Egentligen om man har dokumentation och proven, Utbilda högst fem personer åt gången så att man riktigt hinner med personerna.

Och inte vara hutlös i ersättningen... ^#(^


Låter bra tycker jag, en weekend med enkelt boende och lite motorsåg och röjsåg på samma gång sen ett plastkort på det. En extradag för de som vill spaka lite kran och köra maskin i skogen.

vinterrojarn skrev:Skulle tro att en utbildare behöver ha dokumentation och avlagda prov precis som oss andra... :d


anersimyra skrev:Japp, det kan man läsa sig till på säker skogs hemsida.. :-bd


Jag tycker mig vara ganska van att läsa mellan raderna och måste nog säga att jag tycker fortfarande den delen är lite oklar och hittills har vi väl bara detta nedan från din länk att gå på?

Säkerskog skrev:Utbilda får i princip vem som helst göra, bara den som utbildar har dokumenterade kunskaper om hur motorkedjesågar/röjsågar används och praktisk erfarenhet av skogsarbete och i övrigt är lämplig att utbilda.

Men för att få examinera inom Säker Skogs system måste man vara certifierad instruktör. Först och främst ska man ha eget körkort. För att examinera på motorsåg, AB-nivå, ska man ha eget ABC. Sedan finns det två vägar att gå för att bli certifierad instruktör hos Säker Skog:

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#556917 Det där är fortfarande hönan och ägget,,, vem godkände den första med kort? Och vem godkände den examinatorn?

Låter verkligen som om man godkänt sig själv.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).