Motorsåg och handhållet

Körkort för motorsåg!

364 inlägg 35651 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#556515 http://motorsagskorkort.se
Men de här registrerar utbildningen hos säker skog.. :surp:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#556517 va i helvete står det för jävla trams, finns ingen lag om detta kort...

jävla bondfångeri och att spela på folks okunskap.

skulle fan anmälas någonstans.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#556519
vinterrojarn skrev:va i helvete står det för jävla trams, finns ingen lag om detta kort...

jävla bondfångeri och att spela på folks okunskap.

skulle fan anmälas någonstans.
. Informationen om det lagstadgade kravet att vid vite om 10.000:- kronor vid avsaknad av AB där sådant ska finnas enligt arbetsmiljölagen finner du förstås i arbetsmiljölagen.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#556520 jo då det vet ja mycket väl men ingen lag om just motorsågskörkort, det är fortfarande enbart dokumentation och avlagt prov som gäller.

själva kortet är det inget krav på.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#556521 https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och ... eskrifter/. Här finns all nödvändig information.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#556523 För att få arbeta med motorsåg krävs att man har klarat både ett teoretiskt och ett praktiskt prov.

eftersom jag har pratat igen med AMV så vet jag mycket väl att de inte kan enbart godkänna "kortet".

"kortet" är ett patenterat trams från säkerskog, och det är inget annat.
AMV kan inte och kommer inte att enbart hänvisa till "kortet" de hänvisar till dokumentation och avlagda prov.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#556525
vinterrojarn skrev:För att få arbeta med motorsåg krävs att man har klarat både ett teoretiskt och ett praktiskt prov.

eftersom jag har pratat igen med AMV så vet jag mycket väl att de inte kan enbart godkänna "kortet".

"kortet" är ett patenterat trams från säkerskog, och det är inget annat.
AMV kan inte och kommer inte att enbart hänvisa till "kortet" de hänvisar till dokumentation och avlagda prov.

Hur fungerar det på en arbetsplats där det krävs att man kan uppvisa ett truckkort trots att du kört truck i ” hundra år,” eller vid kravet på att kunna visa upp att du genomgått heta arbeten utbildning trots att du arbetat som brandman i ” hundra år?” Eller hela raddan av ADR trots att du kört lastbil och jobbat som ingenjör på petrokemisk industri i ” hundra år.” Eller på ett färjerederi som transporterar människor och farligt gods trots att du tog kaptensbehörighet för ” hundra år ” sedan? Verkligheten i dag är sådan att på landets arbetsplatser krävs tusentals olika behörighetsbevis som man inte erhåller på grundutbildningen utan tvingas tillgodogöra sig flera gånger under ett yrkesliv, ett lysande exempel på motsatsen är dock kravet på ” motorsågskörkort ” som inte behöver repeteras vart femte år vilket gäller tusentals andra behörighetskrav.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#556526
vinterrojarn skrev:För att få arbeta med motorsåg krävs att man har klarat både ett teoretiskt och ett praktiskt prov.

eftersom jag har pratat igen med AMV så vet jag mycket väl att de inte kan enbart godkänna "kortet".

"kortet" är ett patenterat trams från säkerskog, och det är inget annat.
AMV kan inte och kommer inte att enbart hänvisa till "kortet" de hänvisar till dokumentation och avlagda prov.
Precis!! Jag har som sagt länkat till vad som står i AFS:en och gett förslag på alternativa utbildare.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#556527
vinterrojarn skrev:jo då det vet ja mycket väl men ingen lag om just motorsågskörkort, det är fortfarande enbart dokumentation och avlagt prov som gäller.

själva kortet är det inget krav på.

Själva plastkortet är ju enbart en praktisk grej, den som föredrar att släpa med sig ett diplom eller dokumentation i annan form är självklart fri att göra så. En bild på dokumentationen i telefonen kanske duger om AV dyker upp.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#556528 nu har jag inte hänvisat till att all utbildning är skit, men att på stå att det enda som gäller är ett jävla plastkort stämmer inte, för övrigt, så vill ju även AMV att utbildningen för "kortet" eller övrig utbildning tas om vart femte år.

allt detta har jag suttit och argumenterat med en åklagare om tidigare.
han hade också tvångstankar om detta "kort".

han förlorade den gången i rättssalen, för att målet handlade om annat.
men hela skiten kvarstår, det finns inget bestämt krav på just att du måste ta kortet, utan du behöver ha dokumentation och avlagda prov.

nu tycker ja att de kan införa ett krav på vart femte år på detta också, så får vi väl se hur länge det tar innan någon tjänsteman på bestämt verk tycker skiten suger och lägger ner hela kraven. må det hända och ske så skiten vi blir fri. :-bd

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg!

Avslutat-02  
#556529 jag har en laminerad kopia liggandes i bilen, eller kojan. känns inte som om jag blir bättre fällare för att jag har en sketen plastbit liggandes i fickan i onödan, skulle aldrig kunna tänka mig att dessa tjänstemän har tid eller anslag för att sitta och kontrollera detta.

det där skrämselpropaganda och hör hemma i ryssland.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

Bax  
#556535
vinterrojarn skrev:....det finns inget bestämt krav på just att du måste ta kortet, utan du behöver ha dokumentation och avlagda prov....


Hur tänker du dig då att den ska se ut?
Jag kan ju tycka att ett plastkort är ganska händigt att ha med sig, jämfört med....... t.ex. en A4-pärm med det godkända provet samt annan dokumentation.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

filijox  
#556537 Problemet är väl inte sättet man väljer att kunna dokumentera på, plastkort eller annat. Problemet som jag ser det är det bedrägliga sättet som säker skog och omgivande utbildarföretag framhåller sin egen ställning och skapar ett fiktivt monopol på både tolkning av lagtext och befolkningens allmäna uppfattning om krav på dokumentation.

Plastkort är jättebra och enkelt om man måste "bevisa" att man genomgått prov då det är etablerat och känns igen, men situationen hade varit mer godtagbar om AMV själva hade utfärdat det, på liknande sätt som trafikverket utfärdar förarbevis för terränghjuling osv, men nu är inte så fallet.

Det är en grupp personer som luras, ljuger och manipulerar, det är det som är fel med detta.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#556539 Och då är vi åter till den stora frågan. Hur ska dessa praktiska och teoretiska prov vara utformade för att leda fram till ett dokument som godtas enligt arbetsmiljölagen och de beställare som ställer krav på just den dokumentationen. Att ett betyg från en grundutbildning, eller ett arbetsgivarintyg som visar att man arbetat med just de arbetsuppgifter som omfattas av denna dokumentation inte kan komma i fråga bör vid det här laget vara väl känt och inget som kan ifrågasättas. Det är de regler som gäller på en ARBETSPLATS. Trots att jag själv yrkesdyker, och har gjort detta sen slutet av sjuttiotalet så kan jag omöjligen få ett arbete eller uppdrag där dokumentation av utbildning och arbetade timmar är ett krav, man kan ju inte tvinga in sig på en arbetsplats som omfattas av dessa krav.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg!

anersimyra  
#556541
filijox skrev:Problemet är väl inte sättet man väljer att kunna dokumentera på, plastkort eller annat. Problemet som jag ser det är det bedrägliga sättet som säker skog och omgivande utbildarföretag framhåller sin egen ställning och skapar ett fiktivt monopol på både tolkning av lagtext och befolkningens allmäna uppfattning om krav på dokumentation.

Plastkort är jättebra och enkelt om man måste "bevisa" att man genomgått prov då det är etablerat och känns igen, men situationen hade varit mer godtagbar om AMV själva hade utfärdat det, på liknande sätt som trafikverket utfärdar förarbevis för terränghjuling osv, men nu är inte så fallet.

Det är en grupp personer som luras, ljuger och manipulerar, det är det som är fel med detta.

Men då är förstås den ekonomiska föreningen säker skog som ägs av LRF, norrskog, norra skogsägarna, mellanskog och södra skogsägarna en liten pluttorganisation jämfört med de stora drakarna inom ” plastkortsnäringen.” Sila mygg och svälja elefanter ” måste då i detta sammanhang väl beskriva sakernas tillstånd.. :-bd

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).