Motorsåg och handhållet

Körkort för motorsåg!

364 inlägg 35644 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#553958
vinterrojarn skrev:Det finns ingenstans i någon upphandling, där de får skriva ut att enbart säkerskogs plastbit krävs. Utan det som krävs är enbart dokumentation och avlagt prov. Det är det som lagen beskriver, sedan hänvisar AMV ofta till proven som säkerskog använder sig av, men inte plastbiten.

Det skulle strida emot Konkurrensverkets regler.

I upphandlingarna står aldrig att enbart säkskogs utbildningar gäller, där anges t.e.x ABC som utfärdas av andra än säkskog. Men ” plastbiten ” oavsett vem som har utfärdat den ska man bära med sig på arbetsplatsen för att vara helt säker på att inte drabbas av sanktionsavgiften vid ett besök av AV.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553960 Nå, så här står det i 17$, jag tycket det helt klart.
Du ska ha en dokumenterad utbildning som vid en prövning är trovärdig. Dvs att den som utbildat dig kan göra trovärdigt att kraven som listats har mötts, och av en kunnig utbildare.
Igen, jag är starkt för utbildning av medarbetare så vi minimerar arbetsskador. Men jag är extremt emot när någon försöker skaffa sig affärsfördelar genom att använda lagar och regler felaktigt i eget syfte.

Krav på kunskaper
Till 17 § Det är särskilt viktigt att den arbetande har goda kunskaper om
de olika arbetsmomenten som ingår vid trädfällning och kan bedöma vilken
teknik som är lämplig i varje situation.
Exempel på vad som i regel bör ingå i utbildningen för arbete med en
motorkedjesåg är kunskaper om:
1. underhåll och kontroll av sågar,
2. egenskaper, personlig skyddsutrustning, användning,
3. olika typer av redskap för trädfällning och nedtagning av fastfällda träd,
4. moment som ingår vid trädfällning och upparbetning av träd,
5. teknik och metoder vid fällning av svårfällda träd,
6. metoder för nedtagning av hängande och fastfällda träd,
7. arbete i stormfälld skog och
8. riskbedömningar vid olika arbetssituationer.
Det är viktigt att utbildningen också omfattar instruktion och tränings-
moment som är anpassade till de speciella arbetsuppgifterna så att riskerna
vid användning av motorkedjesåg blir kända och olycksfall därigenom kan
undvikas.
Det är lämpligt att proven görs om vart femte år.
Dokumentationen, som visar på att arbetstagare som använder motorked-
jesåg har med godkänt resultat genomgått proven, behöver dock inte fnnas
tillgänglig hos arbetstagaren, men ska på begäran från Arbetsmiljöverket
kunna visas upp. Exempel på dokumentation som avses i 17 § andra stycket
kan vara s.k. motorsågskörkort eller annat utbildningsbevis.
För att kunna ge eleven tillräckliga kunskaper för att arbeta på ett säkert
sätt med motorkedjesåg är det viktigt att den som utbildar personer inom
motormanuell avverkning har dokumenterade kunskaper om hur motor-
kedjesågar används och praktisk erfarenhet av skogsarbete och i övrigt är
lämplig för att utbilda andra.
Dokumentationskravet i andra stycket bör tolkas enligt sin ordalydelse så
att det räcker med att styrka avklarade prov för motorsågsanvändning gene-
rellt oavsett arbetets komplexitet. Om en användare för vilken arbetsgivaren
kan uppvisa dokumentation på kunskaper på en grundläggande nivå ändå
utför särskilt komplicerade arbetsuppgifter kan detta därför enbart utgöra
en avvikelse från kraven i första stycket.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553962
anersimyra skrev:
vinterrojarn skrev:Det finns ingenstans i någon upphandling, där de får skriva ut att enbart säkerskogs plastbit krävs. Utan det som krävs är enbart dokumentation och avlagt prov. Det är det som lagen beskriver, sedan hänvisar AMV ofta till proven som säkerskog använder sig av, men inte plastbiten.

Det skulle strida emot Konkurrensverkets regler.

I upphandlingarna står aldrig att enbart säkskogs utbildningar gäller, där anges t.e.x ABC som utfärdas av andra än säkskog. Men ” plastbiten ” oavsett vem som har utfärdat den ska man bära med sig på arbetsplatsen för att vara helt säker på att inte drabbas av sanktionsavgiften vid ett besök av AV.

Nä @anersimyra, du behöver inte bära med dig den. Men den ska kunna uppvisas av arbetsgivaren vid förfrågan. 17$ igen :smile:

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

totte  
#553963 Det tråkiga med det hela är att en ekonomisk förening som Säker Skog, gör allt för att framstå som om det hade någon slags ensamrätt. Genom att kalla sitt utbildningsbevis "motorsågskörkort" så försöker man implicera att man bedriver myndigehetsutövning och att det är någon slags juridiskt nödvändig handling för att få köra motorsåg.

Huruvida det behövs ett sådant krav är en annan diskussion, det som är mycket betänkligt är att en privat organisation försöker uppträda som om den vore en myndighet. När det gäller körkort för bil så kan vem som, som uppfyller vissa rimliga krav, utbilda men endast en myndighet kan examinera och utfärda den giltiga handlingen, körkortet.

Den stora ironin med det är att de som vanligvis tar död på sig i skogsarbetet är just de som inte alls omfattas av kravet på dokumenterad kunskap, dvs de självverksamma.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#553964 Ok, men då jag är min egen arbetsgivare så måste jag väl kunna visa upp det på själva arbetsstället vid förfrågan.. :d här är förresten den utbildare kamraten valde....https://www.motivera.com

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#553966 Det säkerskog har gjort är att framhäva sin affärsidé som det enda rätta.

Detta är väldigt missvisande, och nästan bedrägeri.

Man lurar vissa in i en konstig säkerhet.
Nu får vi helt enkelt,,,, proffs och vissa som har denna plastbit som inte klarar av motorsågen ändå.

Finns ju vissa filmer på Youtube där dessa tomtar försöker visa sina deltagare hur man skall göra, och misslyckas totalt.

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#553969 Skaffa gärna utbildningar, men det blir lite löjligt när säkerskog står och slår sig på bröstet över sin briljanta idé,,, sen tycker ja inte den är briljant utan bara onödig.

Uppläggen som en del utbildare kör, tycker ja inte om.

Att folk ska betala för att titta på medans någon annan står och sågar, vilket skämt.

Skulle aldrig betala sådana summor för detta.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#553973
vinterrojarn skrev:Skaffa gärna utbildningar, men det blir lite löjligt när säkerskog står och slår sig på bröstet över sin briljanta idé,,, sen tycker ja inte den är briljant utan bara onödig.

Uppläggen som en del utbildare kör, tycker ja inte om.

Att folk ska betala för att titta på medans någon annan står och sågar, vilket skämt.

Skulle aldrig betala sådana summor för detta.

Men så går det förstås inte till, det ingår faktiskt till största delen praktiska moment med en ” uppkörning ” i slutet på utbildningen.. :wink:

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#553974 Det vet ja nog, men man undkommer inte att utbildare tar betalt av folk för att dessa ska vänta på sin tur och titta på.

Sedan har vi dem som försöker att endast köra upp.

Men då har vi vissa utbildare som har hittat något som de kan påpeka på, och välja att underkänna för att tjäna ytterligare pengar.

Nä detta är ett skit system.

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

isteskog  
#553975 Uppkörningen jag gjorde när jag tog "motorsågskort" var bara med instruktören. Jag tyckte det var en bra utbildning med en bra kursledare (P-A Hansson) som är ett riktigt proffs! Fick lite nya tips som kan vara bra i skogen fastän jag hållit på sen slutet av 70-talet med skogshuggning.

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#553976 Det är ju roligt att det finns någon som blivit utbildad på rätt sätt.

Men han utbildar efter lite egen tankeverksamhet va ja har förstått...

Inte helt blindt efter säkerskogs pipa....

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

isteskog  
#553978 Sunt förnuft och mångårig praktisk utövning räcker väldigt långt! Men nog följde P-A H Säker Skogs instruktioner.

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#553980 Att följa instruktionerna är bra, men ännu bättre om man väger in sina vidareutvecklade erfarenheter.

Vet vissa utbildare som har underkänt pga att deltagare inte använt t.ex säkrahörnet.

Använder nästa aldrig denna Wilhelmina metod.

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

r93  
#553982
totte skrev:Den stora ironin med det är att de som vanligvis tar död på sig i skogsarbetet är just de som inte alls omfattas av kravet på dokumenterad kunskap, dvs de självverksamma.


Japp, helt upp och ner är det!
Jag och grannen får inte hjälpa varandra när stormen dragit fram, men själva går alldeles utmärkt att klättra omkring i vindfällena.

Sedan har jag träffat på lite för många som har fått utbildningen genom sina arbeten och som ”helt plötsligt” kan det mesta inom trädfällning.

Bara för att jag har körkort så kan jag inte åka i från Sebastien Loeb på grusvägarna.......

Jag läste lite om ”mortorsågskoret” och förstår jag det rätt med att C behörigheten så måste jag ha 80h dokumenterad praktik, hur ska det gå till som självverksam?

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#553983 Håller med där om de så kallade proffsen.

Men att begära 2 veckors dokumenterad praktik är ju ohållbart.

Vem ska betala för detta?.

Skulle aldrig betala som arbetsgivare.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).