Motorsåg och handhållet

Körkort för motorsåg!

364 inlägg 35640 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556589
anersimyra skrev:https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/foreskrifter/anvandning-av-motorkedjesagar-och-rojsagar-afs-201201-foreskrifter/. Här finns all nödvändig information.. :-bd

Hittar inte var det skulle stå nåt om AB eller att det ska vara graderat just så.
Hittar däremot:
Den som arbetar med en motorkedjesåg ska med godkänt resultat ha
avlagt teoretiskt och praktiskt prov som visar att han eller hon har kunskaper som motsvarar de arbetsuppgifter som ska utföras.
Dokumentation som styrker att den som arbetar med en motorkedjesåg
har avlagt teoretiskt och praktiskt prov för motorsågsanvändning med godkänt resultat ska fnnas.
Den som låter någon använda en motorkedjesåg i strid med kraven i
andra stycket ska betala sanktionsavgift om 10 000 kr per användare, se 19 §.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#556599 Det finns beskrivet någonstans i afs:en.. 👍 och enligt en kamrat i vår lokala fotoklubb som är inspektör på AV så tittar de endast efter att de som omfattas av kraven har lägst AB vid skogs/trädarbeten och A vid arbete med motorsåg på en byggarbetsplats som inte innefattar skogs/trädarbeten.. 👍

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

Bax  
#556608
tallen100 skrev:......och skaffat sej lite sunt förnuft...


Vems sunda förnuft, mitt eller ditt :wink:

På andra ställen i det här forumet länkas det hejvilt till Youtubefimer där det fälls träd över hus, bilar, traktorer och guvetvad. Jag slår vad om att alla de som håller i sågen på dessa filmer tycker att de duktiga på att köra motorsåg och att de har sunt förnuft.
En polare till mig är VD för ett företag med ca 500 anställda, man kan tycka att det då borde vara en sansad och klok person med sunt förnuft, eller hur? Ändå sågade han genom jeansen och in i smalbenet......

Att ondgöra sig över att erfarna huggare ska behöva ta motorsågskort kan jag förstå, men nånstans måste det ju börjas....... och utbildning är bra, sen finns det som skrivits många bra utbildare utöver Säkerskog, men några vill ju inte läsa med det ögat.

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#556610 Jo du sveakatten, där finns det en möjlighet 🤗 . Men att utbilda är inte riktigt min grej, jag hjälper gärna människor och stöttar, men det skall vara rakt och ärligt inte gömmas bakom fasader och påhittade regler eller liknande.

Om man nu vill ha en sådan utbildning där man gör allt för att sin egna verksamhet skall vara den enda, då får det vara.

Det är fritt för alla att starta eller bara lära ut, kunskapen om att hantera en motorsåg, och därigenom ge dokumentation och avlagda prov.

Allt enligt AMV regler.

Att jag inte sedan har något till övers för t,ex säkerskog är inget konstigt, (jag vet att det finns andra, men det talas mest om säkerskog och deras kort.).

Man har sett tillräckligt vad vissa av dessa herrar som ska utbilda klarar av. :surp:
(Behöver bara titta en liten stund på Youtube).

Jag skulle aldrig betala dessa pengar för det upplägg jag har sett vissa utbildare ha som upplägg på sina kurser.

Och nä jag tycker inte om att jaga och fäktas med väderkvarnar som en viss herre tyckte.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#556614
vinterrojarn skrev:Att kalla säkerskog för liten plutt i sammanhanget, vete fan om jag håller med om, då det är dessa tomtar som startat detta jävla kort hisp.

Säker skog är en ekonomisk förening. Enbart stavdal omsatte 2017 drygt sexhundra miljoner enbart i Sverige och har tillgångar värda drygt sexhundratrettio miljoner kronor, så i jämförelse är säkskog i stort sett obefintliga.. :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#556616 Det är fullt möjligt, hade för mig att motorsågs körkortet var deras idé men jag har väl fått fel info.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#556617 Och ” korthispet ” är ju inte direkt någon nyhet, själva plastkortet undantaget uppstod detta på medeltiden i och med skråväsendets uppkomst där medlemmarna genom praktiska prov kunde upptas i skrået.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#556618 Ja ja nu menade jag enbart motorsågskörkortet.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#556619
vinterrojarn skrev:Det är fullt möjligt, hade för mig att motorsågs körkortet var deras idé men jag har väl fått fel info.

Säker skog startades som ett projekt mellan AV och branschorganisationer inom skogs och lantbruk på grund av omfattande skade och dödstal inom dessa näringar. Utbildarna är fristående företagare och ägs inte av säkskog.

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#556623 Det framkommer inte, inte ens på deras hemsida. Utan där står det att LRF och vissa andra skogsföreningar.

Lite konstigt blir det då i såna fall, om nu inte kortet är deras idé, att de har fått den statusen och de har inte heller dementerat detta.

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

tallen100  
#556625
Bax skrev:
tallen100 skrev:......och skaffat sej lite sunt förnuft...


Vems sunda förnuft, mitt eller ditt :wink:

På andra ställen i det här forumet länkas det hejvilt till Youtubefimer där det fälls träd över hus, bilar, traktorer och guvetvad. Jag slår vad om att alla de som håller i sågen på dessa filmer tycker att de duktiga på att köra motorsåg och att de har sunt förnuft.
En polare till mig är VD för ett företag med ca 500 anställda, man kan tycka att det då borde vara en sansad och klok person med sunt förnuft, eller hur? Ändå sågade han genom jeansen och in i smalbenet......

Att ondgöra sig över att erfarna huggare ska behöva ta motorsågskort kan jag förstå, men nånstans måste det ju börjas....... och utbildning är bra, sen finns det som skrivits många bra utbildare utöver Säkerskog, men några vill ju inte läsa med det ögat.

Och du tror på allvar att dom som figurerar i dessa filmer skulle göra annorlunda om dom tagit ett motorsågskörkort :?: Tillåt mej småle :wink:
Stollar som tar stora risker ligger i deras personlighet och det tror jag inte går att ändra på så lätt.

Är också ganska säker på att vilken huggare som helst (med eller utan motorsågskörkort) kan såga sej i benet, till och med i jeans, för man ska bara....
Senast redigerad av tallen100 tor 14 mar 2019, 22:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#556630
vinterrojarn skrev:Det framkommer inte, inte ens på deras hemsida. Utan där står det att LRF och vissa andra skogsföreningar.

Lite konstigt blir det då i såna fall, om nu inte kortet är deras idé, att de har fått den statusen och de har inte heller dementerat detta.

https://sakerskog.se/om-oss/.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#556632 Framkommer ingenstans att AV är inblandade..

Om vissa kan hävda att jag kommer med påståenden så är detta ett likadant.

Håller nog kvar vid min tidigare tro.
Skiten är skit.... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#556640
vinterrojarn skrev:Framkommer ingenstans att AV är inblandade..

Om vissa kan hävda att jag kommer med påståenden så är detta ett likadant.

Håller nog kvar vid min tidigare tro.
Skiten är skit.... :-bd

Kan det möjligen duga med en liten ” forskarrapport ”.. :-bd http://www.diva-portal.se/smash/get/div ... TEXT01.pdf

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#556643 Ja okej där står det med. Men detta bevisar bara min åsikt, tjänstemän med för mycket anslag och för liten hjärna, som gör allt för att bli oumbärliga.

Skolor, utbildare, föreningar alla vill göra pengar på detta koncept, som i grund och botten är totalt, fel från början.

Nä, lägg detta kort och allt som kommer med i soptunnan och satsa på något som är gratis för alla och som verkligen lär ut säkerhet och utbildar.

Inte bara fyller en massa plånböcker.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).