Motorsåg och handhållet

Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

45 inlägg 7174 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

JensSkoog  
#553235
Ldsaren skrev:Jens jag skriver här då !
Stihl 13 tum har 1,3 mm och 15 tum har 1,5 mm eller 1,6 har jag för mig .
Hva har 1,3 och 1,5 mm på 13 tum , varför inte renodlad detta bättre med alla dessa dimetioner och spårbredd.
Tex Stihl 180-201 en kedja ,jag tror det finns 2-3 olika på de små Stihlarna.och sedan vanlig 308 kedja på de större .

Ja, det kan vara irriterande, och det blir mycket att hålla koll på.
Därför körer jag 3/8, 1,3mm, 12" svärd och kedja på mina småsågar och spesialsågar, MS170, MS192, MS200, KM130R(kedjeröjare) och HT130(teleskopsåg). (Bara när jag ska göra finkapning i trädgårdar och jobba på fruktträd hämtar jag fram 1,1 mm)
Till MS241 och MS261 har jag 1,5mm (standard på MS261), 13"kedjor,(som passar på 14" på 241 med lilla fästet) och på MS361 växlar jag mellan olika svärd och kedjelängder 15", 18", 20" och 30", men alla är 1,6mm och 3/8 delning.

(Senn måste man ju vara öppen för lite experimentering, så just nu testar jag 13" Oregonsvärd och HVA X-cut, 1,3 mm på MS261, bara för att det är intressant :d )

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Ldsaren  
#553244 Har en Jonsered 2258 samma som Hva 560 , jag har jonsered svärd och vanlig 3/8 1,5 mm kedja.
Verkar dålig kvalité noshjulet havererade det var rätt nytt , sen får jag spänna kedjan hela tiden.
Stihlens verka bättre , funka bara .
Det är olika längd på kedjor på Hva och Sthil 15 tum .
Tänkt testa x-cut kedja när jag har gjort slut med gamla .

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553280 Förr hade Stihl svärd i lilla o stora hva fästet.
Det finns Stihl kedjor i samma drivlänksantal som vilket som. Bara o beställa vad man vill ha alternativt köpa rulle o klippa själv.

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553281 Andra svärdstilllverkate har bättre utbud om man vill ha samma kedjor på olika sågars svärd.
Stihl hade svärd för 56 och 64 dl tex så man kunde rotera kedjor på olika såg.

Avatar Fallback

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Ldsaren  
#553354 Tycker att Stihls filar tar bättre likaså Oregons filar än Hvas filar.Hvas känns slitna ut från början .
Någon som tycker lika ?

Avatar Fallback

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Hema  
#553367
JensSkoog skrev:(Senn måste man ju vara öppen för lite experimentering, så just nu testar jag 13" Oregonsvärd och HVA X-cut, 1,3 mm på MS261, bara för att det är intressant :d )

:-bd

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Bodatorpet77  
#748231 Tror jag lärde mig något här... slå till kastskyddet med fart på kedjan = inte bra för ofta...
Efter att ha lyckats ordna några stygn i ett ben är hag kanske lite för glad i att stoppa kedjan...

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

JensSkoog  
#748233
Bodatorpet77 skrev:Tror jag lärde mig något här... slå till kastskyddet med fart på kedjan = inte bra för ofta...
Efter att ha lyckats ordna några stygn i ett ben är hag kanske lite för glad i att stoppa kedjan...

Men, som jag säger till mina elevar på såg: Lättare att byta kastskydd än ben :D
Men man får lära sig vänta tills kedjan stannar :wink:

Avatar Fallback

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

tallen100  
#748243 Har aldrig förstått poängen att lägga I kastskyddet i tid och otid, bättre då att stänga av sågen när man inte sågar. Och ha ett fungerande kastskydd när det väl behövs, dvs vid kast. 👍

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

JensSkoog  
#748248 Stänga av sågen för att gå några meter i kvist och skit!
Nej, hellre använda kastskyddet så man hela tiden vet att det funkar.
Har sett lite för många sågar där kastskyddet inte
funkar alls eftersom det aldrigt användts.

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Bodatorpet77  
#748251 Men hur sannolikt är det att kastskyddet ryker på två olika sågar med 10 dagars mellanrum? Samma fel på båda...själva handtaget går i som det ska, men bandet nyper inte. På båda två...

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

anersimyra  
#748254
Bodatorpet77 skrev:Men hur sannolikt är det att kastskyddet ryker på två olika sågar med 10 dagars mellanrum? Samma fel på båda...själva handtaget går i som det ska, men bandet nyper inte. På båda två...

Slår man i kastskyddet hela tiden under arbetsdagen innan kedjan stannat så slits det ut och bandet går av inom några veckor. Sen finns det en del ” cowboys ” som troligen tycker att det ser häftigt ut när de slår till skyddet vid absolut fullvarv och då nöts förstås bandet av inom några dagar..😁

Avatar Fallback

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

tallen100  
#748256 [quote="JensSkoog"]Stänga av sågen för att gå några meter i kvist och skit!
Nej, hellre använda kastskyddet så man hela tiden vet att det funkar.
Har sett lite för många sågar där kastskyddet inte
funkar alls eftersom det aldrigt användts.[/quote]

Nej jag skulle heller aldrig stänga av sågen för att gå en meter, men inte heller slå I kastskyddet 😉
Är terrängen så eländig att det är svårt att förflytta sej släpper ja hellre ner sågen i riset, förflyttar mej och tar upp sågen igen.
I annat fall släpper man gashandtaget, håller i bågen, och kedjan står stilla på tomgång så finns ingen anledning till varken det ena eller det andra.
Men var och en gör som dom vill förstås 😀

Vill man testa och motionera skyddet kan man bara släppa bågen medan man håller det bakre handtaget och låta svärdet landa på en stam/stubbe så går skyddet/bromsen i om det fungerar som det ska. 👍
Senast redigerad av tallen100 sön 13 feb 2022, 02:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Vante  
#748265 Min såg är så Xtreme lätt startad en 80 tals Jonsered 450 men nog kollar man att kastskyddet fungerar men men inte slår jag i det i tid och otid därimot var broms bandet i sågen inte centrerat nötte konstant böjde till så den går fritt och ändrade tillslag var för hårt upphak släppvinkel på hakplåten jag kollade och optimera sågen inklusive balans bågen vid vik undan vänster kasta kvist höger perfekt jämvikt och inte tidigare kick off kast försterkare viktpunkt original rent otrevlig viktpunk har fått kläm kast med sågen tur allt fungerade men kastskyddet var trög utlöst ont i handleden i månad efter åt sågen fick jag stopp någon centimeter från hjälm på skallen låg i spän kap objektet brukar förutse sådant men inte då kommer i håg Husqvarna på 70 talet sprängdes av spån och is var något som skogshuggare klagade på svaret från Husqvarna var rengöring oftare av koppling kastskyddet på sågen.
Senast redigerad av Vante sön 13 feb 2022, 08:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd kedjerökande HQ550xpg trio brake

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748273 Det är det luriga. Man kan göra allt, kunna allt, vara hur duktig som och ändå kan det hända grejer..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).